- AGTZ Twin Tail oficjalnie zadebiutował w Polsce podczas NADA Villa Warsaw
- Produkcja jest limitowana do zaledwie 19 sztuk, a cena bazowa wynosi 650 tys. euro netto
- Znanymi nabywcami są Gordon Murray i Christian von Koenigsegg
AGTZ Twin Tail to wspólny projekt dealera luksusowych marek La Squadra i uznanego studia projektowego Zagato. Polska grupa to inicjator, strona nadzorująca i odpowiadająca za sprzedaż, a włoski producent nadwozi na indywidualne zamówienie z Mediolanu to wykonawca. Samochód pokazano po raz pierwszy na początku 2024 r.
Przeczytaj także: Horacio Pagani odwiedził Warszawę. Powód jest wyjątkowy
AGTZ Twin Tail: z ogonem czy bez?
W zasadzie są to dwa auta w jednym, stąd przydomek "twin tail" (z ang. podwójny ogon). AGTZ może mieć jeden z dwóch wariantów zakończenia tylnej części nadwozia — długi (Longtail) lub krótki (Shorttail). Zmian może dokonywać właściciel, samodzielnie montując lub demontując przedłużony tył. Operacja z wykorzystaniem dostarczonych wraz z samochodem narzędzi i specjalnego wózka trwa kilka minut.
Skąd taki pomysł? To nawiązanie do wyścigowych Alpine A220 z 1968 r., które nie odniosły oczekiwanych sukcesów w długodystansowym wyścigu Le Mans. W rezultacie podjęto odważną decyzję, żeby jeden zachowany egzemplarz skrócić aż o 30 cm i przystosować go do udziału w rajdach i wyścigach górskich. Eksperyment zakończył się powodzeniem.
AGTZ Twin Tail kosztuje od 650 tys. euro netto
Konwersja Alpine A110 do AGTZ Twin Tail to koszt przynajmniej 650 tys. euro bez podatków. W cenie zawarta jest baza techniczna projektu, czyli francuskie coupe z centralnie umieszczonym silnikiem 1.8 TCe w odmianie 300-konnej (stanowi niewielką część podanej kwoty). W przypadku AGTZ Twin Tail to nie osiągi są najważniejsze. Twórcy podkreślają, że dla nich liczyły się przede wszystkim wyjątkowa historia ze świata motorsportu i hołd dla budowy karoserii na zamówienie.
AGTZ Twin Tail ma już sławnych właścicieli
To samochód kolekcjonerski, który może także stanowić sposób lokaty kapitału. W sumie zbudowanych zostanie tylko 19 sztuk AGTZ Twin Tail (plus prezentowany prototyp), co niewątpliwie ma związek z powstaniem studia Zagato w 1919 r. Każdy egzemplarz będzie nieco inny, współtworzony z udziałem klienta.
Podobno lista jest już prawie zamknięta. Pojedynczy właściciele są znani. Wiemy o Gordonie Murrayu, brytyjskim inżynierze i projektancie samochodowym, twórcy m.in. McLarena F1. Taki pojazd pojawi się także w kolekcji Christiana von Koenigsegga, założyciela i szefa szwedzkiego producenta hipersamochodów.
Obecnie kolejny AGTZ Twin Tail znajduje się nad włoskim jeziorem Como, gdzie w pięknych okolicznościach przyrody został przekazany nabywcy.