Auto Świat Wiadomości Aktualności AGTZ Twin Tail podczas NADA Villa Warsaw. Obejrzałem go z bliska

AGTZ Twin Tail podczas NADA Villa Warsaw. Obejrzałem go z bliska

O AGTZ Twin Tail zrobiło się głośno na świecie, jednak ten włosko-polski projekt nie miał jeszcze oficjalnej premiery w naszym kraju. W końcu to się zmieniło, a miejscem prezentacji zostało wydarzenie NADA Villa Warsaw organizowane w zabytkowej Willi Gawrońskich. Luksusowa motoryzacja i sztuka współczesna mają ze sobą wiele wspólnego.

AGTZ Twin Tail
Zobacz galerię (18)
Auto Świat / Krzysztof Słomski
AGTZ Twin Tail
  • AGTZ Twin Tail oficjalnie zadebiutował w Polsce podczas NADA Villa Warsaw
  • Produkcja jest limitowana do zaledwie 19 sztuk, a cena bazowa wynosi 650 tys. euro netto
  • Znanymi nabywcami są Gordon Murray i Christian von Koenigsegg

AGTZ Twin Tail to wspólny projekt dealera luksusowych marek La Squadra i uznanego studia projektowego Zagato. Polska grupa to inicjator, strona nadzorująca i odpowiadająca za sprzedaż, a włoski producent nadwozi na indywidualne zamówienie z Mediolanu to wykonawca. Samochód pokazano po raz pierwszy na początku 2024 r.

Przeczytaj także: Horacio Pagani odwiedził Warszawę. Powód jest wyjątkowy

AGTZ Twin Tail: z ogonem czy bez?

W zasadzie są to dwa auta w jednym, stąd przydomek "twin tail" (z ang. podwójny ogon). AGTZ może mieć jeden z dwóch wariantów zakończenia tylnej części nadwozia — długi (Longtail) lub krótki (Shorttail). Zmian może dokonywać właściciel, samodzielnie montując lub demontując przedłużony tył. Operacja z wykorzystaniem dostarczonych wraz z samochodem narzędzi i specjalnego wózka trwa kilka minut.

AGTZ Twin Tail
AGTZ Twin TailLa Squadra/Zagato

Skąd taki pomysł? To nawiązanie do wyścigowych Alpine A220 z 1968 r., które nie odniosły oczekiwanych sukcesów w długodystansowym wyścigu Le Mans. W rezultacie podjęto odważną decyzję, żeby jeden zachowany egzemplarz skrócić aż o 30 cm i przystosować go do udziału w rajdach i wyścigach górskich. Eksperyment zakończył się powodzeniem.

AGTZ Twin Tail kosztuje od 650 tys. euro netto

Konwersja Alpine A110 do AGTZ Twin Tail to koszt przynajmniej 650 tys. euro bez podatków. W cenie zawarta jest baza techniczna projektu, czyli francuskie coupe z centralnie umieszczonym silnikiem 1.8 TCe w odmianie 300-konnej (stanowi niewielką część podanej kwoty). W przypadku AGTZ Twin Tail to nie osiągi są najważniejsze. Twórcy podkreślają, że dla nich liczyły się przede wszystkim wyjątkowa historia ze świata motorsportu i hołd dla budowy karoserii na zamówienie.

AGTZ Twin Tail
AGTZ Twin TailŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

AGTZ Twin Tail ma już sławnych właścicieli

To samochód kolekcjonerski, który może także stanowić sposób lokaty kapitału. W sumie zbudowanych zostanie tylko 19 sztuk AGTZ Twin Tail (plus prezentowany prototyp), co niewątpliwie ma związek z powstaniem studia Zagato w 1919 r. Każdy egzemplarz będzie nieco inny, współtworzony z udziałem klienta.

Podobno lista jest już prawie zamknięta. Pojedynczy właściciele są znani. Wiemy o Gordonie Murrayu, brytyjskim inżynierze i projektancie samochodowym, twórcy m.in. McLarena F1. Taki pojazd pojawi się także w kolekcji Christiana von Koenigsegga, założyciela i szefa szwedzkiego producenta hipersamochodów.

Obecnie kolejny AGTZ Twin Tail znajduje się nad włoskim jeziorem Como, gdzie w pięknych okolicznościach przyrody został przekazany nabywcy.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków