Oto przegląd najbardziej newralgicznych punktów, które decydują o tym, czy nasz samochód jest dobrze przygotowany do zimy.OponyJak co roku w większości magazynów branżowych promowane jest ogumienie zimowe. Problem polega na tym, że wielu kierowców nie stać na... żadne ogumienie i sezon zimowy rozpoczynają na zużytych oponach. Trzeba powiedzieć jasno, że finanse nie mogą być żadnym wytłumaczeniem. Łyse opony to zagrożenie zdrowia i życia nie tylko kierowcy i pasażerów, ale również innych użytkowników drogi, którzy mają prawo żądać, aby samochody w kiepskim stanie były wyłączone z ruchu.wniosek jest jeden, jeśli ktoś musi oszczędzać na oponach, powinien wziąć to pod uwagę w chwili zakupu samochodu i wybrać model, który wymagający tańszych opon.HamulceZima weryfikuje nawet najdrobniejsze nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego. Test hamulców jest badaniem podstawowym podczas obowiązkowego przeglądu technicznego. Diagnosta kontroluje nie ich wydajność hamulców, ale również równomierność działania. Ten parametr decyduje o stabilności kierunkowej podczas hamowania. Latem, jeśli jedno z kół hamuje słabiej niż sąsiednie po drugiej stronie samochodu, możemy tego w ogóle nie odczuwać lub po prostu nieco mocniej przytrzymać kierownicę. Zimą na śliskiej nawierzchni taka usterka może niespodziewanie wprowadzić samochód w poślizg. Groźba stłuczki lub wypadku staje się bardzo realna nawet przy lekkim hamowaniu. Wniosek jest prosty - jeśli samochód ma już swoje lata a data przeglądu jest jeszcze odległa, warto odwiedzić diagnostę wcześniej i poprosić o samą kontrolą hamulców. ZawieszenieZawieszenie sprawia problemy większości kierowców jeżdżących po naszych drogach. Nie można bagatelizować jego zużycia, bo to jest niebezpieczne i zbyt drogo kosztuje. Luzy w zawieszeniu utrudniają nam utrzymanie kontroli nad pojazdem. Dlatego, że tracimy wyczucie na kierownicy i auto staje się nieprzewidywalne podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Należy pamietać również o tym, że zużyte zawieszenie uniemożliwia precyzyjną regulację zbieżności co przyśpiesza zużycie opon. "Oszczędność" na naprawach zawieszenia sprawi, że pieniądze wydane na opony wyrzucimy w błoto.AmortyzatoryFirmy motoryzacyjne zalecają kontrolę amortyzatorów co 20 000 - 30 000 km. Przebieg ten powinien być dopasowany do grafika przeglądów jaki znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu. Zużycie amortyzatorów zależy od techniki jazdy i rodzaju nawierzchni, po której na ogół porusza się pojazd. Na równych drogach dobry amortyzator wytrzyma nawet 100 000 km. Na dziurawych może nadawać się do wymiany znacznie szybciej. Panuje błędne przekonanie, że delikatna, asekuracyjna jazda gwarantuje pełne bezpieczeństwo autem ze zużytymi amortyzatorami. Niestety, nawet najostrożniejszy kierowca może znaleźć się w sytuacji, w której stan amortyzatorów okaże się przyczyną wypadku. Właściciele aut wyposażonych w ABS muszą pamiętać o tym, że zużyte amortyzatory zdecydowanie wydłużają drogę hamowania. Koła, które przesadnie podskakują na nierównościach blokują się w powietrzu a elektronika odbiera to jako poślizg i zmniejsza siłę hamowania nawet do zera. W ekstremalnym przypadku może się zdarzyć tak, że auto jadące z prędkością 40 km/h nie zdoła zatrzymać się przed przejściem dla pieszych i potrąci zaskoczonych przechodniów.OświetlenieZima to okres, w którym dłużej podróżujemy w trudnych warunkach pogodowych. Na czynniki zewnętrzne nie mamy wpływu. Ale to od nas zależy natomiast jakość oświetlenia samochodu. Hasło "widzieć i być widocznym na drodze" nie straciło nic ze swojej aktualności. Przy każdej nadarzającej się okazji trzeba kontrolować, czy oświetlenie naszego samochodu jest kompletne. Jeśli do obowiązkowego przeglądu rejestracyjnego pozostało jeszcze trochę czasu, warto już teraz odwiedzić najbliższy punkt, w którym można sprawdzić jakość działania świateł przednich. Chodzi o to, aby maksymalnie wykorzystać fabryczne możliwości oświetlenia i nie oślepiać innych użytkowników drogi. Osoby, które lekceważą kierowców nadjeżdżających z przeciwka muszą mieć świadomość, że same narażają się na kolizję. Ogrzewanie/wentylacjaSprawna wentylacja i ogrzewanie samochodu ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Tu nie chodzi o komfort. Zaparowane szyby, ograniczają widoczność, a zmarznięty kierowca nie może skoncentrować się na prowadzeniu auta. Zima wymaga od samochodu sprawnego termostatu, sprawnej pompy cieczy chłodzącej, a także dobrego płynu do spryskiwaczy i wysokiej jakości wycieraczek. Koszty, jakie pochłonie przygotowanie samochodu do zimy, zależą od jego stanu. Najtaniej wychodzą zwykle same regulacje, które - korzystając z rozmaitych promocji - można często wykonać nawet gratis. Gorzej, jeśli zachodzi potrzeba inwestycji w części lub poważne naprawy. Źródło:Akademia Bezpiecznego Samochodu www.abs.org.pl