W klasyfikacji producentów analitycy J.D. Power podkreślają błyskawiczny i poważny skok jakościowy, jaki zanotowała włoska marka, a co za tym idzie, znacznie większe zadowolenie z posiadania samochodu Alfa Romeo.

Podczas gdy w 2010 roku Alfa nie zaistniała na liście producentów ujętych w rankingu J.D. Power, to w wynikach badań na 2011 rok marka od razu "wjechała" do grona producentów obdarzonych największym zaufaniem kierowców - została sklasyfikowana w dziesiątce najlepszych na równi z Toyotą i Volkswagenem.

Dowodem są liczby - na 1000 możliwych punktów Alfa Romeo zebrała 805 punktów, podczas gdy średnia wynosiła 794 oczka. Alfa wyprzedziła m.in. Nissana i Mazdę. Słowem - użytkownicy byli bardzo zadowoleni z samochodów z legendarnym scudetto.

W najważniejszym kryterium oceny J.D. Power, czyli atrakcyjności, auta Alfa Romeo zebrały 824 punkty, zajmując siódme miejsce i wyprzedzając tym samym o pięć punktów Hondę (8 lokata), a ledwie jednym punktem ulegając Audi (6 miejsce). Na szczycie listy został sklasyfikowany Lexus - 857 punktów.

Jak powstał ranking? W sumie ankieterzy badający rynek z ramienia J.D. Power przeanalizowali do celów raportu za 2011 rok niemal 17 tysięcy kwestionariuszy, w których kierowcy przedstawili szczegółowe informacje na temat posiadanych pojazdów, których używają przynajmniej od dwóch lat.

Działający globalnie instytut badania rynku - J.D. Power and Associates określa na podstawie uzyskanych odpowiedzi we wszystkich czterech kategoriach porównywalną wartość satysfakcji VOSS (Vehicle Ownership Satisfaction Study), która wyrażana jest w procentach. W ogólnej ocenie tym czterem kryteriom przypisuje się różną wagę: największe znaczenie ma atrakcyjność auta (37 proc.), następnie jakość (24 proc.), koszty użytkowania (22 proc.) i zadowolenie z serwisu (17 proc.).