• Jakość samochodów wyraźnie się poprawia. Średnia dla branży w postaci liczby usterek na 100 pojazdów wynosi w tym roku 133.
  • Klienci marek premium mimo większej liczby usterek są bardziej skłonni wybrać następny samochód tej samej firmy
  • Wśród marek premium najwyżej oceniane jest Volvo. Wypada znacznie lepiej od Audi, BMW czy Mercedesa

Użytkowane przez jednego właściciela przez co najmniej 12 miesięcy. Nie starsze niż 3 letnie. No i oczywiście eksploatowane w Niemczech. Takie samochody uwzględnili analitycy amerykańskiej firmy JD Power  zajmującej się m.in. badaniem jakości samochodów oraz satysfakcji użytkowników.

W tegorocznym badaniu wzięło udział 14 292 właścicieli pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy między lutym 2015 roku a kwietniem 2017 roku. Ankietowani musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące problemów z eksploatowanymi samochodami. W badaniu uwzględniono aż 177 różnych problemów podzielonych na kilka kategorii: na zewnątrz pojazdu, doświadczeń z jazdy, funkcji kontrolnych i wyświetlaczy, audio oraz nawigacji i systemu multimedialnego, siedzeń, ogrzewania i wentylacji, silnika i skrzyni biegów oraz samego wnętrza. Ogólny poziom niezawodności określany jest dla 100 pojazdów. Im zatem niższa liczba tym wyższy poziom niezawodności. Tyle teorii. Oto co wyszło.

Zacznijmy od klasyfikacji marek. Najwyższe miejsce na podium zajęła Toyota z wynikiem 101 usterek w 100 samochodach. Na drugim miejscu wspólnie Seat i Volvo (103 usterki), a następnie Skoda (104) i Hyundai (105). Znamienne, że marki klasyfikowane jako premium wypadły dość blado na tle firm o skromniejszej reputacji. Właściciele samochodów takich marek jak Hyundai czy Peugeot oceniają je lepiej niż klienci Audi, BMW czy Mercedesa. Co więcej, w rankingu usterek tania Dacia wypadła lepiej od Audi czy BMW. Na tym nie koniec niespodzianek.

Marka Liczba usterek na 100 pojazdów
Toyota 101
SEAT 103
Volvo 103
Skoda 104
Hyundai 105
Peugeot 108
Nissan 114
Mercedes-Benz 124
Mazda 125
Smart 125
Kia 126
Opel 126
Volkswagen 128
Ford 129
Renault 131
Średnia dla branży 133
Mitsubishi 134
Dacia 138
Citroen 155
Mini 161
Audi 163
Fiat 179
BMW 185

Znamienne, że liczba problemów nie ma tak dużego wpływu na lojalność wobec marki, jak można byłoby się spodziewać. Szczególnie dotyczy to klientów marek premium, którzy skłonni są do kupienia następnego samochodu tego samego producenta. Pod tym względem są bardziej lojalni niż nabywcy pojazdów marek popularnych. Niemniej cierpliwość ma swoje granice. Gwałtowny spadek zadowolenia z pojazdu następuje już przy trzeciej i kolejnej usterce. Prawdopodobieństwo zakupu kolejnego samochodu tej samej firmy maleje aż o 39 procent w przypadku wystąpienia trzech lub większej liczby problemów. Istotną kwestią jest przy tym rodzaj kłopotów, jakie przytrafiają się podczas użytkowania samochodu.

Analitycy JD Power stwierdzili, że właściciele samochodów są bardziej tolerancyjni wobec problemów związanych z nowymi technologiami. Innymi słowy, mniej irytują kłopoty dotyczące nawigacji, systemu multimedialnego czy podłączenia telefonu aniżeli tradycyjne awarie mechaniki. Oczywiście wszystko ma swoje granice. Wraz z upowszechnianiem zaawansowanych technologii oczekiwania będą rosnąć, a tolerancja w przypadku problemów będzie maleć.

Problemy z nowymi technologiami mniej irytują kierowców niż tradycyjne awarie mechaniki

Wśród najczęściej wskazywanych zastrzeżeń wymieniano nadmierne zużycie paliwa, co znacznie ogranicza poziom satysfakcji. Jedynie 20 proc. użytkowników wskazywało, że mimo nadmiernego zużycia paliwa pozostaną wierni marce i ponownie zakupią kolejny samochód tej samej firmy.

Bardzo często narzekano na problemy z silnikiem oraz skrzynią biegów. JD Power wskazuje, że kategoria silnik/ skrzynia biegów jako jedyna wykazuje tyle negatywnych ocen. Znamienne, że odnotowano nawet przyrost narzekań w tej kategorii. O 5 proc. więcej zgłoszeń dotyczy samochodów marek popularnych niż z segmentu premium.

Z raportu JD Power wynika jeszcze jedno: jakość samochodów wyraźnie się poprawiła. W porównaniu z zeszłorocznym raportem wskaźnik średniej liczby usterek dla 100 pojazdów poprawił się – ze 151 w 2017 roku obniżył się do 133 w 2018 roku. Czy to tylko chwilowa poprawa, czy też trwały trend? Pozostaje poczekać na kolejne badania.