Logo
WiadomościAktualnościAngielskie rarytasy

Angielskie rarytasy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pierwszy prototyp trójkołowca zbudowanego w Wielkiej Brytanii przez Herberta Austina zaprezentowany został w Birmingham w 1896 r. Pierwszy pojazd czterokołowy, Wolseley Voiturette, napędzany jednocylindrowym silnikiem miał premierę w 1899 roku.

Angielskie rarytasy
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Angielskie rarytasy

Większość brytyjskich pionierów, jak m.in. Charles S. Rolls czy Walker Owen Bentley, w pierwszym okresie swojej działalności zajmowała się importem motocykli i rowerów z Francji. Z czasem uruchamiali własną produkcję. Rok 1896 był w rozwoju brytyjskiej motoryzacji przełomowy, gdyż wtedy właśnie powstały takie firmy, jak: Daimler, Lanchester, Leyland czy Wolseley. Najważniejszymi ośrodkami produkcji stały się dwa miasta: Coventry i Birmingham. W Coventry podwaliny dzisiejszego koncernu Rover Groupstworzył w 1877 roku John Kemp Starley. Po raz pierwszy nazwa Rover pojawiła się w 1884 roku i otrzymał ją trójkołowiec produkowany przez spółkę Starley & Sutton. Po 1900 roku masowo powstawały kolejne firmy, które swoją akcesję do świata wielkiej motoryzacji rozpoczynały od rowerów, motocykli i karet.Następnym krokiem były czterokołowce z własnym napędem.W dotychczasowej historii brytyjskiej motoryzacji naliczyliśmy aż 365 marek samochodów, które wyprodukowane zostały w liczbie minimum pięciu egzemplarzy.Wielka Brytania przez długie lata należała do potęg w branży motoryzacyjnej. W 1960 roku zajmowała trzecią pozycję na świecie w produkcji nowych samochodów. Jednak kryzys spowodowany corazwyższymi kosztami produkcji, a także zapewne zbytnim konserwatyzmem w projektowaniu nowych aut, spowodowały, że wiele typowo brytyjskich marek trafiło w ręce zagranicznych właścicieli. Tak stało się m.in. z Rolls-Royce'em, Jaguarem, Daimlerem.Brytyjska motoryzacja jest światową potęgą w dziedzinie oldtimerów. Na Wyspach zarejestrowanych jest najwięcej klubów zrzeszających miłośników poszczególnych marek, systematycznie organizowane są zloty i wyścigi. Tutaj jest także najwięcej kolekcji unikatowych egzemplarzy.Miłośnikom brytyjskich oldtimerów polecamy wizytęw Heritage Motor Centre, gdzie zebrano kolekcję wyprodukowanych w tym kraju aut.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: