Zdaniem burmistrza Zakopanego brak takiej decyzji grozi cofnięciem cywilizacyjnym i stagnacją w turystyce.

Pod apelem posła Andrzeja Guta-Mostowego (PO) do ministra infrastruktury podpisali się radni małopolskiego sejmiku wojewódzkiego, burmistrzowie podhalańskich miast i lokalni samorządowcy.

Chcą oni, aby w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 znalazła się przebudowa "zakopianki" na odcinku Rdzawka - Nowy Targ oraz zaplanowanie przebudowy odcinka Lubień - Rabka do 2013 roku i budowy obwodnicy Nowego Targu. "Zadania te planowane były do realizacji od wielu lat i były wielokrotnie przesuwane. Domagamy się, by w końcu zostały one zrealizowane zgodnie z zapowiedziami" - napisano w apelu.

W poniedziałek zakończyły się konsultacje społeczne do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Z informacji Guta-Mostowego wynika, że kilka miesięcy temu przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapewniali samorządowców z Podhala, że modernizacja "zakopianki" jest zadaniem priorytetowym i będzie nadal realizowana. Co więcej, już w 2007 roku przedstawiciele GDDKiA informowali, że odcinek Lubień - Rabka będzie wykonany do 2010, ewentualnie najpóźniej do 2011 roku.

Pod apelem podpisał się m.in. burmistrz Zakopanego Janusz Majcher. Jego zdaniem rezygnacja z przebudowy dalszych odcinków "zakopianki" oznacza cofnięcie się cywilizacyjne dla całego regionu. "Decydenci muszą zdawać sobie sprawę, że takie decyzje negatywnie odbiją się na turystyce w regionie, który odwiedza kilka milionów osób rocznie. Droga do Zakopanego to także zły wizerunek Polski na świecie, bo tutaj organizowane są międzynarodowe zawody sportowe" - przekonuje Majcher.

Zakopane będzie ubiegać się, po trzech nieudanych próbach, o organizację Mistrzostw Świata w narciarstwie klasycznym. Zdaniem władz miasta, modernizacja "zakopianki" jest jednym z kluczowych elementów decydujących o skuteczności tych zabiegów.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 zawiera listę ponad stu inwestycji, których realizacja jest przewidywana po 2013 roku, oraz wykaz 30 inwestycji o wartości prawie 43 mld zł, które mogą, ale nie muszą zacząć się przed 2013 rokiem. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił w tym tygodniu, że rząd nie rezygnuje z zaplanowanych inwestycji, tylko przesuwa niektóre na inny termin, kiedy będą środki na ich realizację m.in. z unijnego budżetu na lata 2014-2020.

"Zakopianka" to popularna nazwa drogi, która stanowi kluczowe połączenie pomiędzy Krakowem a Zakopanem. Jej długość wynosi 100 km. Na odcinku z Krakowa do Rabki-Zdroju "zakopianka" stanowi fragment drogi krajowej nr 7, a odcinek z Rabki do Zakopanego to droga krajowa nr 47.

Droga jest dwujezdniowa na odcinku Kraków - Myślenice - Lubień (42 km) oraz na krótkich odcinkach w okolicach Chabówki (3,5 km) i Nowego Targu (3 km). W sezonie urlopowym, szczególnie w weekendy na drodze tworzą się olbrzymie korki oraz bardzo często zdarzają się wypadki.