Przeciwnicy marki premium VW narzekają, że wszystkie modele Audi wyglądają identycznie, a jedyne różnice to wielkość i proporcje nadwozi. Producent z Ingolstadt nic sobie jednak z tego nie robi i od lat idzie utartym szlakiem – to co dziś podoba się w klasie luksusowej, jutro będzie modne także w niższych segmentach. Wyniki firmy pokazują, że Niemcy mają rację – w tym roku Audi sprzedało na świecie o 14,6 proc. więcej aut niż w analogicznym okresie minionego roku.
Obecna „a-trójka” zadebiutowała 8 lat temu. Dla porównania: w tym samym okresie Golfjuż raz się zmienił, a kolejna generacja jest zapowiadana na przyszły rok. Oczywiście, przy projektowaniu pojazdu designerzy nie zaryzykują rewolucji – zobaczymy te elementy, które już znamy. Założenia są jasne: A3 ma być wyznacznikiem luksusu w klasie, do której należy m.in. BMW serii 1 czy Volvo C30.
Poza tym dystans do Golfa ma zostać pod każdym względem tak zwiększony, żeby nikomu nie przeszło przez myśl, że obydwa modele mają z sobą coś wspólnego. Przód „a-trójki” będzie ozdobiony dużym grillem oraz nadającymi drapieżny wygląd reflektorami na wzór tych stosowanych w A6. W środku znajdziemy elementy z jeszcze wyższej półki, m.in. system teleinformatyczny MMI, z charakterystycznym wielofunkcyjnym pokrętłem i dużym ekranem dotykowym (obsługuje m.in. nawigację korzystającą online z map Google), przejęty wprost z flagowego A8.
Długą listę wyposażenia opcjonalnego mają otwierać: asystenci utrzymywania wybranego pasa ruchu i rozpoznawania obiektów w martwym polu lusterek, system rozpoznawania znaków drogowych oraz aktywny tempomat z funkcją pełnego hamowania.
Jako pierwsza na rynku, latem 2012 roku, pojawi się wersja 3d. Jesieniązapowiadany jest 5-drzwiowy Sportback. W związku z dużym zainteresowaniem autami marki na rynkach USA i Chin model A3 – pierwszy raz w historii – będzie wytwarzany także jako 4-drzwiowy sedan (jego zapowiedź widzieliśmy podczas tegorocznego salonu w Genewie). W stosunku do hatchbacka auto ma mieć o 35 mm większy rozstaw osi. Premiera w połowie 2013 roku.
Najprawdopodobniej kilka miesięcy po tej dacie zobaczymy drugą nowość w ofercie – opartego na Sportbacku Allroada. Auto z napędem na obie osie ma być hitem głównie w Europie, ale nie wyklucza się sprzedawania go także w Stanach.
Z technicznego punktu widzenia pojazd skorzysta z podzespołów Golfa VII, a więc zostanie zastosowana modułowa platforma podwoziowa MQB (patrz apla na str. 6). Nowością będą lekkie, aluminiowe poszycia nadwozia, dzięki którym masa auta w stosunku do poprzednika obniży się o min. 50 kg.
Podstawowym silnikiem napędzającym nowe A3 ma być doładowana jednostka benzynowa 1.2, w ofercie nie zabraknie też motorów 1.4 i 2.0 TSI. Paleta diesli składać się będzie z 1.4, 1.6 i 2.0 TDI. Amatorzy mocnych wrażeń muszą poczekać do 2014 roku, kiedy na rynku zadebiutuje sportowe RS3 zasilane znaną z TT RS jednostką 2.5/340 KM. Rok wcześniej pojawi się mniej spektakularna wersja S3, z 2-litrowym doładowanym motorem o mocy „zaledwie” 300 koni.
Galeria zdjęć
Na tej odmianie będzie bazowała oferta A3 w Stanach Zjednoczonych – trzydrzwiowe nadwozia w autach tego typu nie są tam szczególnie popularne. Samochód pojawi się w sprzedaży jesienią 2012 r.
Wersja z 340-konnym silnikiem 2.5 zadebiutuje dopiero za trzy lata. Rok wcześniej możemy się spodziewać równie emocjonującej 300-konnej odmiany S3.
Konkurent dla Q3? Skoro przyjął się Allroad bazujący na A4, dlaczego nie zaryzykować z A3? Ponieważ nie będzie wersji kombi, Allroad A3 ma korzystać z rozwiązań 5-drzwiowego Sportbacka. Głównym rynkiem będzie Europa.