Większy, szybszy, mocniejszy – taką zasadą kierowano się w ostatnich 15 latach przy pracach nad silnikami wysokoprężnymi. Liderem w tym zakresie stanie się w roku 2006 Audi, które zamontuje pod maską seryjnego Q7 wysokoprężny silnik V12. Dotychczas największym europejskim dieslem była jednostka V10 TDI Volkswagen Group, która wykorzystywała jeszcze technologię pompowtryskiwaczy, nowy silnik oparto o technologię common-rail.
Nowość od strony konstrukcyjnej zintegrowano z systemem modułowej budowy silników koncernu VW Group. Tak samo jak w innych 6-, 8- i 10-cylindrowych widlastych jednostkach, również w nowym 12-cylindrowcu rozstaw cylindrów wynosi 90 mm, jednak cylindry rozwarto pod kątem 60º, a nie jak dotychczas 90º. Dzięki temu silnik wykazuje się lepszą charakterystyką pracy. Skok cylindra 91,4 mm oraz średnica 83 mm, to parametry znane z nowoczesnego 6-cylindrowca 3,0 TDI, a takie same wartości znajdziemy w danych dotyczących silnika V12 TDI o pojemności 5934 cm3. Dzięki długości 684 mm (o 166 mm więcej od silnika V8 TDI) silnik V12 jest bardzo kompaktowy.
Wykorzystany system bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail w chwili obecnej należy do czołówki - maksymalne ciśnienie wtryskiwanego paliwa wynosi 2000 bar (200 MPa), silnik wykorzystuje elektromagnetycznie sterowane wtryskiwacze z ośmioma kanalikami oraz dwie jednostki sterujące, które współpracują ze sobą na zasadzie master-slave. Doładowanie zapewniają turbosprężarki z ciśnieniem doładowania aż 2,5 bara. Dwunastocylindrowiec ma bez problemu spełniać normy emisji spalin Euro 5, nie stosując filtra NOx, co oznaczałoby, że Audi wyprzedzi Mercedes-Benz przy prezentacji pierwszego czystego diesla. Ostatecznego terminu wprowadzenia silnika na rynek na razie nie podano.
Najmocniejszy turbodiesel świata osiąga moc 500 KM/367 kW oraz maksymalny moment obrotowy 1000 Nm w zakresie od 1750 do 3000 obr./min. Audi Q7 z tym silnikiem przyśpiesza do 100 km/h w 5,5 s i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym ma wynosić 11,9 l/100 km (przy zastosowaniu nowego 6-biegowego automatu Tiptronic).