• Zwolnienie wchodzi w życie z dniem publikacji decyzji Komisji Europejskiej
  • Nowa ulga nie działa wstecz, tzn. akcyzy nie trzeba będzie odprowadzać tylko przy zakupie nowych aut, a nabywcy którzy kupili je wcześniej, nie dostaną zwrotu podatku
  • Dotychczas akcyza dla większości aut elektrycznych i hybrydowych wynosiła zaledwie 3,1 proc., więc na duże obniżki cen nie ma co liczyć
  • Zwolnienie z akcyzy hybryd ma charakter tymczasowy

Niemal rok trwała procedura uzyskania od Komisji Europejskiej zgody na zwolnienie wybranych kategorii pojazdów z obowiązku opłaty akcyzy. Komisja musiała sprawdzić, czy takie zwolnienie nie stanowi niedozwolonej pomocy publicznej. Teraz już polski rząd będzie mógł oficjalnie twierdzić, że nabywcy aut z ekologicznym napędem mogą w naszym kraju liczyć na preferencje podatkowe. Tyle że w większości przypadków będą one naprawdę minimalne.

Luksusowe hybrydy (na trochę) potanieją

Aktualnie akcyza na samochody jest uzależniona przede wszystkim od pojemności silnika (do 2 litrów pojemności to 3,1 proc., powyżej 2 litrów jest to 18,6 proc.). Auta z napędem wyłącznie elektrycznym zaliczane były do pierwszej grupy. Oznacza to, że rzeczywiście wyraźnie tańsze mogą być głównie hybrydowe auta luksusowe i duże SUV-y.

O ile w przypadku aut elektrycznych i napędzanych wodorem zwolnienie z akcyzy ma pozostać na stałe, to już – zgodnie ze stosownymi zapisami w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych – to już ulga dla hybryd jest tymczasowa i ma zniknąć do 1 stycznia 2021 roku.

„Elektryk” w firmie lepiej się amortyzuje

Kolejna dobra wiadomość jest taka, że Komisja Europejska wyraziła zgodę również na to, żeby w przypadku aut kupowanych przez firmy możliwe było stosowanie korzystnej stawki amortyzacji dla elektrycznych aut osobowych do wartości poniżej równowartości 225 000 zł. Przypomnijmy, że od stycznia 2019 roku wchodzą w życie przepisy w myśl których limit amortyzacji dla aut z silnikami spalinowymi wynosi 150 tys. zł.

{ "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "creators": [ { "name": "Adam Mikuła", "idref": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "uuid": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9" } ], "caption": "Hyundai Kona Electric - korzystniejsza amortyzacja niż w przypadku aut z silnikami spalinowymi", "copyright": { "note": "Adam Mikuła / Auto Świat", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "uuid": "3d34b0b2-4fa6-5636-ba2f-8a35cad48574", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MmE7MDA_/03e3283c976fa7374f1249d09c4b5cf3.jpeg", "publicationId": { "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "03e3283c976fa7374f1249d09c4b5cf3", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 900, "width": 1600, "bytes": 1304777 }, "alignment": "center", "available": { "start": "2018-11-23 00:00:00+0100" }, "asyncAdSlot": null } Hyundai Kona Electric - korzystniejsza amortyzacja niż w przypadku aut z silnikami spalinowymi Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Hyundai Kona Electric - korzystniejsza amortyzacja niż w przypadku aut z silnikami spalinowymi