Największym graczem na polskim rynku w segmencie samochodów używanych jest firma AAA Auto. Jakie samochody używane są najpopularniejsze w tej sieci? Pierwsze trzy miejsca zajmują: Opel Astra, Ford Focus i Volkswagen Golf. Średnia cena używanego auta w tej sieci to 36 tys. zł. Najbardziej poszukiwane są hatchbacki w kolorze srebrnym, z silnikiem benzynowym 1,6 l.
Sieć AAA Auto w Polsce ma 12 placówek, w ofercie jest 18 tys. samochodów. W 2019 r. firma planuje sprzedać w Polsce 15 tys. używanych aut, a w 2020 – znacznie zwiększyć swoją aktywność, powiększyć sieć do 20 punktów i osiągnąć roczną sprzedaż na poziomie 25 tys. aut.
Jakie modele najchętniej wybierają polscy klienci?
Na dalszych miejscach, za Astrą, Focusem i Golfem, znajdują się: Skoda Octavia, Skoda Fabia, Renault Clio (pierwszy model francuski), Renault Megane, Opel Corsa i Volkswagen Passat. Pierwszą dziesiątkę zamyka Ford Mondeo.
Amatorzy używanych samochodów zdecydowanie wolą auta z silnikami benzynowymi – decyduje się na nie 69 proc. klientów AAA Auto. Najczęściej wybieranym silnikiem jest benzynowa jednostka o pojemności 1,6 litra 16V (cztery zawory na cylinder).
Okazuje się, że nie na wszystkich rynkach, na jakich działa firma (Polska, Słowacja, Czechy i Węgry) preferencje klientów są takie same. Np. Słowacy i Czesi najchętniej wybierają – co zrozumiałe – Skody Octavie, potem Skody Fabie, a na trzecim miejscu listy popularności jest w tych krajach VW Passat. Na Węgrzech najpopularniejszymi „używkami" są – podobnie jak w Polsce – Opel Astra i Ford Focus, a na trzecim miejscu Suzuki Swift (produkowany na miejscu).
Średnie ceny samochodów używanych w sieci AAA Auto różnią się, ale nie w sposób zasadniczy. W Polsce jest to 36 tys. zł, na Słowacji 9 tys. euro (czyli ok. 38 tys. zł, a na Węgrzech 33 tys. zł. W Czechach średnie ceny „używek" są wyższe, ale to z powodu dużego udziału w ofercie aut młodych, prawie nowych, a więc wycenianych wyżej.
Znawcy rynku aut używanych przewidują w przyszłym roku duże zmiany związane z przewidywanym spadkiem sprzedaży aut nowych. Jeśli rynek aut nowych zmniejszy się, to klienci w większym stopniu zainteresują się samochodami używanymi. Specjaliści z AAA Auto szacują, że w 2020 roku rynek aut używanych Polsce wzrośnie o 10 proc.