Zresztą w licznych zapytaniach o pracę w naszej redakcji prawie wszyscy wyrażają chęć testowania nowych samochodów, zaznaczając, że sportowych. Aut do testów dziennikarskich użyczają biura prasowe importerów. Taka jest praktyka w całej Europie i pewnie na całym świecie. Nie ma innego lepszego sposobu, by swoim czytelnikom i internautom zaprezentować to, co oferują klientom producenci samochodów.

W ostatnich latach liczba tzw. dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy wypożyczają auta od importerów i je „testują”, bardzo wzrosła. Przedstawiciele niektórych biur prasowych mówią o 700-800 osobach, które chcą testować ich modele. Podają przykłady pism i portali, których nazw nikt nie zna albo które dopiero powstaną, a zatrudnieni tam „dziennikarze” gromadzą artykuły do archiwum strony internetowej.

Coraz częściej dają też o sobie znać blogerzy i influencerzy. Oni również chcą testować samochody i opisywać je odbiorcom swoich treści. I to robią. Nikt oczywiście nie wie, ilu takich odbiorców mają. W niektórych przypadkach, gdzie w artykułach czy na filmach o autach pada wiele niecenzuralnych słów, tych odbiorców może być sporo. Rządzi zasada im głupiej tym lepiej. Ale, czy autorzy takich publikacji są dziennikarzami motoryzacyjnymi odpowiedzialnymi za samochody, czy bezpieczną nimi jazdę?

Dopóki nie doszło do tak tragicznego zdarzenia, jak na Słowacji, w którym brał udział „dziennikarz” motoryzacyjny, to się nikt nad tym nie zastanawiał. Ani dziennikarze motoryzacyjni, których jest pewnie mniej niż 100, ani biura prasowe importerów, które udostępniają auta do testów. Na pewno nikt z dziennikarzy nie zachowałby się tak skrajnie nieodpowiedzialnie.

W najnowszym wydaniu tygodnika „Auto Świat” 42/2018 polecamy m.in.

- Volkswagen T-Cross - Nowy mały SUV w rodzinie VW

- Hyundai i30 N Fastback - Nowa wersja nadwoziowa kompaktowego sportowca

- Mercedes-AMG A 35 - Klasa A w najmocniejszej wersji

- Kia ProCeed - Premiera stylowej odmiany kompaktowej Kii

- Toyota RAV4 - Debiut 5. generacji japońskiego SUV-a

- Opel Combo - Prezentacja nowej generacji wielofunkcyjnego Opla

- Honda Jazz, Peugeot 208, Škoda Fabia i Volkswagen Polo - Porównanie małych aut z silnikami benzynowymi

- Citroën Berlingo - Nowa generacja Berlingo z dieslem 1.5

- Porsche Cayman GTS - Sportowe coupé z 365-konnym bokserem

- BMW M4 Cabrio - Sportowy kabriolet z pakietem M Performance

- Volvo XC40 - Mały SUV Volvo z silnikiem 3-cylindrowym

- Wielki test opon całorocznych - Sprawdzamy 27 modeli opon wielosezonowych

- Badanie wypadków drogowych - Jakie dane gromadzi auto?

- Z drugiej ręki: Kia Optima - Test na dystansie 100 tys. km wersji 1.7 CRDi

- Top 5: miejskie auta za 20 tys. zł - Ranking polecanych modeli

- 100 LAT NIEPODLEGŁOŚCI - Historia polskiej motoryzacji - Pierwsza część nowego cyklu

Foto: auto świat / Auto Świat

Najnowsze wydanie tygodnika „Auto Świat” 42/2018 w sprzedaży od 15 października 2018 r.

Zapraszamy do lektury!