• Pod względem liczby wypadków na autostradach przodują takie kraje jak Hiszpania, Włochy i Francja
  • Najniższe dopuszczalne prędkości na autostradach obowiązują w Norwegii oraz na Cyprze: 100 km/h
  • Najdłuższą sieć tuneli połączonych bezpośrednio z siecią autostrad ma w Europie Szwajcaria. Łączna długość tuneli wynosi aż 421 kilometrów

Jedno nie ulega wątpliwości. Najbardziej rozbudową siecią autostrad w Europie mogą się poszczycić przede wszystkim państwa zachodniej części Europy. Wprawdzie różnice pomiędzy poszczególnymi krajami (szczególnie wśród państw ze wschodniej części kontynentu) wciąż są widoczne, to nie są tak wielkie, jak jeszcze dekadę temu. W Czechach, Polsce czy na Słowacji dokonano sporych zmian, z których kierowcy mogą się przede wszystkim cieszyć. Do liderów jednak wciąż nam brakuje.

Jak wynika z raportu stworzonego przez specjalistów z Oponeo i Yanosika w wielu statystykach dotyczących autostrad górują Hiszpanie, a nie Niemcy. To w Hiszpanii bowiem znajduje się najdłuższa sieć autostrad, przy których zbudowano najwięcej stacji paliw. Hiszpanie przodują jeszcze w niechlubnym rankingu liczby wypadków na autostradach. Z wynikiem 32 421 zdarzeń wyprzedzają pod tym względem Włochy (23 329 wypadków) i Francję (21 686). Pod względem liczby wypadków Polska znajduje się w końcówce zestawienia, czyli na 20 miejscu (wśród 27 uwzględnionych krajów).

Limity prędkości na autostradach
Limity prędkości na autostradach

Nasi zachodni sąsiedzi przodują jednak w rankingu limitów prędkości. Na razie w Niemczech wciąż jest spora część dróg, na których nie obowiązują limity prędkości. Na kolejnych miejscach w rankingu są zaś Bułgaria i Polska z limitami wynoszącymi 140 km/h. W wielu państwach Europy (m.in. Dania, Czechy, Włochy, Węgry) obowiązuje zaś 130 km/h. Najwolniej pojedziemy zaś na Cyprze i w Norwegii. W obu krajach obowiązuje limit 100 km/h.

Długość autostrad w Europie
Długość autostrad w Europie

Pod względem długości autostrad górują Hiszpanie z wynikiem 17 100 km. Niemcy dopiero na drugim miejscu (15 306). Na kolejnych pozycjach znalazły się takie kraje jak Francja (11 612 km), Włochy (6943 km) i Wielka Brytania (3649). Polska uplasowała się na 12 pozycji (1639 km). Najkrótszą sieć autostrad zbudowano w państwach o niewielkiej powierzchni. Na Cyprze jest 257 km a w Luksemburgu 167 km.

Infrastruktura przy autostradach w Europie
Infrastruktura przy autostradach w Europie

Długość dróg ma wpływ na pozycję w rankingu infrastruktury. Pod względem liczby punktów do odpoczynku przodują Francja (637 miejsc), Hiszpania (514 lokalizacji) oraz Niemcy (403). Polska z wynikiem 152 miejsc MOP znalazła się na 9 pozycji. Zestawienie zamykają zaś takie kraje jak Rumunia (28), Luksemburg (8) oraz Cypr (brak miejsc do wypoczynku).

Nieco inaczej wygląda kolejność w kategorii liczby stacji paliw. Najwięcej jest ich w Hiszpanii (535), we Włoszech (409) i w Niemczech (387). W Polsce znajduje się 65 placówek, czyli niemal o połowę mniej niż w Czechach.

Limity prędkości na autostradzie Foto: Auto Świat
Limity prędkości na autostradzie

Autorzy raportu sprawdzili również stawki obowiązujące za przejazd autostradami. Polska na tle innych krajów nie wypada tak źle. W naszym kraju trzeba średnio zapłacić na płatnych odcinkach ok. 24 zł za 100 km. Podobnie jest jedynie w Grecji (nieco ponad 25 zł). Najwięcej zapłacimy we Włoszech, Irlandii oraz w Hiszpanii – ok. 40 zł. Więcej szczegółów w tabeli poniżej.

Opłaty za autostrady w Europie
Opłaty za autostrady w Europie