Logo
WiadomościAktualnościAutomatyczne kamery wyłapią przejeżdżających na czerwonym świetle. To czeka kierowców w 2026 r.

Automatyczne kamery wyłapią przejeżdżających na czerwonym świetle. To czeka kierowców w 2026 r.

Już za kilka miesięcy w ramach systemu RedLight zaczną działać nowe urządzenia. Kontrolą zostanie objętych 10 skrzyżowań i pięć przejazdów kolejowo-drogowych, ale aż sześć spośród wszystkich 15 lokalizacji znajdzie się na terenie Wielkopolski. W tych miejscach przejazd na "późnym żółtym" będzie słono kosztował.

System RedLight już za kilka miesięcy zacznie działać w sześciu lokalizacjach w Wielkopolsce
Pawel Michalowski / Shutterstock
System RedLight już za kilka miesięcy zacznie działać w sześciu lokalizacjach w Wielkopolsce
  • System RedLight wykrywa pojazdy przejeżdżające na czerwonym świetle na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych
  • Do połowy przyszłego roku system obejmie 60 skrzyżowań i 10 przejazdów, w tym sześć nowych lokalizacji w Wielkopolsce
  • Za przejazd na czerwonym świetle grozi mandat 500 zł i 15 punktów karnych, na przejazdach kolejowych kara wynosi 2 tys. zł

CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) sukcesywnie poszerza sieć, w ramach której funkcjonują urządzenia systemu RedLight. W przeciwieństwie do fotoradarów, urządzenia te nie mierzą prędkości przejeżdżających pojazdów, tylko monitorują przejazd na czerwonym świetle. Z tego względu system RedLight stosowany jest nie tylko na skrzyżowaniach, lecz także na przejazdach kolejowo-drogowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gdzie ustawiane są urządzenia systemu RedLight?

Do połowy przyszłego roku system RedLight będzie kontrolował 60 skrzyżowań i 10 przejazdów kolejowo-drogowych — obecnie kierowcy obserwowani są przez kamery na 50 skrzyżowaniach i pięciu przejazdach. To efekt decyzji o rozbudowie systemu nadzoru CANARD. O wyborze lokalizacji nowych urządzeń zdecydowano we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Policją. Przy wyborze miejsc brano m.in. pod uwagę liczbę incydentów powodowanych przez kierowców, którzy ignorują czerwone światło.

Przejazd kolejowy
Przejazd kolejowyMinisterstwo Infrastruktury

Wygląda na to, że najwięcej przypadków niestosowania się do czerwonego światła notowanych jest w Wielkopolsce. To właśnie tu do połowy przyszłego roku zostanie zainstalowanych aż sześć spośród 15 systemów RedLight, które w ciągu najbliższych kilku miesięcy zyska CANARD.

Jak działa system RedLight i co grozi za przejazd na czerwonym świetle?

O skuteczności systemu RedLight decyduje m.in. fakt, że ten działa w pełni automatycznie. Gdy kamera zarejestruje wjazd na czerwonym świetle, nagranie z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu trafia do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Po ustaleniu, kto jest właścicielem pojazdu, przesyłana jest dokumentacja wykroczenia, obejmująca m.in. czas i miejsce popełnienia naruszenia, czas, jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła, oraz zdjęcia potwierdzające zdarzenie.

Tak działa system Red Light wchodzący w skład CANARD-u
Tak działa system Red Light wchodzący w skład CANARD-uGITD

Warto pamiętać, że za przejazd na czerwonym świetle grożą wysokie kary. Kierowcy, którzy zrobią to na skrzyżowaniu, muszą liczyć się z mandatem w wysokości 500 zł i 15 punktami karnymi. Znacznie więcej, bo aż 2 tys. zł, grozi za wjazd na czerwonym świetle na przejazd kolejowo-drogowy. W tym przypadku obowiązuje tzw. recydywa, co oznacza podwojenie wysokości grzywny, jeżeli kierowca popełni takie samo wykroczenie w ciągu dwóch lat.

Gdzie pojawią się nowe urządzenia RedLight w Wielkopolsce?

Wszystkie nowe urządzenia mają zostać zamontowane i uruchomione najpóźniej do połowy 2026 r. Czas niezbędny na zainstalowanie urządzeń i ich podłączenie do systemu CANARD jest trudny do oszacowania, bo ten zależy m.in. od infrastruktury energetycznej w danym miejscu i złożoności całego systemu.

Chociaż kierowcy nie muszą już teraz spoglądać, czy na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych w Wielkopolsce pojawiły się nowe kamery, to zawczasu powinni przygotować się na ich obecność. Nowe urządzenia na pewno zostaną zainstalowane w poniższych lokalizacjach.

System RedLight na skrzyżowaniach

  • Nekla — droga nr 92: km 216+200, skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich;
  • Wolsztyn — droga nr 32: km 108+450, skrzyżowanie drogi krajowej nr 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich;
  • Kościelna Wieś — droga nr 12: km 262+320, skrzyżowanie drogi krajowej nr 12 z ul. Ostrowską i Kościelną.

System RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych

  • Wymysłowo — droga nr 15;
  • Łąkociny — droga nr 36;
  • Piaski — droga nr 11.

Warto pamiętać, że to nie wszystkie lokalizacje, gdzie w najbliższych miesiącach w Wielkopolsce mogą pojawić się urządzenia systemu RedLight. Dwa miejsca znalazły się bowiem na liście rezerwowej. Są to:

  • Strzałkowo — droga nr 92: km 18+810, skrzyżowanie Al. Prymasa Wyszyńskiego z ul. Kościuszki i Powstańców Wielkopolskich;
  • Września — droga nr 92: km 224+800, skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Podmiejską.
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji