Baza totalna

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Zaprezentowany w centrum bezpieczeństwa Fiata w Orbasano koło Turynu concept-car pod nazwą Ecobasic jest interpretacją miejskiego auta przyszłości.

Twórcy nie omieszkali podkreślić, że ma to być samochód marzeń, pełen innowacyjności, odpowiadający indywidualnym życzeniom nabywcy, prezentujący nową filozofię planowania i konstruowania w koncernie, a przy tym komfortowy, oszczędny, tani (jak tani, trudno dziś powiedzieć), łatwy w obsłudze i przyjazny dla środowiska.

W jakim kierunku będzie zmierzać rozwój limuzyn w koncernie Fiata, pokazano w Lancii Dialogos. Teraz przyszła kolej na mały samochód, którego długość ma wynosić 3488 mm, a więc niewiele więcej niż Seicento (3319 mm). Stąd zasadne będzie pytanie, czy nie jest to przypadkiem już jego następca? Nic nie można wykluczyć, jako że dyr. generalny Fiata Roberto Testore zapowiedział szybkie opracowanie nowego modelu. Gdyby następca Seicento pojawił się np. w 2001 r,. byłby to ewenement na skalę światową biorąc pod uwagę, że większość firm po 3-4 latach decyduje się na face lifting. Czyżby konkurencja z Daewoo pchnęła Fiata do opracowania małego auta czterodrzwiowego? Nie jest to wykluczone. Choć trzeba też brać pod uwagę chęć wpisania się Fiata w ogólnoświatowy trend konstruowania aut oszczędnych ze spalaniem w granicach 3,0 l/100 km i spełniających coraz ostrzejsze normy w zakresie ochrony środowiska. W tej dziedzinie np. Volkswagen oferuje już Lupo z trzycylindrowym silnikiem turbodieslowskim 1.2 spalającym poniżej 3,0 l paliwa na 100 km, Toyota hybrydowego Priusa, a Mitsubishi miejskie auto Pistachio z superoszczędnym silnikiem benzynowym GDI, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z systemem pracy "stop and go", też spalającym mniej niż 3 l/100 km.

Samochód jaki jest, każdy widzi na fotografii. Maska ze zderzakiem jak zadarty nos daje nam do zrozumienia, że to autko może być figlarne. Wysoka przednia szyba, jak wysokie czoło sugeruje, że może to nie jest głupi pomysł, a doklejony bagażnik wskazuje na praktyczne podejście. Styl jest zawsze w dużym stopniu kwestią gustu. W designie Ecobasica najbardziej szokuje asymetria bocznych płaszczyzn. Kształt drzwi i szyb stwarza wrażenie agresywności. Ale też wiele elementów stylistycznych jest rozwinięciem koncepcji, które można było zaobserwować w innych autach.

Ogólna bryła ma coś z Multipli, unoszona klapa w zderzaku przykrywająca korki wlewu płynów eksploatacyjnych to rozwiązanie z Audi A2, natomiast szklany tył przypomina pokrywę bagażnika w Renault Clio. Mimo tych skojarzeń nadwozie stanowi twór oryginalny, zgrabny, z harmonią w stylu techno.

Podobnie zresztą zaprojektowane jest wnętrze, w którym mistrzowie wzornictwa rozwinęli swoje skrzydła. Deska rozdzielcza, konsola środkowa zaprojektowane zostały przy użyciu pastelowych kolorów, materiałów i przy wzajemnym przenikaniu wyraźnych form geometrycznych. Klasyczne kształty zachowała kierownica, dźwignia hamulca ręcznego i mimo wszystko fotele, choć z racji siatkowych oparć i ramowej konstrukcji przypominają meble ogrodowe.

Wnętrze ma być funkcjonalne i wariantowe, co zapewnią odchylane na boki oparcia foteli z siedzeniami chowanymi w podłogę. Mały samochód XXI wieku w koncernie Fiata będzie miał niespełna 3,5 metra długości i będzie ważył 750 kg. Innowacyjność jego struktury polega na tym, że do stalowej płyty podłogowej przymocowany jest stalowy szkielet, do którego z kolei przytwierdzone są wszystkie elementy karoserii. Te można indywidualnie zamawiać, łącznie z ilością drzwi bocznych. Także wybór poziomu wyposażenia i koloru będzie należał do klienta.

Największe oczekiwania związane są z nowym silnikiem turbodieslowskim z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail. Ma mieć pojemność 1.2, moc 45/61 kW/KM przy 3500 obr./min, maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 1800 obr./min. Przy czym zużycia paliwa powinno wynosić poniżej 3 l/100 km, poziom emisji CO2 80 g/km wypełni normę Euro 4, która będzie obowiązywać od 2005 roku.

Auto osiągać ma maksymalną prędkość 160 km/h, do 100 km/h przyspieszać będzie w 13 s, a elastyczność: 10 s na 4 biegu (60-100 km/h) i 15 s na 5 biegu (80-120) będzie niezwykle wysoka. Z silnikiem zintegrowana będzie 5-stopniowa automatyczna skrzynia biegów z wyborem różnych możliwości jazdy.Crash-testy komputerowe wykazały, że poziom bezpieczeństwa Ecobasica będzie na najwyższym poziomie w segmencie, podobnie jak ilość części podlegających recyklingowi.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:FiatWiadomości
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków