Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do 11 lutego czeka na uzupełnienie raportu oddziaływania na środowisko wariantów obwodnicy Augustowa. Zgodnie z ustaleniami ekologicznego okrągłego stołu, z wynikami raportu mają się zapoznać ministrowie infrastruktury i środowiska i wskazać najlepszy wariant. Ten wariant GDDKiA uzna za własny i będzie realizować.

"Jeśli stary wniosek o decyzję środowiskową zostanie wycofany i złożony nowy, to będzie rozpatrywany zgodnie z nową - prostszą procedurą" - ocenił na konferencji prasowej Piotr Otawski z Ministerstwa Środowiska. Ponieważ jest ona krótsza, mniej jest też możliwości zaskarżenia jej" - dodał.

Otawski tłumaczył, że nowe zasady decyzji środowiskowych nie są restrykcyjne dla inwestorów, a zmiany pozwoliły na utrzymanie unijnego finansowania tych inwestycji. Sprawy w toku mogą być rozpatrywane na poprzednich zasadach, więc inwestor nie musi stosować nowych, prostszych przepisów. Wszystkie decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji wydane na poprzednich zasadach pozostają w mocy i mogą być podstawą realizacji inwestycji.

Otawski tłumaczył, że nowa ustawa daje możliwość ponownej (drugiej) oceny oddziaływania na środowisko przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę. Jej uzyskanie jest konieczne przy staraniu się o środki unijne. Jeśli nie przeprowadzono oceny wariantów nowej inwestycji przed jej podjęciem, nie uzyska ona środków unijnych.

"Składanie przez inwestora wniosku o ponowną ocenę, w sytuacji gdy wcześniejszy raport oceny oddziaływania przedsięwzięcia był pełny i rzetelny, jest faktycznie niepotrzebny opóźnianiem procesu realizacji inwestycji" - ocenił Otawski.

Oceny oddziaływania na środowisko w przypadku remontów wykonywanych zgodnie z prawem budowlanym - odtworzeniem stanu pierwotnego nie są wymagane ani przez polskie, ani unijne prawo - przypomina Otawski.

Przy przebudowie może być potrzebna ocena oddziaływania na środowisko, ale nie przygotowanie wariantów lokalizacji takich inwestycji. Taka ocena wariantów może być potrzebna tylko wyjątkowo, jeśli zmiana lokalizacji modernizowanego obiektu spowoduje mniejsze oddziaływanie na środowisko niż modernizacja istniejącej instalacji.

Ustawa i rozporządzenia jednoznacznie określają przedsięwzięcia, które wymagają uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych inwestycji. Nie jest to otwarty katalog i nie ma na nim np. budowy domu jednorodzinnego - podkreślał Otawski z MŚ.

Minister środowiska prof. Maciej Nowicki podał, że istniejąca od połowy listopada Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatrzyła już 300 wniosków o decyzje środowiskowe dla inwestycji. W tej liczbie są m.in. duże inwestycje drogowe, jak ocena dla odcinka autostrady z Rzeszowa do wschodniej granicy, czy kolejowe - modernizacja linii Opole-Katowice.

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i 16 regionalnych Dyrekcji OŚ powstały w połowie listopada 2008 r. Ma ona usprawnić uzyskiwanie przez inwestorów decyzji środowiskowych. Szefem GDOŚ jest Michał Kiełsznia.

Sprawa budowy obwodnicy Augustowa, której fragment ma przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy, toczy się od kilku lat. Rozpoczęcie budowy zaostrzyło konflikt pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się jak najszybszej budowy obwodnicy wokół Augustowa, inwestorem i ekologami, obawiającymi się szkód w środowisku naturalnym.

W celu rozwiązania sporu rok temu powołano okrągły stół w sprawie budowy obwodnicy Augustowa. W jego skład weszli przedstawiciele rządu, samorządu, drogowcy, naukowcy, ekolodzy i przedstawiciele mieszkańców Augustowa.

W marcu 2007 roku Komisja Europejska skierowała pozew przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu, w związku z budową obwodnic Augustowa i Wasilkowa. Nie wiadomo kiedy trybunał się nią zajmie.