- 10 wykonawców złożyło oferty na przygotowanie 16-kilometrowego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej między Bielsko-Białą a Bulowicami
- Nowy odcinek S52 ma mieć trzy węzły i ominie wieś Kozy oraz Kęty, pełniąc funkcję południowej obwodnicy
- Cała inwestycja S52 jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., a postępowania dla kolejnych odcinków będą trwały do 2027 r.
10 wykonawców złożyło oferty w przetargu na wykonanie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie pozwolenia na budowę pierwszego, 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S52, znanej jako Beskidzka Droga Integracyjna (BDI), łączącego Bielsko-Białą z Bulowicami. Wszystkie propozycje mieszczą się w przeznaczonym budżecie wynoszącym 45,5 mln zł, co pozwala na realizację prac zgodnie z planem.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: 10 firm "bije się" o tę budowę. W grze aż 607 mln zł. Powstaną strategiczne obwodnice
Beskidzka Droga Integracyjna — wpłynęło już 10 ofert budowy S52
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tych prac 45,5 mln zł. Wszystkie złożone oferty mieszczą się w tym budżecie, a ceny zaproponowane przez wykonawców wahają się od 11,5 mln zł do ponad 42 mln zł.
Najniższą ofertę, opiewającą na 11 525 100 zł, przedstawiło konsorcjum firm MP i MPRB. Najwyższą propozycję złożyła firma Europrojekt Gdańsk, wyceniając swoje usługi na 42 234 202,50 zł. Pozostali oferenci, tacy jak Sweco Polska i Autostrada II, Mosty Gdańsk czy Voessing Polska, zaproponowali kwoty w przedziale od 25 mln zł do 38 mln zł.
Beskidzka Droga Integracyjna — tak będzie wyglądać pierwszy odcinek trasy S52
Pierwszy, 16-kilometrowy odcinek Beskidzkiej Drogi Integracyjnej od Bielska-Białej do Bulowic w ponad połowie przebiegać będzie przez województwo śląskie. Ta część trasy pozwoli na ominięcie od północy Kóz, jednej z największych wsi w Polsce liczącej kilkanaście tysięcy mieszkańców. Ponadto nowa droga będzie pełniła funkcję południowej obwodnicy Kęt w Małopolsce. Na tym odcinku przewidziano trzy węzły: Kozy, Kęty oraz końcowy w Bulowicach, który połączy nową S52 z obecnie istniejącą DK52. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020–2021, tą trasą przemieszcza się codziennie prawie 20 tys. pojazdów.
Doga ekspresowa S52, znana również jako Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą oraz miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 — Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską — z DK7 w Głogoczowie. Cała trasa będzie miała długość 61 km i zostanie poprowadzona nowym śladem. Projekt zakłada budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz 12 węzłami: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Na całej długości omawianego odcinka planowane jest przeprowadzenie ponad 6,6 tys. odwiertów oraz prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu wyniesie 11 m, jednak w razie potrzeby może sięgać nawet 30 m. Badania mają na celu szczegółowe poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z różnych głębokości, określenie warunków podłoża oraz zbadanie jego nośności.
Sondowania będą wykonywane na średnią głębokość 13 m. Ich celem jest ocena oporu, jaki stawia grunt, oraz ustalenie jego nośności.
Beskidzka Droga Integracyjna — kolejne etapy budowy S52 już wkrótce
W najbliższy piątek planowane jest otwarcie ofert złożonych w przetargu na kolejny odcinek trasy, łączący Chocznię z Kalwarią Zebrzydowską. W nadchodzących miesiącach GDDKiA zamierza ogłosić dwa kolejne postępowania dotyczące pozostałych części BDI: od Bulowic do Choczni oraz od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa. Wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tych czterech odcinków S52 planowane są do złożenia w 2027 r. Po ich uzyskaniu zostaną ogłoszone przetargi na realizację budowy. Cała inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze łączą Cieszyn z Bielskiem-Białą oraz węzeł Balice I z węzłem Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
- Przeczytaj także: W końcu. Przejście graniczne z Niemcami będzie wyglądać tak, jak powinno. Padły daty od GDDKiA