- Inwestycja będzie kosztować 607 mln 989 tys. 131,29 zł
- Obwodnica będzie mieć około 13,4 km długości i będzie drogą klasy GP
- Realizacja budowy ma zająć 52 miesiące, a wybór oferty oparty będzie na trzech kryteriach
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wszystkie oferty, które złożono w przetargu mieszczą się w budżecie, jaki GDDKiA zamierza przeznaczyć na realizację tego zadania. Kwota ta wynosi 607 mln 989 tys. 131,29 zł.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoObwodnica Brzostku i Kołaczyc — tak będzie wygladać
Inwestycja, czyli obwodnica dwóch miejscowości — Brzostku i Kołaczyc zlokalizowana jest w powiecie dębickim na terenie gminy Brzostek oraz w powiecie jasielskim na terenie gmin Kołaczyce i Brzyska. Początek planowanej obwodnicy znajduje się na drodze krajowej DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka. Obwodnica będzie się kończyć w Krajowicach. Nowa droga przebiegać będzie po zachodniej stronie drogi krajowej nr 73.
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc będzie drogą klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego. Będzie miała ok. 13,4 km długości i przekrój 1x2 — nowa trasa będzie miała więc po jednym pasie w każdym kierunku.
Wraz z budową obwodnicy Brzostku i Kołaczyc powstanie też infrastruktura towarzysząca. Będą to odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska oraz urządzenia BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego — czyli np. bariery ochronne, słupki czy znaki drogowe).
W ramach zadania wybudowane zostaną jezdnie dodatkowe, które będą równoległe do trasy głównej. Obsługiwać one będą tereny przyległe do obwodnicy. W ramach budowy obwodnicy powstanie także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
W ramach inwestycji powstaną również obiekty inżynierskie i skrzyżowania jednopoziomowe. Wybudowane i przebudowane zostaną także już istniejące drogi — w zakresie kolizji z obwodnicą. Dodatkowo, na dwóch odcinkach obwodnicy, korpus drogi będzie pełnił funkcję wału przeciwpowodziowego, który będzie miał łączną długość ok. 2,1 km.
Obwodnica Brzostku, Kołaczyc, Jasła i Pilzna — strategiczna inwestycja drogowa
Obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Jasła i Pilzna są inwestycjami, które mają zmienić przebieg i wygląd DK73. Finalne kierowcy będą mieć do dyspozycji ok 35 nie tylko wygodnej, ale i bezpiecznej trasy. W dwóch trzecich długości przebudowana trasa będzie prowadzić nowym śladem. Droga także, poza tym, że wyprowadzi ruch z czterech miast, ale poprawi przepustowość i bezpieczeństwo na DK73.
Warto pamiętać bowiem, że DK73 prowadząca ruch na kierunku północ-południe, od węzła Kielce Północ na S7 w Wiśniówce do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju. Droga ta ma także charakter strategiczny – jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą.
DK73 to także bardzo ważny szlak komunikacyjny — od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. To także właśnie ta droga umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc — padły daty ukończenia
GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 52 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc — złożono aż 10 ofert na budowę
Nic dziwnego więc, że o budowę tak istotnej trasy odbywa się walka między przedsiębiorstwami. Do przetargu stanęło aż 10 firm.
Wszystkie złożone w przetargu oferty mieszczą się w budżecie, jaki Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza przeznaczyć na realizację tego zadania – 607 mln 989 tys. 131,29 zł.
Lista złożonych ofert prezentuje się następująco:
- konsorcjum: NDI i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Jasło – 406 mln 508 tys. 318,43 zł
- PORR – 433 mln 866 tys. 510,00 zł
- Budimex – 438 mln 959 tys. 438,53 zł
- konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones – 439 mln 963 tys. 126,23 zł
- Duna Polska – 463 mln 196 tys. 732,00 zł
- Mirbud – 464 mln 270 tys. 769,23 zł
- Strabag – 495 mln 277 tys. 458,00 zł
- konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Dębica – 496 mln 534 tys. 112,10 zł
- Intercor – 509 mln 608 tys. 960,92 zł
- POLAQUA – 555 mln 976 tys. 616,07 zł
Teraz oferty zostaną sprawdzone i ocenione. Najkorzystniejsza z nich zostanie wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich elementami (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (20 proc.).