Auto Świat Wiadomości Aktualności Powstają ważne obwodnice koło Jasła. Oferty na budowę złożyło już 10 firm

Powstają ważne obwodnice koło Jasła. Oferty na budowę złożyło już 10 firm

Do GDDKiA wpłynęły już wszystkie oferty na zaprojektowanie i budowę jednej z trzech obwodnic, które powstaną w ciągu DK73 pomiędzy Pilznem i Jasłem. O budowę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc zawalczy ze sobą aż 10 firm.

DK73 - zdjęcie ilustracyjne
Fotokon/GDDKiA / Shutterstock
DK73 - zdjęcie ilustracyjne
  • Inwestycja będzie kosztować 607 mln 989 tys. 131,29 zł
  • Obwodnica będzie mieć około 13,4 km długości i będzie drogą klasy GP
  • Realizacja budowy ma zająć 52 miesiące, a wybór oferty oparty będzie na trzech kryteriach

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wszystkie oferty, które złożono w przetargu mieszczą się w budżecie, jaki GDDKiA zamierza przeznaczyć na realizację tego zadania. Kwota ta wynosi 607 mln 989 tys. 131,29 zł.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Obwodnica Brzostku i Kołaczyc — tak będzie wygladać

Inwestycja, czyli obwodnica dwóch miejscowości — Brzostku i Kołaczyc zlokalizowana jest w powiecie dębickim na terenie gminy Brzostek oraz w powiecie jasielskim na terenie gmin Kołaczyce i Brzyska. Początek planowanej obwodnicy znajduje się na drodze krajowej DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka. Obwodnica będzie się kończyć w Krajowicach. Nowa droga przebiegać będzie po zachodniej stronie drogi krajowej nr 73.

Obwodnica Brzostku i Kołaczyc będzie drogą klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego. Będzie miała ok. 13,4 km długości i przekrój 1x2 — nowa trasa będzie miała więc po jednym pasie w każdym kierunku.

mapa otwarcie ofert obwodnica Brzostku i Kołaczyc DK73
mapa otwarcie ofert obwodnica Brzostku i Kołaczyc DK73GDDKiA

Wraz z budową obwodnicy Brzostku i Kołaczyc powstanie też infrastruktura towarzysząca. Będą to odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska oraz urządzenia BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego — czyli np. bariery ochronne, słupki czy znaki drogowe).

W ramach zadania wybudowane zostaną jezdnie dodatkowe, które będą równoległe do trasy głównej. Obsługiwać one będą tereny przyległe do obwodnicy. W ramach budowy obwodnicy powstanie także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

W ramach inwestycji powstaną również obiekty inżynierskie i skrzyżowania jednopoziomowe. Wybudowane i przebudowane zostaną także już istniejące drogi — w zakresie kolizji z obwodnicą. Dodatkowo, na dwóch odcinkach obwodnicy, korpus drogi będzie pełnił funkcję wału przeciwpowodziowego, który będzie miał łączną długość ok. 2,1 km.

Obwodnica Brzostku, Kołaczyc, Jasła i Pilzna — strategiczna inwestycja drogowa

Obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Jasła i Pilzna są inwestycjami, które mają zmienić przebieg i wygląd DK73. Finalne kierowcy będą mieć do dyspozycji ok 35 nie tylko wygodnej, ale i bezpiecznej trasy. W dwóch trzecich długości przebudowana trasa będzie prowadzić nowym śladem. Droga także, poza tym, że wyprowadzi ruch z czterech miast, ale poprawi przepustowość i bezpieczeństwo na DK73.

Warto pamiętać bowiem, że DK73 prowadząca ruch na kierunku północ-południe, od węzła Kielce Północ na S7 w Wiśniówce do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju. Droga ta ma także charakter strategiczny – jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą.

DK73 to także bardzo ważny szlak komunikacyjny — od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. To także właśnie ta droga umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).

Obwodnica Brzostku i Kołaczyc — padły daty ukończenia

GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 52 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).

Obwodnica Brzostku i Kołaczyc — złożono aż 10 ofert na budowę

Nic dziwnego więc, że o budowę tak istotnej trasy odbywa się walka między przedsiębiorstwami. Do przetargu stanęło aż 10 firm.

Wszystkie złożone w przetargu oferty mieszczą się w budżecie, jaki Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza przeznaczyć na realizację tego zadania – 607 mln 989 tys. 131,29 zł.

Lista złożonych ofert prezentuje się następująco:

  • konsorcjum: NDI i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Jasło – 406 mln 508 tys. 318,43 zł 
  • PORR – 433 mln 866 tys. 510,00 zł
  • Budimex – 438 mln 959 tys. 438,53 zł
  • konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones – 439 mln 963 tys. 126,23 zł
  • Duna Polska – 463 mln 196 tys. 732,00 zł
  • Mirbud – 464 mln 270 tys. 769,23 zł
  • Strabag – 495 mln 277 tys. 458,00 zł
  • konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Dębica – 496 mln 534 tys. 112,10 zł
  • Intercor – 509 mln 608 tys. 960,92 zł
  • POLAQUA – 555 mln 976 tys. 616,07 zł

Teraz oferty zostaną sprawdzone i ocenione. Najkorzystniejsza z nich zostanie wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich elementami (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (20 proc.).

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków