- W przetargu na budowę drogi do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino złożono 11 ofert
- GDDKiA oceni oferty pod kątem ceny oraz pozacenowych kryteriów związanych z gwarancją jakości
- Realizacja inwestycji ma trwać maksymalnie 35 miesięcy od momentu zawarcia umowy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi krajowej do przyszłej elektrowni atomowej ogłosiła w sierponiu 2024 r. Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana po badaniu i ocenie ofert. W przypadku trasy od Lubiatowa do DW213 — pierwszej części drogi do przyszłej polskiej elektrowni atomowej komisja przetargowa właśnie weryfikuje oferty.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Ta obwodnica będzie przebiegać po S11. GDDKiA podaje datę, na którą czeka pół regionu
Drugi odcinek drogi do polskiej elektrowni atomowej — wpłynęły oferty
Głównym kryterium oceny ofert jest cena — 60 proc. Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na:
- obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (30 proc.),
- instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10 proc.).
Jak informuje GDDKiA, najniższa oferta na odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na S6 o wartości 199 mln 995 tys. 570,92 zł została złożona przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Najwyższą, na kwotę 289 mln 656 tys. 820,24 zł, złożył Intercor. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 417 855 507,06 zł.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy. Przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych — od 16 grudnia do 15 marca.
Droga krajowa do przyszłej elektrowni jądrowej "Lubiatowo-Kopalino" — tak będzie wyglądać
Realizację inwestycji GDDKiA podzieliła na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (odcinek o długości ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (odcinek o długości ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice — Bożepole Wielkie, wybudowany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6. Skomunikuje on nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Droga o przekroju 1x2 w klasie GP, czyli droga główna ruchu przyspieszonego, projektowana jest po nowym śladzie (nie będzie przebiegać istniejącymi już drogami) i będzie łączyć S6 z elektrownią.
Nowa droga do elektrowni atomowej ma znaczenie nie tylko strategiczne
Oprócz perspektywy strategicznej, nowo powstająca droga ważna jest także dla okoliczncyh mieszkańców. Ma ona zwiększyć przepustowość tamtejszego układu komunikacyjnego, ma odciążyć sieć dróg lokalnych a dodatkowo skrócić czas przejazdu pomiędzy Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami, zwłaszcza w gminie Choczewo. Nowo budowana trasa będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym. Ma stanowić alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Nowa trasa ma również poprawić bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz zmniejszyć negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie — zwłaszcza na lokalne społeczności. Droga ma obniżyć poziom hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport. Dodatkowo będzie ona przewidziana również dla ciężkiego transportu — nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Droga krajowa do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim".