Logo
WiadomościAktualnościTrzynaście firm chce budować drogę do polskiej elektrowni jądrowej

Trzynaście firm chce budować drogę do polskiej elektrowni jądrowej

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poznała oferty wykonawców na zaprojektowanie i budowę odcinka od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Ten odcinek to jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do polskiej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.

Trzynaście firm chce budować drogę do polskiej elektrowni jądrowej
GDDKiA
Trzynaście firm chce budować drogę do polskiej elektrowni jądrowej

Przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi krajowej do przyszłej, pierwszej polskiej elektrowni jądrowej GDDKiA ogłosiła w sierpniu 2024 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drogi?
Ile wynosi budżet GDDKiA na realizację odcinka Lubiatowo – DW213?
Jakie są kryteria oceny ofert na budowę drogi?
Kiedy planowane jest zakończenie budowy drogi do elektrowni jądrowej?

Po badaniu i ocenie ofert GDDKiA wyłoni wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka Lubiatowo – DW213. W trakcie całego postępowania dyrekcja musiała odpowiedzieć na ponad tysiąc zapytań, które potencjalni wykonawcy mogli wykorzystać do przygotowania swoich ofert.

Jak informuje GDDKiA, decyzja środowiskowa (DŚU) dla drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej między DW213 i węzłem Łęczyce na S6 powinna zostać wydana pod koniec stycznia. Od DŚU uzależniony jest termin otwarcia ofert w przetargu na tą część trasy.

Oferty na budowę drogi do elektrowni jądrowej

Najniższa oferta na odcinek Lubiatowo – DW213 o wartości 177 mln 899 tys. 777,77 zł została złożona przez konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Najwyższą, na kwotę 251 mln 229 tys. 746,61 zł, złożyła Fabe Polska. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 364 mln 318 tys. 517,26 zł.

Jak informuje GDDKiA, głównym kryterium oceny ofert jest cena - 60 proc. Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na:

  • ekrany wraz z ich posadowieniem, instalacjami zasilającymi i konstrukcjami wsporczymi (10 proc.),
  • obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (30 proc.).

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

GDDKiA planuje podpisanie umowy na II kwartał 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r.

Droga do elektrowni jądrowej - tak będzie wyglądać

Realizacja inwestycji została podzielona na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Droga krajowa do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Powiązane tematy:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium