Spieszymy więc donieść Państwu, co nowego w modelu Z4.
Od czego by tu zacząć ? BMW zapowiada powrót klasycznego Roadstera. Hm, rozumiem, że poprzednie Z4 nie jest klasycznym roadsterem….
W nowym modelu będziemy mieć do wyboru 3 litrowe 6-cylindrowe silniki rzędowe o mocy 255 i 300 koni mechanicznych. To, co najbardziej nas jednak interesuje w modelach sDrive30i oraz sDrive35i, to oczywiście moment obrotowy i wynosi on odpowiednio 298 Nm przy 2600 obr./min i 407Nm przy 1400 obr./min. Nastąpiła więc zmiana w stosunku do poprzednich modeli - dla silnika 3.0si była to wartość 315 Nm przy 2750 obr/min. Obydwie wersje oferują optymalną kombinację przyspieszenia i ekonomiki spalania. Wygląda na to, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h nie uległo poprawie w przypadku silnika o mniejszej mocy, za to nieznacznie sprawniej, bo w czasie 5,3 sekundy, samochód będzie przyspieszać wykorzystując moc 300 kM. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 210 km/h, a w przypadku wyposażenia w Sport Package do 240 km/h.
BMW Z4 - jednostki napędoweSilniksDrive23isDrive30isDrive35iPrzekładniaM6 (A6)M6 (A6)M6 (A7)Pojemność skokowa [cm3]249729962979Cylindry/zawory6/46/46/4Moc maksymalna [kW/obr./min]150/6400190/6600225/5800Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]250/2750310/2600400/1300-5000Prędkość maksymalna [km/h]242 (239)250 (250)250 (250)Przyspieszenie 0-100 km/h [s]6,6 (7,3)5,8 (6,1)5,2 (5,1)Średnie zużycie paliwa [l/100 km]8,5 (8,2)8,5 (8,3)9,4 (9,0)Masa pojazdu gotowego do drogi [kg]1480 (1505)1470 (1500)1580 (1600)Cena w Niemczech [Euro]35.90042.90047.450
Wszystkie modele w wersji standardowej wyposażone są w 6-stopniową, manualną skrzynię biegów. Przygotowane specjalnie dla Roadstera rozwiązanie, swój sportowy charakter podkreśla bardzo krótką dźwignią zmiany biegów i ekstremalnie krótkimi skokami. Kierowca ma do wyboru oczywiście możliwość jazdy w automatycznym programie D, jak i manualne wybieraniu biegów, także za pomocą łopatek przy kierownicy.
Silnik BMW sDrive30i, dzięki magnezowo-aluminiowej skrzyni korbowej, zbudowanej ze specjalnego syntetycznego materiału pokrywie głowic cylindrów, lekkim wałkom rozrządu z aluminiową jednostką VANOS waży niewiele. Dodatkowo, VALVETRONIC w połączeniu z jednostką VANOS zapewnia efektywne użycie paliwa i odpowiednią krzywą momentu obrotowego, umożliwiającą natychmiastową reakcję silnika.Model ten będzie dostępny z manualną i automatyczną 6-stopniową skrzynią biegów. Charakterystyka auta związana jest z bezpośrednim powiązaniem transmisji i silnika, opartym na nowoczesnej technologii przemiennika momentu obrotowego ze zintegrowanym tłumikiem drgań skrętnych, co pozwala eliminować niepotrzebną utratę mocy i znajduje odzwierciedlenie w osiągach. BMW sDrive35i to najbardziej dynamiczny model Z4 wyposażony w pierwszy na świecie 6-cylindrowy silnik rzędowy z podwójną turbosprężarką, High Precision Injection i aluminiową skrzynią korbową (karterem). Zastosowanie podwójnego turbo doładowania (każdy na 3 cylindry) zapewnia wyjątkową reakcję silnika - maksymalny moment obrotowy bez najmniejszego opóźnienia i utrzymuje go na tym poziomie w zakresie 1400-5000 obr./min.
High Precision Injection jest kluczowym elementem wydajnej pracy silnika Z4. Bezpośredni wtrysk do komory spalania daje efekt schładzania umożliwiający wyższą kompresję a tym samym optymalizację wydajności tegoż spalania. Oznacza to znaczące korzyści bez utraty dynamiki silnika.
BMW sDrive35i wyposażone może zostać w nową podwójnie wysprzęglaną sportową skrzynię biegów.Bazująca na transmisji M DTC (zastosowana w M3) 7-biegowa skrzynia zapewnia lepsze przyspieszenie w porównaniu z przekładnią 6-biegową, usuwając nawet minimalne przerwy w dostarczanej mocy. Co więcej, BMW spodziewa się, że będzie ona bardziej ekonomiczna niż model manualny.Jak zwykle masa pojazdu rozłożona niemal jednakowo na obie osie, tylny napęd, duży rozstaw tych osi i nisko umieszczony środek ciężkości zapewnia świetną sprawność pojazdu. Dostosowanie zawieszenia można wspomóc przez dostępny jako opcja Pakiet Sportowy z Adaptive M Suspension z EDC (Electronic Damping Control). Rozwiązanie to - z pewnością bardzo przydatne na polskich drogach - umożliwia natychmiastową reakcję centralnej jednostki na sygnał dochodzący z przednich kół wpadających w dziurę…. i dostosowanie pracy tylnych amortyzatorów zanim tylne koła znajdą się na wysokości „nierówności” nawierzchni.
Aluminiowe w przewadze przednie zawieszenie, ze stałą geometrią tylnej osi odpowiada sportowej charakterystyce auta. Należy także zauważyć, że nowe Z4 ubrano w najnowsze lekkie hamulce o obniżonej ścieralności klocków. Obydwie wersje samochodu w wyposażeniu standardowym będą mieć 17-calowe felgi z lekkich stopów (zawsze mnie dziwi jak one są ciężkie!!!) i oczywiście opony runflat.
Nie trzeba chyba wspominać, że sDrive30i oraz sDrive35i wyposażone jest w DSC najnowszej generacji służące do włączania ABS zapewniającego stabilność na śliskiej nawierzchni poprzez aktywację hamulców lub redukcję mocy silnika, a co więcej posiada inne funkcje jak na przykład Brake Drying, Brake Standby i Start-Off Assistant. Aktywacja Dynamic Traction Control zapewnia podniesienie progu interwencji DSC, a standardowe DDC umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trzema ustawieniami układu przeniesienia napędu i zawieszenia – NORMAL, SPORT, SPORT+ - a wszystko to za przyciśnięciem guzika na konsoli.
O technologii można by jeszcze długo, ale z pewnością wszyscy są ciekawi jak wygląda nowy model Z4 – E89. Jest to pierwszy roadster BMW z w pełni zautomatyzowanym, elektrohydraulicznie składanym, potrzebującym (podobno) 20 sekund na pojawienie się nad głową kierowcy lub zniknięcie w schowku, twardym dachem. Swoją drogą ciekawe ile to waży? Niby aluminium, ale ciągle jeszcze… pewnie sporo.Innowacyjne rozwiązania tego systemu mają zapewnić dobre parametry akustyczne wewnątrz i aerodynamiczne zewnątrz. To co niespotykane w przypadku tego typu samochodu, schowek dachu i bagażnik zostały przedzielone ruchomą przegrodą, którą można złożyć celem zwiększenia powierzchni samego bagażnika, jeśli dach pozostaje zamknięty. Oczywiście, możemy zażyczyć sobie wyposażenia w postaci systemu „through-loading”, co umożliwi zabranie ze sobą torby golfowej czy dwóch part nart. Konstruktorzy pomyśleli tym razem także o zwiększeniu powierzchni okien zarówno bocznych (o 40%) jak i tylnego, zdecydowanie polepszając widoczność w stosunku do poprzedniego modelu. No i jeszcze jedno, nowy model Z4 jest pierwszym roadsterem wyposażonym w system iDrive.
Spojrzenie na model E89 nasuwa chyba trochę skojarzeń z koncepcją BMW Gina, gdy wziąć pod uwagę maskę i przód samochodu, no a ścięty tył to zdecydowanie E85. Jest nieco szerszy, dłuższy i ma troszkę większe wnętrze niż poprzednik. Klasyk w nowoczesnych, płynnych liniach. W sumie może nieco delikatniejsza budowa, wyglądająca lżej nawet z zamkniętym dachem ale z pewnością budząca zaufanie. Wszystkie powierzchnie i linie, łącznie z tymi na masce dwuosobowego roadstera wskazują kierowcy cel na drodze. Sztywna a zarazem lekka konstrukcja i równomierne rozłożenie masy zapewniać ma bezpieczeństwo i zwrotność.
Samochód oczywiście wyposażony jest w poduszki powietrzne zarówno przednie jak i zintegrowane, umieszczone na zewnątrz oparcia siedzenia. Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości, pasów bezwładnościowych z najnowszą technologią ich zaciskania i pałąków zabezpieczających za podgłówkami ma zadbać kompleksowo o nasze bezpieczeństwo.
Podsumowując, spodziewam się, że elegancki Z4 Roadster, zaraz kiedy tylko pierwsze modele w kwietniu lub maju 2009 pojawią się w Europie, czy z dachem otwartym czy zamkniętym, dostarczać będzie, tak jak jego rodzeństwo, czystej przyjemności z jazdy.