Do charakterystycznych cech BMW Concept ActiveE należy typowy dla BMW napęd na tylną oś, układ napędowy o potężnej mocy, umożliwiający dynamiczne przyspieszanie oraz wysoki stopień wydajności zapewniający wszechstronne możliwości użytkowania auta, wykraczające poza jazdę miejską.

Dodatkowo koncepcja pojazdu zakłada rozszerzoną funkcjonalność z większą korzyścią dla praktycznego użytkowania. Inteligentny umiejscowienie komponentów napędu umożliwia wyposażenie pojazdu w cztery pełnowymiarowe miejsca siedzące i bagażnik o pojemności 200 litrów.

Dążąc do uzyskania mobilności bez emisji CO2, firma BMW Group kontynuuje rozwój napędu elektrycznego jako kolejnego filaru koncepcji BMW EfficientDynamics. Obok stałej optymalizacji wszystkich modeli wyposażonych w zwykły silnik spalinowy, wprowadzenia na rynek technologii BMW ActiveHybrid w pojazdach seryjnych i przydatności napędu wodorowego w codziennej eksploatacji, czego dowodem jest BMW Hydrogen 7, napęd elektryczny stanowi dodatkową opcję długotrwałej formy indywidualnej mobilności.

Technologia:BMW Concept ActiveE napędzany jest nowym elektrycznym silnikiem synchronicznym, zaprojektowanym specjalnie do tego pojazdu. Jego moc maksymalna wynosi 125 kW / 170 KM, a maksymalny moment obrotowy 250 Nm w charakterystyce typowej dla silników elektrycznych jest dostępny już od chwili ruszenia i pozostaje do dyspozycji w niezwykle szerokim zakresie obciążeń.

Magazynowanie energii elektrycznej odbywa się po raz pierwszy w akumulatorze litowo-jonowym, stworzonym wspólnie przez BMW i partnera kooperacyjnego SB LiMotive specjalnie do BMW Concept ActiveE. Nowa, stabilna regulacja temperatury zapewnia zawsze optymalną moc.

Kolejnymi cechami charakterystycznymi dla techniki napędu zastosowanego w BMW Concept ActiveE są: konstrukcja o zmniejszonej masie i ułożenie wszystkich komponentów w celu optymalnego wykorzystania wnętrza. Silnik elektryczny jest całkowicie zintegrowany z tylną osią, a układ elektroniczny zarządzający mocą umieszczono powyżej napędu. Przestrzeń, które w pojazdach z silnikami spalinowymi zajmowana jest przez napęd konwencjonalny i zbiornik paliwa jest wykorzystana na magazyny energii. Masa wynosząca 1800 kg (masa własna wedługnormy DIN), niski punkt ciężkości i rozkład masy na osie typowy dla BMW tworzą odpowiednie warunki dla dynamicznych właściwości jezdnych oraz zwinnego prowadzenia auta w stylu BMW serii 1.

Prognozowane osiągi: Przyspieszenie od 0 do 60 km/h w czasie niespełna 4,5 sekundy, a od 0 do 100 km/h - poniżej 9 sekund, prędkość maksymalna: ok. 145 km/h (90 mph, ograniczona elektronicznie). Symulowany zasięg na jednym ładowaniu samochodu BMW Concept ActiveE w amerykańskim cyklu pomiarowym FTP72 wynosi 240 km (150 mil), czyli w codziennej eksploatacji z podłączonymi dodatkowymi odbiornikami, takimi jak klimatyzacja czy ogrzewanie szyb, zasięg bez ładowania wynosiłby 160 km (100 mil).

Wtyczka do ładowania, przejęta w samochodzie koncepcyjnym z MINI E, jest obecnie jedyną certyfikowaną wtyczką do naprawdę wysokich natężeń prądu. Elastyczna technika zasilania umożliwia doładowanie akumulatora litowo-jonowego z konwencjonalnego przyłącza elektrycznego, z publicznie dostępnych stacji ładowania lub ze specjalnego zasilacza naściennego Wallbox. Do pełnego naładowania akumulatora z przyłącza elektroenergetycznego (50 A) wystarczą 3 godziny.

Elementy układu napędowego zastosowane w BMW Concept ActiveE rozwijane są w ramach „project i". Ustanowione przy tym podstawowe cele bazują na założeniach zdefiniowanych dla produkcji seryjnej Megacity Vehicle.

W BMW Concept ActiveE prezentowane są nowe usługi w ramach systemu BMW ConnectedDrive, zaprojektowane specjalnie do zastosowania w pojeździe napędzanym elektrycznie. Należą do nich specyficzne funkcje zdalnego sterowania, które umożliwiają sprawdzenie przez telefon komórkowy stanu naładowania akumulatora, poszukanie publicznych stacji ładowania oraz aktywowanie funkcji ogrzewania postojowego lub klimatyzacji postojowej w pojeździe.

Stylistyka:BMW Concept ActiveE bazuje na BMW serii 1 Coupé. Jest nową interpretacją zwinności, tak charakterystycznej dla tego modelu. Ten koncepcyjny pojazd elektryczny łączy w sobie mobilność wolną od emisji CO2 oraz typową dla BMW radość z jazdy, z której mogą korzystać maksymalnie cztery osoby.

Od modelu seryjnego BMW serii 1 Coupé auto różni się wyraźnie lakierem karoserii, który występuje tu w wersji Liquid White metallic oraz elementami grafiki inspirowanymi elektrycznymi obwodami w neonowym kolorze Electric Blue na masce silnika, drzwiach, dachu i pokrywie bagażnika, a także napisami „ActiveE", „eDrive" i „Efficient Dynamics" na drzwiach i błotnikach. Specyficzne obręcze kół ze stopów lekkich, brak układu wydechowego oraz elementy podświetlone na niebiesko jak płetwa na dachu i przyłącze ładowania, podkreślają szczególny charakter tego napędzanego elektrycznie pojazdu koncepcyjnego.

We wnętrzu BMW Concept ActiveE znajdują się między innymi specyficzne fotele skórzane z wytłaczanymi elementami graficznymi i niebieskimi szwami ozdobnymi oraz listwy wewnętrzne w kolorze Liquid White z podświetlaną trójwymiarową grafiką. Zestaw wskaźników i centralny wyświetlacz rozszerzono o elementy specyficzne dla układu elektrycznego. Wykorzystanie innowacyjnych funkcji zdalnego sterowania systemu BMW ConnectedDrive przedstawiono na przykładzie podłączenia smartfonu zintegrowanego całkowicie z systemem informacyjnym pojazdu.

Źródło: BMW, fot. BMW