Auto Świat Wiadomości Aktualności Castrol Honda WTCC – praca czyni mistrza

Castrol Honda WTCC – praca czyni mistrza

Autor Radosław Turek
Radosław Turek

Kalendarz mistrzostw świata samochodów turystycznych składa się z 12 rund, ale między wyścigami nie ma czasu na odpoczynek. Zespół Castrol Honda WTC Team wie, że w tym sporcie tylko ciężką pracą można osiągnąć sukces

Przedsezonowe testy Castrol Honda WTCC
ACZ / Castrol
Przedsezonowe testy Castrol Honda WTCC

Lubię poranki takie jak ten. Słońce niewinnie wychyla się zza chmur i rozświetla zamknięte bramy garaży w pit lane. Asfalt nie wyszedł jeszcze z mroku nocy, a szeleszczący wiatr zagląda w zakamarki pustych trybun. Jest chłodno, w końcu to połowa lutego.

Z kubkiem gorącej herbaty w ręce przyglądam się z tarasu widokowego długiej prostej startowej i pierwszemu zakrętowi w prawo. Ciekawe, gdzie wyznaczą punkt hamowania – myślę i przypominam sobie ostatnie Grand Prix Hiszpanii. Położony 30 km od Barcelony tor Circuit de Barcelona-Catalunya od 1991 r. regularnie gości Formułę 1. Dziś jednak jestem tu z innego powodu. Przyjechałem na przedsezonowe testy WTCC, żeby przyjrzeć się pracy zespołu Castrol Honda World Touring Car Team.

Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCCACZ / WTCC

Do rozpoczęcia zmagań w 2015 r. pozostały dwa tygodnie. Inauguracyjna runda odbędzie się w odległej Argentynie w pierwszy weekend marca (6-8.03). Zespół Hondy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że ma niewiele czasu. Organizator serii wprowadził kilka zmian w regulaminie i teamy muszą przetestować nowe podzespoły.

Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCCACZ / Castrol

W przypadku Hondy jest ich aż pięć i tysiące nowych kombinacji ustawień wyścigowego Civica. Zespół nie marnuje czasu. Ma za sobą 16 dni testowych i kilkaset przejechanych kilometrów. Tyle że tak naprawdę team wyścigowy pracuje na najwyższych obrotach przez 365 dni w roku. Spytany o wakacje dyrektor William de Braekeleer po chwili zastanowienia odpowiada z uśmiechem: Nie pamiętam, ale chyba było to dawno temu.

Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCCACZ / Castrol

Bramy w pit lane poszły w górę, a leniwą ciszę przerwał ryk turbodoładowanych silników aut WTCC. Po chwili z garażu wyłaniają się dwa agresywnie wyglądające Civiki i spokojnie opuszczają aleję serwisową. Po trzech minutach mkną po prostej startowej, a ich przeszywający dźwięk niesie się po murach toru.

Jeszcze nie, jeszcze nie... Teraz! – mówię do siebie w myślach i w tym momencie kierowcy Tiago Monteiro oraz Gabriele Tarquini wciskają z impetem pedał hamulca. Samochody z gracją pokonują prawy łuk i znikają z horyzontu. To czas, żeby zejść do garażu i porozmawiać o pracy Honda WTC Team, powołanego do życia w 2012 roku.

Reprezentanci Hondy w WTCC 2015
Reprezentanci Hondy w WTCC 2015ACZ / Castrol

W trakcie weekendu wyścigowego zespół tworzą dwadzieścia dwie osoby: dwóch kierowców, dyrektor, menedżer, dyrektor techniczny, fizjoterapeuta, szef plus dziesięciu mechaników, inżynier od silników, inżynierzy od telemetrii, inżynier główny od samochodu i dwóch pomocników. Do tej grupy trzeba też dodać osoby odpowiedzialne za public relations i oprawę medialną.

Ciężarówki zespołu Hondy WTCC
Ciężarówki zespołu Hondy WTCCACZ / Castrol

Civiki WTCC wraz ze sprzętem przyjeżdżają na tor na trzech lorach i w trzech ciężarówkach. W luksusowych naczepach – oprócz części magazynowej – mieszczą się biura i pokoje wypoczynkowe. Zestaw robi wrażenie i śmiało można go nazwać mobilnym biurem.

Siedziba zespołu mieści się w Swindon, a samochody mają swój dom w Mediolanie, w stajni J.A.S. Motorsport, która zajmuje się obsługą Civików. Z Mediolanu mamy bliżej na europejskie rundy, a tych jest sześć. Średnio wychodzi około 1000 km – tłumaczy Dario D’Esposito, menedżer zespołu. Udział w mistrzostwach świata samochodów turystycznych to nie lada wyzwanie logistyczne. W ciągu roku zespół musi pokonać prawie 70 tys. km dookoła globu.

Wnętrze Hondy Civic WTCC
Wnętrze Hondy Civic WTCCACZ / Castrol

Do pit lane zjechał właśnie Gabriele Tarquini. Mechanicy w oka mgnieniu podbiegają do auta i chowają je w garażu. U dwóch z nich dostrzegam narzędzia przypominające dmuchawę do liści, które natychmiast lądują w specjalnych otworach w przednim zderzaku. Civic unosi się na pneumatycznym podnośniku, a na oponach pojawiają się koce grzewcze. Do kierowcy podbiega główny inżynier, a dwóch mechaników wślizguje się pod auto i zaczyna rozkręcać lotkę aerodynamiczną. Ta pewność i szybkość ruchów ekipy Hondy robi na mnie wrażenie.

Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCCACZ / Castrol

Odwracam się do dyrektora teamu, żeby zadać jeszcze kilka pytań, ale William ze wzrokiem skupionym na osobie Daisukego Horiuchi, głównego konstruktora silników, grzecznie odpowiada: Przepraszam, ale niestety mój wolny czas dobiegł końca. Muszę omówić szczegóły z naszym inżynierem. W końcu to praca czyni mistrzów.

Silnik 1.6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem generuje 380 KM
Silnik 1.6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem generuje 380 KMACZ / Castrol

HONDA CIVIC WTCC – DANE TECHNICZNE

Silnik: turbobenz. R4 z bezpośr. wtryskiem

Pojemność” 1598 cm3

Moc: 380 KM przy 7000 obr./min

Napęd: przedni/skrzynia sekwencyjna 6b

Hamulce: przód/tył AP Racing 4-tłoczkowe zaciski + tarcze 380 mm/2-tłoczkowe zaciski + tarcze 280 mm

Zawieszenie: MacPherson + regulowane stabilizatory poprzeczne

Klatkabezpieczeństwa: stal chromowo-molibdenowa (producent J.A.S.)

Dł./szer./wys. 4498/1950/1470 mm Masa własna 1100 kg

Autor Radosław Turek
Radosław Turek