Lubię poranki takie jak ten. Słońce niewinnie wychyla się zza chmur i rozświetla zamknięte bramy garaży w pit lane. Asfalt nie wyszedł jeszcze z mroku nocy, a szeleszczący wiatr zagląda w zakamarki pustych trybun. Jest chłodno, w końcu to połowa lutego.

Z kubkiem gorącej herbaty w ręce przyglądam się z tarasu widokowego długiej prostej startowej i pierwszemu zakrętowi w prawo. Ciekawe, gdzie wyznaczą punkt hamowania – myślę i przypominam sobie ostatnie Grand Prix Hiszpanii. Położony 30 km od Barcelony tor Circuit de Barcelona-Catalunya od 1991 r. regularnie gości Formułę 1. Dziś jednak jestem tu z innego powodu. Przyjechałem na przedsezonowe testy WTCC, żeby przyjrzeć się pracy zespołu Castrol Honda World Touring Car Team.

{ "caption": "Honda Civic WTCC", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "9e40427c55673b6285076d5f7a7d6a2f" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "uuid": "2cc561e6-06cf-53a4-bf5c-6cef91019074", "size": { "bytes": 255322, "height": 666, "width": 1000 }, "contentSources": [ { "name": "WTCC", "uuid": "83c6a721-6559-5c0e-b581-15dda7906779", "idref": "83c6a721-6559-5c0e-b581-15dda7906779" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDc7MDA_/9e40427c55673b6285076d5f7a7d6a2f.jpg", "asyncAdSlot": null } Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCC

Do rozpoczęcia zmagań w 2015 r. pozostały dwa tygodnie. Inauguracyjna runda odbędzie się w odległej Argentynie w pierwszy weekend marca (6-8.03). Zespół Hondy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że ma niewiele czasu. Organizator serii wprowadził kilka zmian w regulaminie i teamy muszą przetestować nowe podzespoły.

{ "caption": "Honda Civic WTCC", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "03977d903ecf38801486aa2611e4d087" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "uuid": "6940e3c5-6ead-520d-8e09-c621f97e5437", "size": { "bytes": 220580, "height": 541, "width": 1000 }, "contentSources": [ { "name": "Castrol", "uuid": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe", "idref": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDc7MDA_/03977d903ecf38801486aa2611e4d087.jpg", "asyncAdSlot": null } Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCC

W przypadku Hondy jest ich aż pięć i tysiące nowych kombinacji ustawień wyścigowego Civica. Zespół nie marnuje czasu. Ma za sobą 16 dni testowych i kilkaset przejechanych kilometrów. Tyle że tak naprawdę team wyścigowy pracuje na najwyższych obrotach przez 365 dni w roku. Spytany o wakacje dyrektor William de Braekeleer po chwili zastanowienia odpowiada z uśmiechem: Nie pamiętam, ale chyba było to dawno temu.

{ "caption": "Honda Civic WTCC", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "19b4dd8eced0a965ef8c2f0c0543361e" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "uuid": "439e70a8-e27d-55ea-81ed-1c9b8d798507", "size": { "bytes": 271375, "height": 666, "width": 1000 }, "contentSources": [ { "name": "Castrol", "uuid": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe", "idref": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YzQ7MDA_/19b4dd8eced0a965ef8c2f0c0543361e.jpg", "asyncAdSlot": null } Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCC

Bramy w pit lane poszły w górę, a leniwą ciszę przerwał ryk turbodoładowanych silników aut WTCC. Po chwili z garażu wyłaniają się dwa agresywnie wyglądające Civiki i spokojnie opuszczają aleję serwisową. Po trzech minutach mkną po prostej startowej, a ich przeszywający dźwięk niesie się po murach toru.

Jeszcze nie, jeszcze nie... Teraz! – mówię do siebie w myślach i w tym momencie kierowcy Tiago Monteiro oraz Gabriele Tarquini wciskają z impetem pedał hamulca. Samochody z gracją pokonują prawy łuk i znikają z horyzontu. To czas, żeby zejść do garażu i porozmawiać o pracy Honda WTC Team, powołanego do życia w 2012 roku.

{ "caption": "Reprezentanci Hondy w WTCC 2015", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "43cf7fa08f1506994aaf82febfa373c4" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "uuid": "4cf8cf6d-2c3f-5b26-bdf6-fff87efac97f", "size": { "bytes": 250776, "height": 658, "width": 1000 }, "contentSources": [ { "name": "Castrol", "uuid": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe", "idref": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDU7MDA_/43cf7fa08f1506994aaf82febfa373c4.jpg", "asyncAdSlot": null } Reprezentanci Hondy w WTCC 2015
Reprezentanci Hondy w WTCC 2015

W trakcie weekendu wyścigowego zespół tworzą dwadzieścia dwie osoby: dwóch kierowców, dyrektor, menedżer, dyrektor techniczny, fizjoterapeuta, szef plus dziesięciu mechaników, inżynier od silników, inżynierzy od telemetrii, inżynier główny od samochodu i dwóch pomocników. Do tej grupy trzeba też dodać osoby odpowiedzialne za public relations i oprawę medialną.

{ "caption": "Ciężarówki zespołu Hondy WTCC", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "b05ccf9989da9dd163fecb8a5394fb5b" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "uuid": "891efeb0-de0f-5db2-8ee4-a3a73d609a83", "size": { "bytes": 410908, "height": 667, "width": 1000 }, "contentSources": [ { "name": "Castrol", "uuid": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe", "idref": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OTE7MDA_/b05ccf9989da9dd163fecb8a5394fb5b.jpg", "asyncAdSlot": null } Ciężarówki zespołu Hondy WTCC
Ciężarówki zespołu Hondy WTCC

Civiki WTCC wraz ze sprzętem przyjeżdżają na tor na trzech lorach i w trzech ciężarówkach. W luksusowych naczepach – oprócz części magazynowej – mieszczą się biura i pokoje wypoczynkowe. Zestaw robi wrażenie i śmiało można go nazwać mobilnym biurem.

Siedziba zespołu mieści się w Swindon, a samochody mają swój dom w Mediolanie, w stajni J.A.S. Motorsport, która zajmuje się obsługą Civików. Z Mediolanu mamy bliżej na europejskie rundy, a tych jest sześć. Średnio wychodzi około 1000 km – tłumaczy Dario D’Esposito, menedżer zespołu. Udział w mistrzostwach świata samochodów turystycznych to nie lada wyzwanie logistyczne. W ciągu roku zespół musi pokonać prawie 70 tys. km dookoła globu.

{ "caption": "Wnętrze Hondy Civic WTCC", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "179b061f594c99257b41daf5523236eb" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "uuid": "b644c3ec-dc30-5847-924c-30aedd8de0f7", "size": { "bytes": 335001, "height": 666, "width": 1000 }, "contentSources": [ { "name": "Castrol", "uuid": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe", "idref": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MjY7MDA_/179b061f594c99257b41daf5523236eb.jpg", "asyncAdSlot": null } Wnętrze Hondy Civic WTCC
Wnętrze Hondy Civic WTCC

Do pit lane zjechał właśnie Gabriele Tarquini. Mechanicy w oka mgnieniu podbiegają do auta i chowają je w garażu. U dwóch z nich dostrzegam narzędzia przypominające dmuchawę do liści, które natychmiast lądują w specjalnych otworach w przednim zderzaku. Civic unosi się na pneumatycznym podnośniku, a na oponach pojawiają się koce grzewcze. Do kierowcy podbiega główny inżynier, a dwóch mechaników wślizguje się pod auto i zaczyna rozkręcać lotkę aerodynamiczną. Ta pewność i szybkość ruchów ekipy Hondy robi na mnie wrażenie.

{ "caption": "Honda Civic WTCC", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "a394bf2605f369343959da579d2002ca" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "uuid": "260dd6a8-e384-5c33-bf5b-a1a94d15efce", "size": { "bytes": 483120, "height": 667, "width": 1000 }, "contentSources": [ { "name": "Castrol", "uuid": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe", "idref": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MmY7MDA_/a394bf2605f369343959da579d2002ca.jpg", "asyncAdSlot": null } Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCC

Odwracam się do dyrektora teamu, żeby zadać jeszcze kilka pytań, ale William ze wzrokiem skupionym na osobie Daisukego Horiuchi, głównego konstruktora silników, grzecznie odpowiada: Przepraszam, ale niestety mój wolny czas dobiegł końca. Muszę omówić szczegóły z naszym inżynierem. W końcu to praca czyni mistrzów.

{ "caption": "Silnik 1.6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem generuje 380 KM", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "5e186e81f5d24508e8bd99fd8aca28a6" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "uuid": "03c4fb42-6d8c-5401-b493-3b2c568e3bdd", "size": { "bytes": 388603, "height": 666, "width": 1000 }, "contentSources": [ { "name": "Castrol", "uuid": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe", "idref": "c9acd14b-ec0e-5e59-974c-22e8641829fe" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTk7MDA_/5e186e81f5d24508e8bd99fd8aca28a6.jpg", "asyncAdSlot": null } Silnik 1.6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem generuje 380 KM
Silnik 1.6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem generuje 380 KM

HONDA CIVIC WTCC – DANE TECHNICZNE

Silnik: turbobenz. R4 z bezpośr. wtryskiem

Pojemność” 1598 cm3

Moc: 380 KM przy 7000 obr./min

Napęd: przedni/skrzynia sekwencyjna 6b

Hamulce: przód/tył AP Racing 4-tłoczkowe zaciski + tarcze 380 mm/2-tłoczkowe zaciski + tarcze 280 mm

Zawieszenie: MacPherson + regulowane stabilizatory poprzeczne

Klatkabezpieczeństwa: stal chromowo-molibdenowa (producent J.A.S.)

Dł./szer./wys. 4498/1950/1470 mm Masa własna 1100 kg