Chiński producentBeijing Automotive Industry Corp. (BAIC) uzyskał pozwolenie na wgląd do dokumentów finansowych Opla, co jest pierwszym krokiem do przejęcia niemieckiego producenta.

W ciągu najbliższych dwóch tygodni przedstawiciele BAIC będą wizytowali niemiecką firmę, a także spotkają się z przedstawicielami rady pracowniczej, związków zawodowych i politykami.

Według wstępnych założeń BAICoczekujegwarancji rządowych na 4-5 mld Euro. Jednocześnie zadeklarowano zainwestowanie ponad 500 mln Euro oraz zagwarantowanie produkcji we wszystkich czterech niemieckich fabrykach, a także gwarancję zatrudnienia na dwa lata. Ocenia się, że BAIC oferuje nieco lepsze warunki niż Magna.

Według wstępnego porozumienia Magna ma w Oplu zyskać 20 proc. udziałów, a kolejnych 35 proc. otrzyma partner w konsorcjum, rosyjski bank Sberbank.

German Gref, szef Sberbanku poinformował, że do aliansuMagny z Oplem może także dołączyć rosyjski producent AvtoVAZ. ”Opel dzisiaj produkuje 1,5 mln samochodów rocznie, a naszym celem jest osiągniecie granicy 3 mln egz. Po stworzeniu fuzji naszych przedsiębiorstw taki wynik będzie możliwy.”

Opel zatrudnia w niemieckich zakładach około 25 tys. pracowników. Samochody produkowane SA w Belgii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, w Niemczech i Polsce. Magna planuje w ciągu kilku najbliższych lat zmniejszenie zatrudnienia aż do 11,6 tys. osób.

O przejęcie Opla do niedawna ubiegał się także włoski Fiat, który stworzył w ostatnich tygodniach alians z amerykańskim Chryslerem. Sergio Marchione, zarządzający włoskim Fiatem, potwierdził, że wciąż jest zainteresowanym Oplem.