- Marki premium tracą w Chinach. Pod względem niezawodności wykazują się większą usterkowością wraz z wiekiem aut niż w przypadku segmentu masowego
- Analitycy podkreślają spory postęp chińskich producentów. Jakość chińskich aut nie tylko wzrosła. Niektóre marki z Chin wyprzedziły w rankingu niezawodności m.in. tak znane firmy jak Cadillac czy Mercedes
- Amerykanie mogą triumfować. W rankingu marek masowych chińska spółka Jeepa (GAC FCA) wypadła lepiej od Toyoty (FAW)
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Amerykańskie badania jakości samochodów znane są szczególnie z jednego kluczowego wskaźnika - średniej liczby usterek na 100 wyprodukowanych pojazdów. Na tej podstawie powstają tak cenne rankingi jakości nowych pojazdów. Sama metodologia J.D. Power nie zmienia się od lat. Badacze analizują ankiety od użytkowników aut. W przypadku rynku chińskiego oznacza to 36,8 tys. osób, które kupiły swoje nowe auta w okresie od grudnia 2016 r. do mają 2020 r. Badaniem objęto aż 239 modeli 49 producentów. Z ankietami udało się dotrzeć do mieszkańców 70 dużych chińskich miast.
Niespodzianek nie brakuje. Okazuje się, że coraz bardziej zacierają się różnice między markami z rynku masowego oraz tzw. premium (autorzy raportu używają także określenia luksusowe). Droższe marki tracą bowiem przewagę w rankingu niezawodności. Co gorsza, obecnie coraz częściej to właściciele pojazdów z tzw. luksusowego segmentu doświadczają problemów ze swoimi autami. A im starsze modele, tym liczba usterek znacząco rośnie (nawet szybciej niż w przypadku segmentu masowego). Łatwiej zatem o problemy w Cadillacu czy Mercedesie niż w Skodzie czy Peugeocie.
Ranking marek z rynku masowego
Miejsce | Marka | Liczba problemów na 100 pojazdów |
1 | GAC FCA Jeep | 115 |
3 | FAW Toyota | 125 |
4 | Dongfeng Peugeot | 132 |
4 | FAW Hongqi | 132 |
6 | Skoda | 133 |
7 | Beijing Hyundai | 134 |
8 | Dongfeng Yueda Kia | 135 |
8 | GAC Toyota | 135 |
8 | SAIC Volkswagen | 135 |
8 | WEY | 135 |
12 | Chevrolet | 138 |
12 | Changan Ford | 138 |
12 | Soueast | 138 |
15 | GAC Honda | 139 |
15 | MG | 139 |
17 | Chery | 140 |
17 | Lynk & Co | 140 |
19 | Geely | 141 |
20 | Buick | 142 |
20 | BYD | 142 |
22 | Roewe | 144 |
22 | Dongfeng Fengguang | 144 |
Średnia dla branży | 144 |
Autorzy raportu wskazują także na kolejny trend - systematyczną poprawę jakości samochodów chińskich firm. Różnica w średniej liczbie usterek w samochodach tzw. zachodnich marek i lokalnych producentów stopniała do 6 punktów (rok wcześniej odnotowano 10 punktów). Co więcej, uznano także, że auta wraz z wiekiem nie psują się już tak często jak w ubiegłych latach, co dobrze wróży w przypadku dłuższej eksploatacji. Podkreślono także, że notuje się coraz mniej problemów z układami napędowymi. W kategorii usterek dotyczących silników i przekładni oznacza to różnicę odpowiednio 5 i 3 punktów w porównaniu do badań z 2020 r.
Ciekawie prezentuje się ranking poszczególnych marek. Warto zwrócić uwagę na dwie spółki Toyoty, które mają w ofercie podobne modele (m.in. C-HR i Corolla). Najwyraźniej gorzej radzi sobie firma oferująca m.in. Camry, dużego vana Sienna czy różne odmiany Corolli niż producent znany m.in. z lokalnej odmiany Toyoty Highlander i Avalon czy kilku wersji Corolli.
Powody do świętowania mogą mieć także menedżerowie odpowiedzialni za Jeepa w Chinach. Produkty tej marki są wyżej oceniane od Toyot (FAW) czy Peugeotów (Dongfeng). Dość wysoko notowane są także Hyundai i Kia, które wyprzedziły drugą spółkę Toyoty (GAC). W Chinach lepsze notowania ma także Skoda, która wyprzedziła Volkswagena. Kolejną ciekawostką jest także klasyfikacja brytyjskiego MG, które obecnie traktowane jest jak lokalna chińska marka (w istocie marka bazuje tylko na azjatyckich konstrukcjach).
Ranking producentów chińskich
Miejsce | Marka | Liczba problemów na 100 pojazdów |
1 | FAW Hongqi | 132 |
3 | WEY | 135 |
4 | Soueast | 138 |
4 | MG | 139 |
6 | Chery | 140 |
6 | Lynk & Co | 140 |
8 | Geely | 141 |
8 | BYD | 142 |
8 | Roewe | 143 |
8 | Dongfeng Fengguang | 144 |
12 | GAC Trumpchi | 145 |
12 | Baojun | 147 |
12 | Haval | 148 |
Średnia dla rynku | 148 |
Powody do niepokoju mogą mieć zaś w Mercedesie. Ostatnie miejsce w rankingu segmentu aut luksusowych to nie wszystko. Ze średnią liczbą 139 usterek na 100 pojazdów Mercedes wypada gorzej także od chińskich producentów jak FAW Hogqi czy WEY. Niemiecką markę wyprzedzają także m.in. Jeep, Skoda czy marki koreańskie.
Ranking międzynarodowych marek z segmentu premium w Chinach
Miejsce | Marka | Liczba problemów na 100 pojazdów |
1 | Porsche | 120 |
3 | Land Rover | 127 |
4 | BMW | 128 |
4 | Infiniti | 130 |
6 | Cadillac | 137 |
6 | Lincoln | 137 |
8 | Mercedes Benz | 139 |
Średnia dla rynku | 139 |
Nie ograniczono się tylko do rankingu producentów. Wskazano także najlepsze samochody. A wśród nich nie zabrakło modeli znanych w Europie. Wyróżniono m.in. Skodę Superb, Toyotę Camry, BMW serii 3, Mercedesy Klasy C i E, Volkswagena Polo oraz Hyundai Elantra i Peugeot 308. Na liście nie zabrakło także Audi z A4 w niedostępnej w Europie odmianie z przedłużonym rozstawem osi.
W kategorii SUV i MPV także znalazły się modele znane z naszych dróg. JD Power wyróżnił m.in. BMW X1, Hyundaia Tucsona, Mercedesa GLC i GLS, Lexusa NX, Porsche Macana, Jeepy Cherokee, Compass i Renegade, Toyotę RAV4 i Land Cruiser (Prado) oraz Volkswagena Tourana.