Auto Świat Wiadomości Aktualności Chińskie auta gorsze od zachodnich? Pora to sprawdzić

Chińskie auta gorsze od zachodnich? Pora to sprawdzić

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Czy autom z Chin wiele brakuje do produktów najbardziej renomowanych marek? Badacze z amerykańskiego J.D. Power sprawdzili, jak pod względem niezawodności prezentują się w Chinach auta różnych marek: zagranicznych jak i lokalnych. Pod lupę wzięto modele w wieku od 13 miesięcy aż do 4 lat.

GAC – elektryczny SUV z Chin, który trafi do Europy
Zobacz galerię (10)
GAC Motor
GAC – elektryczny SUV z Chin, który trafi do Europy
  • Marki premium tracą w Chinach. Pod względem niezawodności wykazują się większą usterkowością wraz z wiekiem aut niż w przypadku segmentu masowego
  • Analitycy podkreślają spory postęp chińskich producentów. Jakość chińskich aut nie tylko wzrosła. Niektóre marki z Chin wyprzedziły w rankingu niezawodności m.in. tak znane firmy jak Cadillac czy Mercedes
  • Amerykanie mogą triumfować. W rankingu marek masowych chińska spółka Jeepa (GAC FCA) wypadła lepiej od Toyoty (FAW)
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Amerykańskie badania jakości samochodów znane są szczególnie z jednego kluczowego wskaźnika - średniej liczby usterek na 100 wyprodukowanych pojazdów. Na tej podstawie powstają tak cenne rankingi jakości nowych pojazdów. Sama metodologia J.D. Power nie zmienia się od lat. Badacze analizują ankiety od użytkowników aut. W przypadku rynku chińskiego oznacza to 36,8 tys. osób, które kupiły swoje nowe auta w okresie od grudnia 2016 r. do mają 2020 r. Badaniem objęto aż 239 modeli 49 producentów. Z ankietami udało się dotrzeć do mieszkańców 70 dużych chińskich miast.

Niespodzianek nie brakuje. Okazuje się, że coraz bardziej zacierają się różnice między markami z rynku masowego oraz tzw. premium (autorzy raportu używają także określenia luksusowe). Droższe marki tracą bowiem przewagę w rankingu niezawodności. Co gorsza, obecnie coraz częściej to właściciele pojazdów z tzw. luksusowego segmentu doświadczają problemów ze swoimi autami. A im starsze modele, tym liczba usterek znacząco rośnie (nawet szybciej niż w przypadku segmentu masowego). Łatwiej zatem o problemy w Cadillacu czy Mercedesie niż w Skodzie czy Peugeocie.

Ranking marek z rynku masowego

MiejsceMarkaLiczba problemów na 100 pojazdów
1GAC FCA Jeep115
3FAW Toyota125
4Dongfeng Peugeot132
4FAW Hongqi132
6Skoda133
7Beijing Hyundai134
8Dongfeng Yueda Kia135
8GAC Toyota135
8SAIC Volkswagen135
8WEY135
12Chevrolet138
12Changan Ford138
12Soueast138
15GAC Honda139
15MG139
17Chery140
17Lynk & Co140
19Geely141
20Buick142
20BYD142
22Roewe144
22Dongfeng Fengguang144
 Średnia dla branży144

Autorzy raportu wskazują także na kolejny trend - systematyczną poprawę jakości samochodów chińskich firm. Różnica w średniej liczbie usterek w samochodach tzw. zachodnich marek i lokalnych producentów stopniała do 6 punktów (rok wcześniej odnotowano 10 punktów). Co więcej, uznano także, że auta wraz z wiekiem nie psują się już tak często jak w ubiegłych latach, co dobrze wróży w przypadku dłuższej eksploatacji. Podkreślono także, że notuje się coraz mniej problemów z układami napędowymi. W kategorii usterek dotyczących silników i przekładni oznacza to różnicę odpowiednio 5 i 3 punktów w porównaniu do badań z 2020 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ciekawie prezentuje się ranking poszczególnych marek. Warto zwrócić uwagę na dwie spółki Toyoty, które mają w ofercie podobne modele (m.in. C-HR i Corolla). Najwyraźniej gorzej radzi sobie firma oferująca m.in. Camry, dużego vana Sienna czy różne odmiany Corolli niż producent znany m.in. z lokalnej odmiany Toyoty Highlander i Avalon czy kilku wersji Corolli.

Powody do świętowania mogą mieć także menedżerowie odpowiedzialni za Jeepa w Chinach. Produkty tej marki są wyżej oceniane od Toyot (FAW) czy Peugeotów (Dongfeng). Dość wysoko notowane są także Hyundai i Kia, które wyprzedziły drugą spółkę Toyoty (GAC). W Chinach lepsze notowania ma także Skoda, która wyprzedziła Volkswagena. Kolejną ciekawostką jest także klasyfikacja brytyjskiego MG, które obecnie traktowane jest jak lokalna chińska marka (w istocie marka bazuje tylko na azjatyckich konstrukcjach).

Ranking producentów chińskich

MiejsceMarkaLiczba problemów na 100 pojazdów
1FAW Hongqi132
3WEY135
4Soueast138
4MG139
6Chery140
6Lynk & Co140
8Geely141
8BYD142
8Roewe143
8Dongfeng Fengguang144
12GAC Trumpchi145
12Baojun147
12Haval148
 Średnia dla rynku148

Powody do niepokoju mogą mieć zaś w Mercedesie. Ostatnie miejsce w rankingu segmentu aut luksusowych to nie wszystko. Ze średnią liczbą 139 usterek na 100 pojazdów Mercedes wypada gorzej także od chińskich producentów jak FAW Hogqi czy WEY. Niemiecką markę wyprzedzają także m.in. Jeep, Skoda czy marki koreańskie.

Ranking międzynarodowych marek z segmentu premium w Chinach

MiejsceMarkaLiczba problemów na 100 pojazdów
1Porsche120
3Land Rover127
4BMW128
4Infiniti130
6Cadillac137
6Lincoln137
8Mercedes Benz139
 Średnia dla rynku139

Nie ograniczono się tylko do rankingu producentów. Wskazano także najlepsze samochody. A wśród nich nie zabrakło modeli znanych w Europie. Wyróżniono m.in. Skodę Superb, Toyotę Camry, BMW serii 3, Mercedesy Klasy C i E, Volkswagena Polo oraz Hyundai Elantra i Peugeot 308. Na liście nie zabrakło także Audi z A4 w niedostępnej w Europie odmianie z przedłużonym rozstawem osi.

W kategorii SUV i MPV także znalazły się modele znane z naszych dróg. JD Power wyróżnił m.in. BMW X1, Hyundaia Tucsona, Mercedesa GLC i GLS, Lexusa NX, Porsche Macana, Jeepy Cherokee, Compass i Renegade, Toyotę RAV4 i Land Cruiser (Prado) oraz Volkswagena Tourana.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Powiązane tematy: