Badania służą usuwaniu zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz hodowli nowych gatunków tych drzew pod kątem produkcji ulepszonych biopaliw.

Pierwszy etap wspólnego projektu polegał na obsadzeniu krzyżówkami topoli pól doświadczalnych Peter’s Pond w centralnej części stanu Indiana – gdzie Chrysler powadzi akcję rekultywacji gleby skażonej zanieczyszczeniami przemysłowymi.

Z ramienia Uniwersytetu Purdue – partnerem firmy Chrysler LLC jest profesor Rick Meilan, który studiuje możliwości zwiększenia absorpcji substancji trujących w ziemi przez plantacje topoli i bierze udział w pracach zespołu badawczego, pracującego nad hodowlą nowych gatunków tych drzew pod kątem zwiększenia wydajności upraw służących do produkcji bio-etanolu, stosowanego w pojazdach na paliwa alternatywne FFV.

- Ten projekt jest wyrazem obowiązujących w firmie Chrysler zasad szeroko pojętej ekologii: poszanowania środowiska naturalnego, rekultywacji ‘starych’ terenów przemysłowych oraz popularyzacji stosowania czystych paliw odnawialnych produkcji amerykańskiej, m.in. bio-etanolu w pojazdach naszej produkcji – mówi Deborah Morrissett wiceprezes ds. statutowych Chrysler LLC.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat Chrysler zainwestował ponad 10 mld dolarów w rekultywację lub przygotowanie nieużytków poprzemysłowych do celów produkcji roślinnej.

Ilość pojazdów FFV mogących spalać paliwo E85 (o zawartości 85 % etanolu) lub benzynę, albo inną mieszankę obu tych paliw wyprodukowanych przez Chryslera wynosi niemal dwa miliony. Kolejne 500.000 tego typu pojazdów opuści fabryki koncernu w roku 2008.

Prof. Meilan jest członkiem zespołu badawczego, który pracuje nad nowymi gatunkami topoli o znacznie zwiększonym potencjale pochłaniania zanieczyszczeń znajdujących się w glebie. W trakcie doświadczeń okazało się, iż zmodyfikowany genetycznie gatunek topoli zdolny jest usunąć z doświadczalnego roztworu laboratoryjnego ponad 90 procent trójchloroetylenu (TCE) w ciągu zaledwie jednego tygodnia – w porównaniu do zaledwie trzech procent wypłukiwanych przez wody podskórne na polu Peter’s Pond.Topole zmodyfikowane genetycznie są ponadto aż 100-krotnie skuteczniejsze w rozkładaniu substancji szkodliwych niż odmiany pierwotne.

Zmodyfikowany gatunek topoli zostanie posadzony na terenie Peter’s Pond już na wiosnę przyszłego roku. Następnie rozpoczną się badania porównawcze nad zdolnością absorpcji TCE z gleby przez topole „nowej generacji” oraz krzyżówki już rosnące na tym obszarze.

Do sprawdzenia skuteczności fitoterapii, tj. absorbowania substancji szkodliwych z ziemi przy pomocy specjalnie sadzonych roślin – pola Pola Peter’s Pond nadają się doskonale, ponieważ znane badaczom zanieczyszczenia zalegają na głębokości ok. 3 metrów, a więc w zasięgu korzeni obu rodzajów drzew z gatunku topoli.- Peter’s Pond to idealne miejsce do przeniesienia badań ze skali laboratoryjnej w rzeczywiste warunki polowe – wyjaśnia prof. Meilan.

Rick Meilan i jego zespół pracują ponadto nad hodowlą nowych krzyżówek topoli, które nadawałyby się do produkcji bio-etanolu. Problemem jest zawartość ligniny (drzewnika) – elementuwzmacniającegorośliny, który jednakże zwalnia wytwarzanie celulozy – głównego źródła cukru roślinnego, przetwarzanego na etanol. To właśnie „zmodyfikowane ligninowo” szczepy topoli mają ułatwić szybszą i tańszą produkcję odnawialnego etanolu. - Powodzenie naszych badań oznacza wymierne korzyści dla innych regionów świata – mówi prof. Meilan. Topole rosną niemal wszędzie, w rożnych warunkach klimatycznych i były obiektem zainteresowania ludzi już od dawna.

Gama pojazdów typu FFV produkcji Chryslera

W roku modelowym 2008 Chrysler LLC oferuje aż 11 pojazdów FFV - przystosowanych do spalania paliwaE85 (do 85% zawartości etanolu):

• Dodge – Dakota, Ram, Durango, Avenger i Grand Caravan;• Chrysler – Aspen, Town & Country oraz Sebring (sedan i kabriolet);• Jeep – Grand Cherokee i Commander.

Chrysler LLC zaleca także szersze stosowanie „biodiesla” w samochodach Jeep® Grand Cherokee oraz Dodge Ram i Sprinter napędzanych silnikiem wysokoprężnym, które mogą spalać paliwo z 5-procentową zawartością biokomponentów. Paliwem B5 tankowane SA pojazdy Jeep Grand Cherokee i pick-upy Dodge Ram przed dostawą do klienta.

Historia Peter’s Pond

Obszary zwane Peter’s Pond były dawniej wykorzystywane jako żwirowiska.

W połowie lat 1960 tereny trzech opuszczonych stanowisk wydobywczych żwiru wykorzystywano jako zlewnię olejów silnikowych zakładu Kokomo Transmission Plant, należącego do Chryslera. Proces rekultywacji Peter’s Pond trwa już od połowy lat 1980 i obejmuje m.in. monitoring stanu wód podskórnych i składu gleby – pod nadzorem specjalistów Chryslera.

Propozycja zastosowania fitoterapii przy pomocy drzew topoli ma na celu ostateczne usunięcie pozostałych śladów zanieczyszczeń z gleby oraz wód podskórnych i ma na celu przywrócenie na tym obszarze produkcji rolniczej, która stanowi głównąaktywność gospodarczą na obszarze środkowej Indiany.