mniej niż w roku 2004. Jest to najgorszy wynik w ciągu ostatnich 14 lat. Sprzedażnieznacznie wzrosła w grudniu, gdy ruszyły masowe wyprzedaże pojazdów z roku 2005. Promocje w niektórych firmach pod koniec roku sięgnęły nawet 30 proc. ceny auta. W grudniu Polacy kupili blisko 19 tys. nowych samochodów osobowych, to o ponad 20 proc. mniej niż przed rokiem, lecz o 9,2 proc. więcej niż w listopadzie - to jeden z najlepszych rezultatów miesięcznych drugiego półrocza. Zmiana lidera? Zależy, jak policzymyWedług danych firmy Samar na pierwszym miejscu w sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2005 roku była Skoda. Za nią uplasowała się Toyota. Fiat, wieloletni lider, spadł na 3 miejsce. My zakwalifikowaliśmy małe, 2-osobowe vany (np. Fiata Pandę, Skodę Fabię) do pojazdów osobowych (liczyliśmy tak samo w latach ubiegłych). Po takim podliczeniu rynku okazuje się, że Fiat nadal przewodzi w stawce najpopularniejszych marek w Polsce. Jednak włoską markę recesja dotknęła najmocniej - klienci kupili niemal o połowę mniej nowych samochodów z logo Fiata niż w roku 2004.Wśród 37 firm tylko 16 zanotowało wzrost sprzedaży. Z pierwszej "10" jedynie CitroĎn odrobił straty z roku 2004. Stało się to dzięki agresywnej kampanii promocyjnej - rabaty dochodziły do kilkunastu tysięcy zł.Dlaczego rynek przeżywa kryzys? Przyczyniły się do tego m.in. samochody sprowadzane z innych krajów Unii Europejskiej, niekorzystne dla przedsiębiorców przepisy fiskalne oraz dużo wyższa niż przed laty utrata wartości aut, która zniechęca właścicieli do ich wymiany. Nowy rząd zapowiada nowelizację Ustawy o VAT i wprowadzenie podatku ekologicznego, który skutecznie powstrzymałby napływ do Polski mocno wysłużonych pojazdów. Dilerzy na skraju bankructwaRynek patrzy z nadzieją na nową minister finansów Zytę Gilowską. Pani profesor znana z liberalnych rozwiązań nie wyklucza wprowadzenia pełnego odliczania VAT od pojazdów kupionych na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli sprzedaż nie drgnie, kilkuset dilerów nie przetrzyma trudnych czasów. Wielu nie dotrwało do 2006 roku. Na przykład sieć Forda skurczyła się w roku 2005 o 10 proc. Z rynku zniknęły firmy Rover i MG.