Zacznijmy od cen, bo to z zasady dabrdzo interesuje potencjalnych klientów. Oto one:

wersja benzynowa:

1.8i X (127KM) - 78 300 złotych (brutto);1.8i SX (127KM) - 82 800 złotych;1.8i SX PACK (127 KM) - 90 300 złotych;2.0i MCP SX PACK (143KM) - 97 100 złotych;2.0i MCP EXCLUSIVE (143KM) - 107 600 Złotych;

wersja diesel:

1.6 HDi X (110KM) - 87 400 złotych;1.6 HDi SX (110KM) - 91 900 złotych'1.6 HDi SX PACK (110 KM) - 99 400 złotych:1.6 HDi MCP SX PACK (110 KM) - 102 200 złotych:2.0 HDi MCP SX PACK (138 KM) -107 200 złotych;2.0 HDi MCP EXCLUSIVE (138 KM) -117 700 złotych.

Styl C4 Picasso wyróżnia się oryginalną i dynamiczną sylwetką.Zarówno poprzez zwarte i opływowe bryły, jak i wyrafinowaną stylizację nowy model stawia na dynamizm.

Panoramiczna, szerokokątna szyba przednia i szerokie, trójkątne okienka obramowane cienkimi słupkami wyróżniają się już na pierwszy rzut oka, podkreślając przynależność do rodziny visiovanów Citroëna. Tylne słupki zakryte szybą bocznego tylnego okna wywołują wrażenie ciągłości przeszklonej powierzchni bocznej i przyczyniają się do opływowego i lekkiego wyglądu linii dachu.

Przód nowego visiovana ma wyrazisty charakter dzięki błotnikowi z szerokimi wlotami powietrza zasłoniętymi czarną krzyżową kratką w sportowym stylu. Światła przeciwmgłowe, których obudowa jest podkreślona, w zależności od poziomu wyposażenia, chromowanymi listwami, oraz charakterystyczny kształt reflektorów dodatkowo uwypuklają dynamiczny charakter przedniej części samochodu.Szerokie logo, wbudowane w osłonę chłodnicy i przedłużone chromowanymi listwami aż do reflektorów, świadczy o przynależności do gamy Citroën.

Dolny, ochronny pas karoserii podkreśla solidność, a złamanie linii w falistym kształcie ożywia sylwetkę tylnej, bocznej części nadwozia, nadając jej opływową i lekką formę. W zależności od poziomu wyposażenia linia boczna jest podkreślona chromowaną listwą. Opadająca linia dachu przedłużona spoilerem dodatkowo podkreśla dynamiczny, smukły profil.

Gama C4 Picasso proponuje dwie nowe, aluminiowe, 16 i 17-calowe obręcze kół, które wypełniają nadkola, przyczyniając się do dynamicznego i eleganckiego wyglądu nowego visiovana. Podobnie jak w modelu Grand C4 Picasso, w wersji wyposażenia z elementami chromowanymi są obecnie dostępne 18-calowe aluminiowe obręcze kół.

Tył C4 Picasso podkreśla pozioma linia świateł w kształcie zakrzywionego łuku. Forma lamp uwydatnia szerokość i stabilność samochodu.

Nowe, dwudziałowe światła rozmieszczone na karoserii i na klapie tylnejnie zmniejszają w ten sposób szerokości otwarcia bagażnika. Tylny układ świateł obejmuje również trzecie, wbudowane w spoiler, wydłużone światło stopu z prowadnicami wiązki świetlnej.

Opływowy kształt oraz smukła linia karoserii umożliwiają uzyskanie niespotykanych w tym segmencie parametrów aerodynamicznych (wskaźnik Cx wynoszący 0,31 i wskaźnik Scx 0,81).

Od momentu wprowadzenia na rynek C4 Picasso będzie dostępny w dwunastu kolorach karoserii, wśród których dwa nowe odcienie: dynamiczny i świetlisty odcień niebieski Tivoli specjalnie zaprojektowany dla modelu C4 Picasso oraz brązowy Show rouge, oferowany również w gamie Grand C4 Picasso.

Doskonała wyjątkowa widoczność i obszerne wnętrze

Nazwa „Visiovan”, to połączenie nadzwyczajnej widoczności („Visio”) i przestronnego, łatwo adaptowalnego wnętrza („van”).

Nowy visiovan, dzięki bardzo dużej przeszklonej powierzchni, na którą składa się innowacyjna, szerokokątna, panoramiczna szyba przednia o powierzchni 2 m2, duże trójkątne okienka boczne obudowane cienkimi słupkami i wyjątkowo szerokie okna boczne, podobnie jak Grand C4 Picasso, oferuje nadzwyczajną widoczność wszystkim pasażerom.

Wyjątkowa widoczność przyczynia się do przyjemności jazdy i stanowi bardzo istotny atut pod względem bezpieczeństwa, ograniczając w znacznym stopniu martwy obszar widoczności pod kątem ¾ do przodu, podwajając kąt widoczności pionowej i zapewniając bardzo dobrą widoczność boczną oraz pod kątem ¾ do tyłu.Złamanie linii dolnego pasa karoserii w falistym kształcie pod oknami drzwi tylnych pozwala dodatkowo zwiększyć boczny kąt widzenia dla pasażerów z tyłu samochodu.Dzięki tym rozwiązaniom C4 Picasso zapewnia najlepszą w segmencie widoczność boczną w drugim rzędzie, co z pewnością docenią dzieci, obserwujące otoczenie w czasie podróży.

Podobnie jak Grand C4 Picasso, C4 Picasso posiada największą w swej kategoriiprzeszkloną powierzchnię (5 m2 bez panoramicznego szklanego dachu i 6,2 m2 z panoramicznym szklanym dachem). Niezależnie od poprawy widoczności dla wszystkich pasażerów przeszklona powierzchnia przyczynia się do lepszego doświetlenia wnętrza.

Pełna wygoda kierowcy

Nowa koncepcja miejsca kierowcy oraz uwolniona powierzchnia deski rozdzielczej podkreślają przestronność wnętrza.Innowacyjne jest też stanowisko kierowcy:

- funkcje sterowania skrzyniami biegów (MCP i automatyczna) przy kierownicy.

Stanowisko kierowcy współpracujące z nową, mechaniczną, elektronicznie sterowaną, 6-przełożeniową skrzynią biegów lub ze skrzynią automatyczną, pozwoliło na całkowite zwolnienie przestrzeni środka deski rozdzielczej. Sterowanie skrzynią umieszczono przy kierownicy, bez tradycyjnej konsoli centralnej z dźwignią zmiany biegów. Sterowanie skrzynią biegów znajduje się przy kierownicy, razem z dźwignią zmiany trybu pracy i manetkami zmiany biegów połączonymi z kolumną kierownicy, które zmieniają położenie wraz z regulacją wysokości i wysunięcia kierownicy. Nowe rozwiązanie umożliwiło ponadto wygospodarowanie dużego centralnego, chłodzonego schowka.

-kierownica z nieruchomym zestawem przełączników sterujących.

Kierownica grupuje w środkowej części bezpośrednio w zasięgu ręki kierowcy, przełączniki głównych funkcji zwiększających komfort i wspomagających prowadzenie,. To ergonomiczne rozwiązanie pozwala na zgromadzenie przełączników wszystkich najczęściej używanych urządzeń w jednym miejscu, ułatwiając w ten sposób ich obsługę.

- elektryczny automatyczny hamulec postojowy.

Zastosowanie elektrycznego automatycznego hamulca postojowego, umieszczonego na desce rozdzielczej umożliwia wyeliminowanie dźwigni hamulca postojowego pomiędzy przednimi siedzeniami.

- funkcje regulacji klimatyzacji na obu końcach deski rozdzielczej.

Układ klimatyzacji ma obecnie bardziej zwartą budowę dzięki zastosowaniu nowych wymienników ciepła, a funkcje regulacji zostały przeniesione na końce deski rozdzielczej, zapewniając lepszy dostęp pasażerom i zwalniając centralną konsolę.

Świetna przestronność

Nowy minivan o zwartej konstrukcji (długość 4,47 m, szerokość 1,83 m i wysokość 1,66 m) krótszy o 12 cm od Grand C4 Picasso, oferuje dzięki swej budowie wzorcową przestronność w swojej kategorii. Samochód może przewozić w komfortowych warunkach do 5 dorosłych osób.

W drugim rzędzie C4 Picasso zapewnia sprawdzone rozwiązania zastosowane w poprzednich minivanach Citroena. Są to trzy niezależne fotele tej samej szerokości (45 cm) i płaska podłoga gwarantujące jednakowo, komfortowe warunki trzem pasażerom. Każde z trzech siedzeń drugiego rzędu (tak jak siedzenie pasażera z przodu) jest wyposażone w mocowania Isofix oraz posiada regulację wzdłużną w osi 13 cm i możliwość ustawienia komfortowej pozycji dzięki regulacji siedziska i oparcia. Przestrzeń na poziomie nóg jest największa w tej kategorii (od 70 do 95 cm w zależności od pozycji siedzenia z przodu). Drugi rząd siedzeń charakteryzuje się też optymalną przestrzenią wokół głowy pasażerów zajmujących miejsce na skrajnych fotelach.

Pod względem szerokości na wysokości łokci C4 Picasso, obok Xsary Picasso, zajmuje wiodącą pozycję w klasie 5-osobowych minivanów, wykazując jednocześnie najbardziej jednolity wymiar w obydwu rzędach (1,51 m z przodu, 1,50 m z tyłu).

Przednie siedzenia przesuwają się wzdłużnie na długości 21 cm i zarówno kierowca, jak i pasażer mają możliwość podwyższenia siedzenia (o 50 mm). Regulacja wysokości siedziska stwarza kierowcy wybór pomiędzy pozycją kierowania taką jak w klasycznym samochodzie osobowym, (wysokość 32,5 cm) a pozycją podwyższoną (do 37,5 cm). W zależności od poziomu wyposażenia siedzenia z przodu mogą być regulowane elektrycznie, a fotel kierowcy może być wyposażony w system zapamiętywania ustawionych pozycji.

Zwolniona przestrzeń deski rozdzielczej i nowatorska koncepcja stanowiska kierowcy z wszystkimi funkcjami sterowania w zasięgu ręki przyczyniają się do dobrego samopoczucia i wrażenia przestronności. Większa przestrzeń między przednimi siedzeniami ułatwia swobodny kontakt między pasażerami z przodu i z tyłu oraz zwiększa widoczność ze środkowego miejsca w drugim rzędzie siedzeń, dzięki czemu pasażer może w pełni podziwiać widok przez panoramiczną szybę przednią.

Praktyczny i pojemny bagażnik

Przestronne wnętrze C4 Picasso nie zmniejsza w żaden sposób pojemności bagażnika, która pozostaje wzorcowa w tej kategorii samochodów.

W standardowym i najbardziej znanym układzie, w którym fotele drugiego rzędu są maksymalnie przesunięte do tyłu,pojemność bagażnika pod półką osłaniającą bagaże wynosi 500 l (normy VDA) i jest największa w tej kategorii samochodów. Po złożeniu siedzeń w drugim rzędzie maksymalna objętośćosiąga 1 734 l (VDA)

C4 Picasso oferuje również największą w tej kategorii szerokość przestrzeni między nadkolami (1,17 m), ułatwiającą przewożenie szerokich i prostokątnych przedmiotów

Długość przestrzeni bagażowej może dochodzić do 1,87 m po maksymalnym przesunięciu do przodu przedniego siedzenia pasażera. Z kolei wysokość pod półką osłaniającą bagaże (57 cm) umożliwia dyskretne przewożenie przedmiotów o dużych gabarytach.

Bagażnik jest ponadto bardzo praktyczny dzięki nowej wersji koszyka na zakupy o nazwie Modubox.

C4 Picasso może być wyposażony w nowy koszyk na zakupy Modubox, który umożliwia podział przestrzeni bagażnika, a także przenoszenie przedmiotów na zewnątrz samochodu. Przenośny wózek składa się ze sztywnego stelaża (maksymalny ładunek: 22 kg) oraz z miękkiej, zdejmowanej torby płóciennej o pojemności 40 l lub z izotermicznego pojemnika o pojemności 37,5 l. Nowy ergonomiczny Modubox ( z wysoko rozkładanym i solidnym uchwytem,łatwym w obsłudze systemem otwierania i zamykania...), może być używany zarówno wewnątrz, jak i poza samochodem, oferując wszechstronne zastosowania: jako wózek(stelaż i torba) oraz oddzielnie jako stelaż do przewożenia ciężkich przedmiotów i jako torba. Przemieszczanie wózka jest ułatwione dzięki szerokim, gumowym kółkom. Po złożeniu wózek jest mocowany pasami z prawej strony bagażnika.

C4 Picasso oferuje też dwustronny, wykładzinowy i gumowy dywanik bagażnikowy. Łatwa w utrzymaniu gumowa powierzchnia dywanika jest bardzo praktyczna do przewożenia brudzących przedmiotów w bagażniku.

Otwierane tylne okno, w które może być wyposażony C4 Picasso, ułatwia dostęp do bagażnika w sytuacji, gdy samochód jest zaparkowany przy ograniczonej przestrzeni z tyłu. Natomiast siatka bagażowa może być umieszczana w różnych konfiguracjach za pomocą ośmiu uchwytów zamocowanych w bagażniku (płasko przy podłodze, pod półką osłaniającą bagaże itd.). Ponadto siatka zabezpieczająca wysokie ładunki (oferowana w wyposażeniu dodatkowym) umożliwia maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej za siedzeniami pierwszego rzędu, nie zagrażając bezpieczeństwu pasażerów.

Łatwe w obsłudze adaptowalne wnętrze

Prosty system składania siedzeń na wzór systemu zastosowanego w Grand C4 Picasso umożliwia bardzo łatwą i szybką adaptację wnętrza przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich foteli w samochodzie. Trzy jednakowe tylne fotele składają się na podłogę jednym ruchem przez pociągnięcie pasa umieszczonego z boku oparcia, bez potrzeby wyciągania zagłówków. Przy złożonych siedzeniach pojazd oferuje przestrzeń bagażową aż do tylnej części przedniego rzędu siedzeń i łączną maksymalną pojemność wynoszącą 1734 litra (VDA).

Wyposażenie zwiększające komfort wnętrza

Samochód posiada również liczne elementy wyposażenia, rzadko oferowane w tym segmencie, które przyczyniają się do większego komfortu i przyjemności pasażerów.

Komfort zawieszenia, temat szczególnie ważny dla marki Citroën, jest na najwyższym poziomie w C4 Picasso, niezależnie od wersji. W zależności od poziomu wyposażenia metalowe zawieszenie może zostać zastąpione pneumatycznym zawieszeniem na tylnej osi (z wyjątkiem wersji wyposażonych w silnik 1.8i 16V).

Zawieszenie pneumatyczne oferuje wiele dodatkowych zalet:

- zwiększa komfort wszystkich pasażerów, poprawiając elastyczność zawieszenia i optymalnie amortyzując nierówności nawierzchni;- pozwala zachować stały prześwit samochodu niezależnie od obciążenia, dzięki temusamochód oferuje optymalny komfort, przyjemność prowadzenia i bezpieczeństwo niezależnie od obciążenia;- tylne zawieszenie pneumatyczne pozwala obniżyć lub podnieść próg bagażnika w czasie postoju, co ułatwia załadunek.

Obsługa tej funkcji jest bardzo prosta, odbywa się za pomocą przycisku umieszczonego w bagażniku. W czasie podnoszenia/opuszczania progu włącza się sygnał dźwiękowy. Wysokość progu bagażnika może być regulowana w zakresie od 48 do 62 cm w odniesieniu do podłoża. Po załadowaniu bagażnika powrót do pozycji wyjściowej odbywa się automatycznie po uruchomieniu silnika i przekroczeniu prędkości 10 km/h lub ręcznie, przez podwójne wciśnięcie przycisku. W bagażniku znajduje się też przycisk umożliwiający dezaktywację tej funkcji, przykładowo w czasie wymiany koła.

Układ pneumatycznego zawieszenia składa się ze sterownika, jednostki doprowadzającej powietrze złożonej ze sprężarki i trzech elektrozaworów, dwóch czujników wysokości, dwóch poduszek pneumatycznych.

Czujniki wysokości mierzą odległość w stosunku do odbojnika. Jeżeli zarejestrują zmianę odległości, czyli zmianę prześwitu, przekazują informację do sterownika, który z kolei wysyła polecenie do sprężarki w celu dokonania korekty odchylenia i przywrócenia właściwej wysokości prześwitu. W przypadku obniżenia nadwozia elektrozawory regulujące przepływ powietrza otwierają się i powietrze jest doprowadzane do poduszek pneumatycznych. Poduszki napełniają się przywracając właściwy prześwit,czyli niezbędną odległość do odbojników.

Układ umożliwia też wypuszczenie powietrza w sytuacji zmniejszenia obciążenia w tylnej części pojazdu. Po otrzymaniu stosownej informacji elektrozawór spuszcza powietrze z poduszek pneumatycznych. Czujniki wysokości dokonują niezależnych pomiarów po obydwu stronach samochodu i każdy z elektrozaworów jest sterowany oddzielnie, zapewniając precyzyjną korektę wysokości prześwitu z każdej strony.

Ze względów bezpieczeństwa funkcja automatycznej korekty prześwitu zostaje zablokowana z chwilą otwarcia drzwi.

Komfort akustyczny i antywibracyjny na najwyższym poziomie

Dołożono szczególnych starań, aby zapewnić komfort akustyczny i antywibracyjny na najwyższym poziomie poprzez:

- innowacyjne zastosowanie wypełnień w strukturze nadwozia (z materiału kompozytowego złożonego z poliamidu i gąbki). W miejscach głównych połączeń karoserii zapobiegają odkształcaniu profili wklęsłych i tym samym poprawiają komfort poprzez tłumienie wibracji i zwiększenie sztywności karoserii;- hydrauliczne poduszki przegubów tylnego mostu, które ograniczają szum toczenia oraz wstrząsy w momencie pokonywania przeszkód;- wielowarstwowe akustyczne szyby boczne (opcjonalnie), bardzo rzadko występujące w tym segmencie, które uzupełniają zalety oferowanej seryjnie akustycznej szyby przedniej.

Szumy aerodynamiczne zostały też zredukowane do minimum dzięki opływowym kształtom nadwozia, podwójnej barierze uszczelek w drzwiach i akustycznej szybie przedniej.

Optymalny komfort termiczny

C4 Picasso jest wyposażony w nowy układ klimatyzacji, oferowany już w Grand C4 Picasso.Ma on obecnie bardziej zwartą budowę dzięki zastosowaniu nowych wymienników ciepła, a funkcje regulacji zostały przeniesione na końce deski rozdzielczej zapewniając lepszy dostęp pasażerom i zwalniając centralną konsolę.

W wersji z automatyczną klimatyzacją czterostrefową pasażerowie z tyłu korzystają z systemu indywidualnej regulacji przepływu powietrza, którego przyciski są umieszczone w połowie wysokości słupków po prawej i po lewej stronie. Funkcja „rest”, współpracująca z automatyczną klimatyzacją, umożliwia utrzymanie wentylacji po wyłączeniu silnika w czasie krótkich postojów (do 8 minut, w zależności od stanu załadowania akumulatora).

W zależności od rynku, C4 Picasso oferuje również dodatkowy układ klimatyzacji, któryumożliwia pasażerom z tyłu automatyczną regulację temperatury i natężenia przepływu powietrza z obydwu stron oraz zapewnia nawiew powietrza w bagażniku. W warunkach niskich temperatur C4 Picasso może też być wyposażony w niektórych wersjach w nowy, dodatkowy układ ogrzewania z systemem odzyskiwania ciepła z układu wydechowego w modelach z silnikiem wysokoprężnym. Dodatkowy układ ogrzewania przyspiesza proces nagrzewania wnętrza i odmrażania szyb w wyjątkowo trudnych warunkach klimatycznych. Innowacyjne rozwiązanie jest przyjazne dla środowiska odzyskując, za pomocą obiegu wodnego rozmieszczonego wokół układu wydechowego, wydzielane przez ten układ kalorie.

C4 Picasso oferuje również skuteczną i oryginalną ochronę przeciwsłoneczną w postaci dwóch innowacyjnych przesuwnych osłon przeciwsłonecznych dla kierowcy i pasażera, zwijanej elektrycznie wielopozycyjnej przesłony szklanego panoramicznego dachu oraz przyciemnianych szyb i rolet przeciwsłonecznych z tyłu na bocznych oknach oraz na oknie tylnym (w zależności od poziomu wyposażenia). Atermiczna przednia szyba (w zależności od poziomu wyposażenia) również przyczynia się do lepszej izolacji termicznej oraz zabezpiecza przed promieniowaniem słonecznym.

Praktyczny system oświetlenia

Podobnie jak w Grand C4 Picasso zarówno naturalne, jak i sztuczne światło stanowi integralny element nowego visiovana. Oświetlenie w nocy zostało szczególnie starannie dopracowane. System podświetlenia(obejmujący blisko trzydzieści punktów świetlnych w zależności od poziomu wyposażenia) tworzy ciepłą atmosferę we wnętrzu i ułatwia użytkowanie samochodu nocą:

- informacje dotyczące parametrów jazdy i funkcji komfortu są dostępne na zbiorczym ekranie znajdującym się w środkowej części deski rozdzielczej, co umożliwia ograniczenie powierzchni wyświetlaczy. W zależności od poziomu wykończenia ekran może być indywidualnie programowany pod względem kolorów i zestawu wyświetlanych danych. Ekran może być regulowany zarówno w czasie jazdy nocą, jak i w dzień w dwóch niezależnych skalach, tak by ekran był idealnie czytelny;- dla wygody pasażerów tradycyjne źródła oświetlenia zostały uzupełnione o dodatkowe rozwiązania w postaci lampek do czytania na tylnej części oparć przednich foteli, automatycznego oświetlenia schowków w panelach przednich drzwi z chwilą zbliżenia ręki, latarki z ładowarką w bagażniku czy też automatycznych, bocznych punktów świetlnych umieszczonych pod zewnętrznymi lusterkami wstecznymi;- listwy świetlne wmontowane pod środkowym pasem deski rozdzielczej, w panele drzwi oraz dach rozpraszają łagodne, stonowane światło, którego natężenie może być regulowane za pomocą przycisku pod deską rozdzielczą. Listwy świetlne zostały uzupełnione małymi lampkami diodowymi w przyciskach otwierania drzwi oraz w przedniej podsufitce.

Czujnik jakości powietrza i rozpylacz zapachów

W celu ciągłego zapewnienia jakości powietrza we wnętrzu C4 Picasso może być wyposażony w czujnik jakości powietrza oraz w rozpylacz zapachów.W zależności od jakości powietrza zewnętrznego czujnik zanieczyszczeń umieszczony u wlotu powietrza do kabiny automatycznie uruchamia system recyklingu powietrza, zamykając klapkę wlotu. Ten system oferowany seryjnie w zależności od poziomu wykończenia wykrywa węglowodory i tlenki azotu i zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza, gdy tylko poziom zanieczyszczenia powietrza zewnętrznego jest zbyt wysoki.

Oferowany seryjnie w zależności od poziomu wykończeniarozpylacz zapachów idealnie dobrany do stylistyki pojazdu rozprowadza równomiernie za pomocą dwóch centralnych nawiewników subtelny i przyjemny zapach we wnętrzu. Oferowanych jest pięć zapachów, łącznie z zapachem antynikotynowym.

Zestaw hi-fi i zestaw wideo

Zestaw hi-fi i zestaw wideo oferowane w wyposażeniu opcjonalnym znacznie uprzyjemniają podróż. C4 Picasso, jako jedyny minivan na rynku obok Grand C4 Picasso oferuje kompletny system hi-fi opracowany we współpracy z marką Philips, który zapewnia pasażerom funkcje akustyczne na najwyższym poziomie. Zestaw hi-fi zawiera 8 specjalnych głośników rozmieszczonych w kabinie, wzmacniacz cyfrowy dużej mocy (350 Watt)oraz wzmacniacz basowy, jak również możliwość odtwarzania płyt CD lub nagrań w formacie MP3.

Zestaw wideo obejmuje dwa niezależne ekrany wideo oraz odtwarzacz DVD z podwójnym zestawem do podłączenia dodatkowego sprzętu w specjalnej konsoli. Ekrany umieszczone w górnej części oparcia siedzeń w pierwszym rzędzie mają regulację kąta nachylenia i są składane za stolik.

Liczne, praktyczne schowki

Obok tradycyjnych schowków, w szczególności w panelach drzwi oraz nowego koszyka na zakupy Modubox w bagażniku,we wnętrzu przewidziano liczne, praktyczne i pomysłowe schowki dodatkowe. W modelach ze stanowiskiem kierowcy współpracującym z mechaniczną, elektronicznie sterowaną, 6-przełożeniową skrzynią biegów lub ze skrzynią automatyczną, deska rozdzielcza oferuje cztery bardzo pojemne schowki, po dwa w części górnej i w części dolnej,w tym duży centralny schowek chłodzony, w którym można umieścić jedną butelkę 1,5 l lub dwie butelki 0,5 l. Klapa schowka jest wyposażona w dwie podstawki na kubek i małą tacę.

Z tyłu oparć foteli przednich C4 Picasso posiada siatki i może również być wyposażony w rozkładane stoliki stylistycznie dostosowane do formy oparcia foteli, z uchwytami na drobne przedmioty.

W zależności od poziomu wyposażenia C4 Picasso oferuje też inne, dodatkowe schowki: dolną konsolę między przednimi siedzeniami, schowek pod przednim prawym fotelem, dwa schowki pod podłogą w drugim rzędzie, zamykany schowek z prawej strony bagażnika itd.

Przyjemność kierowania

Z chwilą wprowadzenia na rynek C4 Picasso proponuje cztery silniki, spełniające normy Euro IV. Dwa silniki wysokoprężne są wyposażone seryjnie w filtr cząstek stałych.

Silniki benzynoweGamę silników benzynowych otwiera silnik 1.8i 16 V. Silnik rozwija maksymalną moc 92 KW CEE (127 KM DIN) oraz moment 170 Nm przy prędkości 3 750 obrotów/min. Silnik jest elastyczny już przy małej prędkości obrotowej i współpracuje z mechaniczną pięcioprzełożeniową skrzynią biegów. Dźwignia zmiany biegów mechanicznej skrzyni znajduje się w desce rozdzielczej, na wzór rozwiązania, które zostało wysoko ocenione przez właścicieli modelu Xsara Picasso.Drugi oferowany silnik benzynowy został wprowadzony po raz pierwszy w modelu C5 we wrześniu 2004 roku.Dwulitrowy, 16-zaworowy silnik rozwija moc 103 kW CEE (143 KM DIN) i osiąga maksymalny moment 200 Nm przy prędkości 4 000 obrotów/min. Silnik jest wyposażony w układ rozrządu ze zmienną regulacją fazy (VVT) zapewniającą optymalne napełnienie komór spalania niezależnie od prędkości obrotowej. Silnik może współpracować z nową mechaniczną, elektronicznie sterowaną 6-przełożeniową skrzynią biegów oraz, w zależności od kraju, z automatyczną 4-przełożeniową skrzynią biegów.

Slniki dieslaSilnik HDi 110 jest wyposażony seryjnie w filtr cząstek stałych (FAP). 16-zaworowy silnik o pojemności skokowej1560 cm3 rozwija moc 80 kW (110 KM DIN) i osiąga moment 240 Nm przy prędkości obrotowej 1 750 obrotów/min. Moment może zostać zwiększony do 260 Nm dzięki funkcji „overboost” pozwalającej na chwilowy wzrost ciśnienia doładowania. Silnik HDi 110 FAP może współpracować z mechaniczną, 5-przełożeniową skrzynią biegów lub z nową mechaniczną sterowaną elektronicznie 6-przełożeniową skrzynią biegów.Silnik HDi 138 wyposażony seryjnie w filtr cząstek stałych (FAP) rozwija moc 100 kW CEE (138 KM DIN) przy prędkości 4 000 obrotów/min.Silnik współpracuje z nową mechaniczną sterowaną elektronicznie 6-przełożeniową skrzynią biegów i oferuje maksymalny moment 270 Nm przy prędkości 2 000 obrotów/min. W wersji z 6-przełożeniową, automatyczną skrzynią biegów maksymalny moment może osiągać 320 Nm, a nawet doraźnie 340 Nm dzięki funkcji overboost. Podobnie jak silnik HDi 110 FAP silnik HDi 138 FAP charakteryzuje się układem wtrysku drugiej generacji oraz możliwością doładowania za pomocą turbosprężarki o zmiennej regulacji.

Szeroka oferta skrzyń biegów

Gamie silników towarzyszy szeroka gama skrzyń biegów, rozszerzona obecnie zarówno w modelu C4 Picasso, jak i Grand C4 Picasso o 6-przełożeniową skrzynię automatyczną współpracującą z silnikiem HDi 138 FAP.

Oferowana już w modelach C4, C5 i C6 automatyczna skrzynia charakteryzuje się sześcioma przełożeniami i znakomitym komfortem zmiany biegów oraz umożliwia oszczędność zużycia paliwa. Skrzynia dostosowuje się w sposób ciągły do stylu jazdy oraz ukształtowania nawierzchni. Komputer dokonuje optymalnego wyboru pomiędzy 11 pozycjami przełożeń.

Podobnie jak w przypadku mechanicznej, elektronicznie sterowanej 6-przełożeniowej skrzyni modele wyposażone w skrzynie automatyczne posiadają innowacyjne rozwiązanie skupiające przy kierownicy funkcje sterowania skrzynią (dźwignia zmiany biegów i manetki).

W automatycznym trybie pracy kierowca ma możliwość doraźnej redukcji lub przełożenia biegu na wyższy za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą bez wyłączania trybu automatycznego.

Gama skrzyń biegów obejmuje ponadto 5-przełożeniową skrzynię mechaniczną, 4-przełożeniową skrzynię automatyczną (w zależności od rynku) oraz mechaniczną, 6-przełożeniową skrzynię sterowaną elektronicznie.

Mechaniczna, elektronicznie sterowana, 6-przełożeniowa skrzynia biegów stanowi alternatywne rozwiązanie w stosunku do tradycyjnych skrzyń mechanicznych i automatycznych, zapewniając nowe wrażenia w czasie prowadzenia samochodu (w trybie mechanicznym dzięki likwidacji pedału sprzęgła oraz szybkości zmiany biegów za pomocą manetek pod kierownicą oraz w trybie automatycznym, w którym kierowca nie musi już myśleć o zmianie przełożenia), oszczędność paliwa (od 3 do 5% w stosunku do skrzyni mechanicznej, w trybie zautomatyzowanym i w zależności od cyklu) oraz atrakcyjną cenę.

Kierowca może zmieniać tryb pracy skrzyni (mechaniczny lub zautomatyzowany) w dowolnym momencie w zależności od potrzeb i uwarunkowań otoczenia (droga, autostrada, ruch miejski, korek).

Dobre właściwości jezdne

C4 Picasso wyróżnia się stabilnym nadwoziem i precyzyjnym układem jezdnym. Nowy visiovan, produkowany na tej samej płycie podłogowej co Grand C4 Picasso, posiada skuteczny system zawieszenia z przełożeniami dostosowanymi do masy pojazdu i zapewniającymi optymalny kompromis pomiędzy komfortem jazdy i parametrami jezdnymi.

Przedni układ jezdny jest typu pseudo-McPherson z dolnymi trójkątnymi wahaczami oraz drążkiem stabilizatora. Most stanowiący pochodną rozwiązania zastosowanego w modelu C4 został wzmocniony w zakresie trójkątnych wahaczy, układu kierowniczego i kołyski z uwagi na większą masę obciążającą most przedni w minivanie.

Budowa mostu tylnego, oparta na układzie odkształcalnej belki połączonej z drążkiem stabilizatora, charakteryzuje się montażem amortyzatorów pod określonym kątem nachylenia w taki sposób, aby nie ograniczał on pojemności bagażnika. Wymiary oraz solidna konstrukcja mostu zapewniają doskonałe parametry jazdy. Ta koncepcja umożliwia bardzo łatwą zamianę zawieszenia tradycyjnego na zawieszenie pneumatyczne.

W zależności od poziomu wykończenia i wersji silnikowej, C4 Picasso posiada obręcze kół 15-calowe z ogumieniem 205/65R15, 16-calowe z ogumieniem 215/55R16 lub opcjonalnie 17-calowe z ogumieniem 215/50R17 albo 18-calowe z ogumieniem 215/45R18. Aluminiowe 18-calowe obręcze kół C4 Picasso, podobnie jak Grand C4 Picasso, są obecnie również dostępne w wersji chromowanej. C4 Picasso jest wyposażony seryjnie w koło zapasowe 15 lub 16-calowe ( w zależności od poziomu wyposażenia) w modelach z zawieszeniem metalowym lubw zestaw naprawczy do wulkanizacji w modelach z zawieszeniem pneumatycznym.

C4 Picasso posiada też seryjnie wspomaganie kierowania ze zmienną regulacją dzięki zastosowaniu elektropompy. Poziom wspomagania jest uzależniony od prędkości samochodu i kąta skrętu kierownicy, optymalnie dostosowując funkcję wspomagania do panujących warunków jazdy. Układ kierowniczy jest bardziej sztywny przy dużych prędkościach ze względów bezpieczeństwa oraz bardziej elastyczny przy małych prędkościach dla ułatwienia manewrów.

C4 Picasso zapewnia bezpieczeństwo aktywne na wysokim poziomie dzięki niezawodnemu układowi jezdnemu i skutecznemu układowi hamulcowemu.W sytuacjach zagrożenia zostaje uruchomiony kompleksowy system elektronicznych urządzeń wspomagających kierowanie. ABS i system elektronicznego rozłożenia siły hamowania REF współpracują z wspomaganiem hamowania awaryjnego AFU i automatycznym włączaniem świateł awaryjnych. System ESP jest oferowany seryjnie. W razie utraty przyczepności urządzenie dynamicznej kontroli stabilności automatycznie koryguje tor jazdy, jednocześnie zabezpieczając przed poślizgiem kół dzięki systemowi ASR. Parametry układu hamowania C4 Picasso należą do najlepszych w tej kategorii samochodów, charakteryzując się bardzo dużą precyzją regulacji ABS/ESP.

Miejsce kierowcy

Kierowca może z łatwością dostosować stanowisko kierowania do swoich gabarytów i upodobań dzięki regulacji wysokości i wysunięcia kierownicy z oferowanym seryjnie nieruchomym centralnym zestawem przełączników sterujących oraz dzięki elektrycznej regulacji wysokości siedziska (w zależności od poziomu wykończenia). System regulacji umożliwia kierowcy wybór pomiędzy pozycją kierowania jak w samochodzie kompaktowym (wysokość 32,5 cm) a pozycją podwyższoną (do 37,5 cm).

Funkcje sterowania znajdują się w bezpośrednim zasięgu kierowcy. Kierownica zawiera w środkowej części podstawowe funkcje zapewniające komfort i wspomagające prowadzenie. Ta ergonomiczna konfiguracja powoduje, że funkcje sterowania są skupione w jednym miejscu, upraszczając obsługę. W modelach wyposażonych w mechaniczną sterowaną elektronicznie 6-przełożeniową skrzynię biegów lub w skrzynię automatyczną funkcje sterowania skrzynią biegów są umieszczone w kierownicy w postaci dźwigni zmiany biegów i manetek. Funkcje sterowania skrzynią podlegają regulacji w przypadku nowego ustawienia kierownicy, pozostając w zasięgu kierowcy niezależnie od pozycji stanowiska kierowania.

Funkcje wspomagania kierowania

C4 Picasso proponuje również kierowcy liczne, rzadko spotykane w tym segmencie, elementy wyposażenia, dzięki którym kierowanie samochodem jest łatwiejsze i bardziej bezpieczne, a tym samym pewniejsze i spokojniejsze. Z myślą o większym komforcie i bezpieczeństwie C4 oferuje seryjnie elektryczny, automatyczny hamulec postojowy.Hamulec zaciąga się automatycznie w momencie wyłączenia silnika i zostaje automatycznie zwolniony, gdy tylko koła napędowe przenoszą moment obrotowy niezbędny do poruszania się pojazdu.W razie potrzeby elektryczny przełącznik umieszczony w zasięgu ręki w środkowej części deski rozdzielczej zapewnia wszystkiefunkcje tradycyjnego hamulca postojowego.

Dla ułatwienia ruszania i manewrowania na wzniesieniu C4 Picasso jest wyposażony seryjnie, obok automatycznego hamulca postojowego w funkcję wspomagania ruszania na wzniesieniu. System utrzymuje automatycznie pojazd na pochyłości do 2 sekund po zwolnieniu pedału hamulca, umożliwiając tym samym kierowcy spokojne przełożenie nogi z pedału hamulca na pedał przyspieszenia bez ryzyka niekontrolowanego poruszania się samochodu na pochyłości.

Dla ułatwienia parkowania nowy minivan może też być wyposażony w radary parkowania przodem i tyłem, jak również w układ pomiaru przestrzeni do parkowania wśród innych samochodów, który informuje kierowcę czy miejsce do parkowania jest wystarczające dla zaparkowania samochodu (przestrzeń poniżej 3 m i powyżej 8 m nie jest brana pod uwagę).

Aby dzwonić z samochodu nie spuszczając wzroku z drogi i nie zdejmując rąk z kierownicy C4 Picasso może być wyposażony w telefoniczny zestaw głośnomówiący Bluetooth. Dzięki bezprzewodowej technologii kierowca może telefonować z samochodu nie wyjmując aparatu telefonicznego z kieszeni.

System NaviDrive wyposażony w duży kolorowy ekran 16/9 7” obejmuje telefon GSM ( nie kompatybilny z urządzeniem Bluetooth), funkcje audio (radio, odtwarzacz CD MP3, ładowarka 5 CD) i nawigację GPS. Podstawowe funkcje są bardzo łatwo dostępne za pomocą przełączników umieszczonych na kierownicy, które umożliwiają też uruchomienie systemu rozpoznawania i syntezatora dźwięku. System NaviDrive oferuje również dodatkowe funkcje: Citroën Urgence, Citroën Assistance, Citroën On Line. We współpracy z funkcjami GPS i telefonem funkcja Citroën Urgence umożliwia w zależności od kraju lokalizację samochodu w razie wypadku lub złego samopoczucia oraz zapewnia dostęp do centrum obsługi.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Samochód oferuje pełny zestaw urządzeń chroniących pasażerów w przypadku zderzenia:- nowe rozwiązanie pochłaniania energii w przypadku zderzenia czołowego poprzez innowacyjne wzmocnienie budowy. Absorpcja zderzeń odbywa się poprzez dolny pas nadwozia, co umożliwiło lżejszą konstrukcję części górnej, a tym samym zmniejszenie grubości słupków przednich i poprawę widoczności;- zwiększające sztywność karoserii duże wypełnienia strukturalne wykonane z kompozytu poliamidowego zostały zastosowane w strategicznych punktach nadwozia, blokując odkształcanie wklęsłych elementów. Wypełnienia umieszczone w dolnej części słupka przedniego, w dolnej i w górnej części słupka środkowego oraz w poprzecznicy nad mostem tylnym zastąpiły ciężkie elementy wzmacniające stosowane w tradycyjnych konstrukcjach; - siedem poduszek powietrznych jest oferowanych seryjnie, w tym poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy oraz poduszka chroniąca kierowcę o optymalnie przystosowanym kształcie dzięki nieruchomej centralnej części kierownicy

Bezpieczeństwo dzieci zostało bardzo starannie przemyślane. Cztery siedzenia Isofix są oferowane seryjnie w standardowej wersji wykończenia. C4 Picasso może też być wyposażony w lusterko kontrolne umożliwiające nadzór nad dziećmi oraz w elektryczne funkcje bezpieczeństwa uniemożliwiające otwarcie drzwi i okien tylnych przez dzieci. Samochód posiada też seryjnie 5 dźwiękowych i świetlnych wskaźników alarmowych informujących o niezapiętych pasach bezpieczeństwa.

Zabezpieczenie przed kradzieżą i włamaniem

C4 Picasso posiada również zabezpieczenie antywłamaniowe i antykradzieżowe w postaci następujących urządzeń i elementów wyposażenia:- wielowarstwowych szyb bocznych i wielowarstwowej szyby przedniej, które zabezpieczają pasażerów oraz ich bagaże;- selektywnego trybu otwierania drzwi: odpowiednio programując komputer pokładowy kierowca może ustawić funkcję ograniczonego dostępu (pilot otwiera jedynie drzwi od strony kierowcy);- dodatkowej blokady drzwi uniemożliwiającej otwarcie drzwi od wewnątrz po wybiciu szyby;- alarmu obwodowego, który wykrywa otwarcie drzwi bez centralnego pilota oraz alarmu objętościowego, który wykrywa ruchy wewnątrz kabiny. Alarm objętościowy może zostać wyłączony za pomocą przycisku umieszczonego z lewej strony pod kierownicą. Ta funkcja umożliwia pozostawienie psa lub kota w samochodzie bez wyłączania alarmu obwodowego;- elektronicznego immobilizera;- elektrycznego zamka bagażnika zabezpieczonego przed wyłamaniem;- nakrętek zabezpieczających przed kradzieżą na aluminiowych kołach;- automatycznej blokady drzwi po upływie 30 sekund od odblokowania, jeżeli żadne drzwi nie zostały otwarte w tym czasie;- automatycznej blokady drzwi i klapy bagażnika z chwilą ruszania z miejsca.

Nowy Citroën C4 Picasso niedługo będzie dostępny w salonach sprzedaży. Wrażenia z jazdy samochodem przedstawimy wkrótce.