- C5 Aircross jest flagowym SUV-em Citroena, który w niedługim czasie trafi do sprzedaży w Europie
- Będzie on również pierszym hybrydowym modelem taj marki, w Paryżu pokazano koncept
- Do 2025 roku już cała gama Citroena oferować będzie wersje na prąd
Nowy SUV to oczywiście główna gwiazda stoiska Citroena, ale trzeba przyznać, że koncern podszedł do tegorocznej wystawy z prawdziwym rozmachem. Jego ekspozycja zajmuje powierzchnię 1600 m2 i podzielona jest na kilka indywidualnych stref, w których można zapoznać się nie tylko z samochodami Citroena lecz także z jego najnowszymi rozwiązaniami technicznymi, designem, filozofią projektowania aut oraz podejścia do klientów zgodnymi z hasłem marki – „Inspired by You” (Inspirowany Tobą).
Citroen C5 Aircross – nowy gracz w segmencie SUV
W Paryżu prezentowana jest jego europejska wersja, produkowana w fabryce La Janais w Rennes we Francji, która niebawem oficjalnie trafi do sprzedaży również w Polsce.
C5 Aircross został zaprojektowany na platformie EMP2 (wykorzystywana jest także przez takie modele jak Peugeot 3008, DS 7, Opel Grandland) i Citroen obiecuje, że będzie wyróżniać się najwyższym komfortem podróżowania w swojej klasie. Odpowiadać za to mają mi.in. przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz zawieszenie wyposażone w amortyzatory z poduszkami hydraulicznymi (Progressive Hydraulic Cushions) zapewniającymi perfekcyjne tłumienie nierówności i lepszą precyzję prowadzenia. Wymiary samochodu to 4,50 m długość, 1,84 m szerokość, 1,67 m wysokość oraz 2,73 m rozstaw osi. W zależności od wersji auto poruszać się będzie na 17-, 18- lub 19-calowych kołach.
Dużym atutem modelu jest jego wygląd zewnętrzny, dzięki któremu wyróżnia się on w tym zatłoczonym już segmencie rynku. Stylistyka stanowi rozwinięcie pomysłów znanych z innych modeli francuskiej marki, w tym np. paneli Airbump czy poziomo ustawionych przednich świateł, ale jest bardzo ekspresyjna i dynamiczna. Klientom powinna spodobać się także duża możliwość personalizacji auta. Do wyboru jest aż 30 kombinacji łączących m.in. siedem kolorów lakieru, w tym także z czarnym dachem, trzy pakiety kolorystyczne Airbampów i detali na zderzakach oraz relingach dachowych a ponadto pięć wersji wystrojów wnętrza.
W tym ostatnim na desce rozdzielczej uwagę zwracają cyfrowe zegary z wyświetlaczem TFT o przekątnej 12,3 cala oraz dotykowy 8-calowy ekran umieszczony centralnie, przy pomocy którego obsługuje się multimedia i wiele pokładowych systemów elektronicznych. Przyciski sterujące systemem audio, komputerem pokładowym i tempomatem znajdziemy także na kole kierownicy. Na rozbudowanej konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na uchwyty na napoje i zamykany schowek. Obszerne przednie fotele (z opcjonalną funkcją masażu) zapewniają wygodną pozycję dla kierowcy i pasażera, podobnie jak indywidualne siedzenia w drugim rzędzie z regulowanymi oparciami, na których komfortowo zmieszcza się nawet dorosłe osoby. Wnętrze C5 Aircrossa jest przestronne, a duża powierzchnia przeszklenia dodatkowo optycznie je powiększa. Sporą pojemność oferuje także bagażnik, z podwójną podłogą – w zależności od ustawienia foteli od 580 do 1630 l, a dostęp do niego ułatwia elektrycznie otwierana klapa.
Jak przystało na nowoczesnego SUV-a w wyposażeniu C5 Aircrossa może znaleźć się nawet 20 systemów wspomagania prowadzenia, w tym Active Safety Brake zapobiegający kolizji, układ aktywnego monitorowania pasa ruchu, kontrola martwego pola widzenia czy Vision 360 ułatwiający parkowanie i manewrowanie dzięki kamerom pokazującym obraz otoczenia samochodu „widziany” z góry. Pełną specyfikację wyposażenia seryjnego i dodatkowego poznamy wraz z debiutem sprzedażowym auta.
Najmocniejsza dostępna jednostka benzynowa to 1.6/180 KMoraz diesel BlueHDi 2.0/180 KM. Do przeniesienia momentu na przednią oś C5 Aircross wykorzysta w bazowych wersjach 6-biegową skrzynię manualną, a w mocniejszych seryjna będzie automatyczna 8 biegowa przekładnia.
Citroen C5 Aircross Hybrid Concept – elektryczna przyszłość
W Paryżu można oglądać jeszcze jedną wersję nowego SUV-a marki, która choć w nazwie ma jeszcze przydomek Concept, to w dużej mierze zdradza model, jaki pojawi się w sprzedaży w 2020 roku. Na pierwszy rzut oka łatwo go odróżnić po charakterystycznej biało-błękitnej kolorystyce nadwozia i wnętrza z motywami graficznymi podkreślającymi jego hybrydowy napęd.
W tym modelu składa się on z benzynowego silnika 1.6 PureTech o mocy 180 KM (spełnia przyszłą normę emisji Euro 6.3) oraz motoru elektrycznego o mocy 80 kW (109 KM). Łączna moc układu to 225 KM i trafia ona na przednie koła przez automatyczną, 8-biegową skrzynię e-EAT8. W trybie czysto elektrycznym C5 Aircross Hybrid Concept może przejechać do 50 km z prędkością do 135 km/h. W trybie hybrydowym Citroen obiecuje zużycie paliwa na poziomie 2 l/100 km i emisję zanieczyszczeń nie przekraczającą 50 g CO2/km. Ładowanie wysokonapięciowego litowo-jonowego akumulatora 200 V o mocy 13,2 kW/h trwa 2 godziny przy wykorzystaniu Wall Boxa 32A lub do 8 godzin przy użyciu zwykłego domowego gniazda 230 V.
C5 Aircross Hybrid Concept będzie pierwszym modelem hybrydowym plug-in Citroena. Co ważne, do 2023 roku 80 proc. aut marki ma dysponować napędem elektrycznym, a do 2025 roku już cała gama oferować będzie wersje na prąd.