Pierwsza edycja Rajdu Dolnośląskiego została rozegrana już w 1957 roku, ale obecna numeracja tych zawodów sięga roku 1985, kiedy to w ramach RSMP zorganizowano pierwszy Zimowy Rajd Dolnośląski. Ogółem rozegrano 16 edycji zimowych zawodów, a na początku bieżącego stulecia Automobilklub Ziemi Kłodzkiej równolegle z zawodami rangi krajowej organizował zaliczany do Mistrzostw Europy Rajd Polski.

W 2008 roku, po kilku latach przerwy do kalendarza RSMP powrócił Rajd Dolnośląski z bazą w Kłodzku. Termin zawodów zmieniono na jesienny, a park serwisowy zlokalizowany był w Zieleńcu. Bieżąca edycja rajdu będzie miała swoją bazę na terenie Galerii Twierdza w Kłodzku, znacząco zmodyfikowany będzie również przebieg odcinków specjalnych, których rozegranych zostanie aż 18.

Oprócz klasycznych prób, takich jak Spalona czy Międzylesie organizatorzy przewidzieli kilka nowych oesów, na czele z poprowadzonymi częściowo przez centrum Radkowa i Wambierzyc odcinkami Radkowska Perła oraz Bazylika.

Lista zgłoszeń do 20. Rajdu Dolnośląskiego liczy 47 pozycji, 11 w klasie R. O atrakcyjne nagrody finansowe za czołowe pozycje w cyklu Citroën Racing Trophy Polska powalczy na dolnośląskich oesach siedem załóg w Citroenach C2-R2 Max. Zwycięzców, oraz zdobywców drugiego miejsca w CRTP poznaliśmy już podczas wrześniowego Rajdu Koszyce, ale mimo to na starcie w Kłodzku stanie kompletna czołówka cyklu. Pewni wygranej w CRTP 2010 i mistrzowskich tytułów w klasie R bracia Michał i Grzegorz Bębenkowie do ostatnich chwil wahali się czy wystartować w rajdzie, ale ostatecznie załoga z Bochni postanowiła dobrym akcentem zakończyć ten sezon w RSMP i powalczyć o siódmy triumf w swojej klasie.

Zwycięzca CRTP w Rajdzie Koszyce – Jan Chmielewski, pilotowany przez Roberta Hundlę, właśnie podczas Rajdu Dolnośląskiego zapewnił sobie przed dwoma laty tytuł podwójnego Mistrza Polski. Tym razem Krakowianin wystąpi na Dolnym Śląsku jako nowy Wicemistrz Polski w klasie R i zdobywca drugiej pozycji w Citroën Racing Trophy Polska.

Kwestia trzeciego miejsca w Pucharze przed ostatnią rundą RSMP jest wciąż nie rozstrzygnięta, a szansę na tę pozycję zachowali Tomasz Gryc z Michałem Kuśnierzem oraz Szymon Kornicki z Piotrem Zegarmistrzem. Przewaga punktowa stawia na lepszej pozycji Tomasza Gryca, ale rajdy są sportem nieprzewidywalnym i walka o brąz potrwa z pewnością do ostatnich metrów ostatniego odcinka specjalnego.

Z nowym pilotem wystąpi w Rajdzie Dolnośląskim ubiegłoroczny wicemistrz CRTP – Marcin Dobrowolski. Jego brata Michała zastąpi nie mniej doświadczony Bartłomiej Boba. Za Dobrowolskim na liście zgłoszeń widnieją Łukasz Markowski z Maciejem Machelą. Załoga broniąca barw organizatora rajdu powraca do walki w RSMP po przerwie trwającej od Rajdu Polski.

Stawkę Citroënów C2-R2 Max uzupełniają kolejni reprezentanci Automobilklubu Ziemi Kłodzkiej – Tomasz Żerebecki z Ewą Rybko.

Michał Bębenek (nr 18): 20. Rajd Dolnośląski kończy nasz pełny sezon RSMP w debiucie przednionapędowym Citroënem C2-R2 Max. Przyjeżdżamy na odcinki specjalne zlokalizowane w okolicach Kłodzka jako Mistrzowie Polski w grupie R i zwycięzcy Pucharu Citroëna. Kultowe oesy rozgrywane pierwszego dnia rajdu jak Spalona czy Międzylesie dają dużą frajdę z jazdy i powinny sprzyjać agresywnemu stylowi prowadzenia „Maxa”. Drugi dzień zapowiada się równie ciekawie. Pojedziemy po nowych odcinkach zlokalizowanych wokół Wambierzyc. Myślę, że dużą rolę w osiągnięciu końcowego sukcesu, odegra pogoda. Mam nadzieję, że trafimy z właściwym doborem opon.

Jan Chmielewski (nr 19): Przed nami niestety już ostatnia runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2010. Cechą wyróżniającą Rajdu Dolnośląskiego są świetne, klasyczne odcinki specjalne. Chciałbym na koniec sezonu uzyskać jakiś dobry rezultat, ale zdaje sobie sprawę, że nie będzie to łatwe, szczególnie, że od przeszło tygodnia zmagam się z jakąś wredną infekcją. Mimo to mam nadzieję, że wraz z moimi rywalami stworzymy ciekawe widowisko! Liczę że pogoda dopiszę i jak zawsze na Dolnym Śląsku przy trasie zgromadzą się tłumy wspaniałych kibiców.

Tomasz Gryc (nr 21): Chcielibyśmy na Rajdzie Dolnośląskim jechać tak samo dobrze jak w Koszycach, unikając tym razem kapci i problemów technicznych. Będziemy próbować walczyć z czołową dwójką Pucharu i coraz bardziej zbliżyć nasze tempo do najlepszych. Z drugiej strony trzeba też uciekać przed Szymonem Kornickim, który też jest szybkim kierowcą, więc myślę, że zapowiada się ciekawy weekend, pełen walki. Mamy dobre wspomnienia po tym rajdzie z zeszłego sezonu i mam nadzieję że po tegorocznych zawodach będą one jeszcze lepsze.

Szymon Kornicki (nr 22): Założeniem na ten rajd jest przejechanie go czysto, z jak najmniejszą ilością błędów. Wiadomo że będziemy zwracać uwagę na czasy Tomka Gryca, bo tylko między nami może się rozegrać walka o trzecie miejsce w Pucharze, ale z naszej strony nie ma żadnego napinania się na wynik. Nawet jeżeli zostanie to czwarte miejsce, to w drugim sezonie startów, w porównaniu z zeszłym rokiem zrobiliśmy postęp, z którego jesteśmy jako zespół zadowoleni. Jeżeli uda się wskoczyć na trzecie miejsce to będzie jeszcze lepiej, ale nie chcemy atakować za wszelką cenę.

Marcin Dobrowolski (nr 23): To wprawdzie nasz domowy rajd, ale w klasyfikacji Citroën Racing Trophy nie błyszczymy, więc pojedziemy go zupełnie na luzie, dla własnej przyjemności i dobrej zabawy. Często przy takim nastawieniu wynik na mecie jest również niezły. Niestety na tydzień przed rajdem mój brat złamał nogę i muszę wystartować z innym pilotem, co jest dla mnie zupełną rzadkością. Mam nadzieję że Bartkiem Bobą szybko się dogadamy i utworzymy zgrany zespół. Po jednodniowych testach jestem bardzo zadowolony z samochodu i teraz tylko czekam na sam rajd.

Łukasz Markowski (nr 24): Rajd Dolnośląski to dla nas najważniejszy rajd w ciągu całego sezonu. Doskonałe trasy, nieprzewidziane warunki atmosferyczne i, co najważniejsze, najlepsi kibice na świecie sprawiają ze nie możemy doczekać się nadchodzącego weekendu. Stawka w CRTP oraz grupie R jest potwornie mocna ale pomimo długiej przerwy w startach postaramy się pokazać z jak najlepszej strony. Nasz start, bez względu na wynik, to podziękowanie dla osób które ciągle nas wspierają i nadal chcą z nami współpracować. Do zobaczenia na trasie.

Tomasz Żerebecki (nr 27): Po krótkiej przerwie spowodowanej kontuzją wracam do walki w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Cieszę się, że będziemy się ścigać po oesach zlokalizowanych w moich rodzinnych stronach i w rajdzie organizowanym przez Automobilklub Ziemi Kłodzkiej, do którego wspólnie z moją pilotką należymy. Z ubiegłorocznej edycji zapamiętałem bardzo wymagające odcinki specjalne, do których należy podejść z pokorą. Stare powiedzenie mówi, że gospodarzom pomagają ściany, więc choć doświadczeniem ustępuję moim konkurentom, mam nadzieję, że dotrzemy do mety z dobrym wynikiem.

RAJD DOLNOŚLĄSKI – informacje:

♦ 20. Rajd Dolnośląski 2010 – ósma Runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Organizatorem jest Automobilklub Ziemi Kłodzkiej z Kłodzka. Dyrektorem zawodów jest Leszek Biegus. Oficjalna strona internetowa rajdu: http://rajd.dolnoslaski.pl/. Organizator przewidział obszerny informator rajdu „SuperOES”, który kolportowany będzie bezpłatnie w kluczowych dla rajdu miejscach.

♦ Nawierzchnia: asfalt.

♦ Miejsce: Kłodzko i okolice.

♦ Informacje praktyczne: Biuro Rajdu znajdować się będzie na terenie Galerii Twierdza Kłodzko. W okolicach galerii zlokalizowano Park Serwisowy, a ceremonia oficjalnego startu i mety zawodów odbędzie się na kłodzkim Placu B. Chrobrego.

♦ Zapoznanie z trasą: od godziny 12:00 w środę 6 października do czwartku 7 października godz. 16:00.

♦ Odcinek testowy: piątek 8 października w godzinach od 11:00 do 14:00 na odcinku od ulicy Zajęczej w Kłodzku do miejscowości Roszyce (długość 3,92 km). Trasa: Całkowita długość 575,51 km, rajd podzielono na osiemnaście odcinków specjalnych: piątkowy prolog w Kłodzku oraz dziesięć OS pierwszego i osiem drugiego dnia zawodów. Łączna długość prób sportowych to 159,09 km.

♦ Program szczegółowy:

Piątek, 8 października: Oficjalny start o 18:30; OS1: Kłodzko – LEROY MERLIN (2,24 km) godzina 19:18.

Dzień I, sobota 9 października: w sumie 371,99 km, w tym 9 odcinków specjalnych (3 różne) o długości 88,79 km. Serwis A (10 minut): 8:03; OS2: Spalona 1 (10,60 km) godz. 8:56; OS3: Międzylesie 1 (8,95 km) 9:34; OS4: Kolonia Gaj 1 (9,30 km) 10:30; Serwis B (20 minut): 11:23; OS5: Spalona 2 12:21; OS6: Międzylesie 2 12:59; OS7: Kolonia Gaj 2 13:55; Serwis C (20 minut): 14:48; OS8: Spalona 3 15:46; OS9: Międzylesie 3 16:24; OS10: Kolonia Gaj 3 17:17; Serwis D (45 minut): 17:55.

Dzień II, niedziela 10 października: razem 203,52 km, w tym 8 prób sportowych (4 różne) o długości 70,30 km. Dzień rozpocznie 10 – minutowy Serwis E o 10:03. OS11: Dębowina 1 (10,82 km) godz. 10:30; OS12: Krosnowice 1 (8,38 km) 11:13; OS13: Radkowska Perła 1 (7:00 km) 11:58; OS14: Bazylika 1 (8:95 km) 12:11; Serwis F (20 minut): 12:58; OS15: Dębowina 2 13:35; OS16: Krosnowice 2 14:18; OS17: Radkowska Perła 2 15:03; OS18: Bazylika 2 15:16. Bezpośrednio po zakończeniu ostatniego odcinka specjalnego rozpocznie się ceremonia mety rajdu na Placu B. Chrobrego w Kłodzku (od godz. 16:06).