Niezwłocznie po jej ogłoszeniu przystąpili do procedury homologowania osobówek jako pojazdy ciężarowe.

Wyrok ETS w spawie Magoora Sp. z o.o. (sygn. akt C-414/07) i jego konsekwencje wprowadziły niemałe zamieszanie na rynku nowych samochodów. Producenci i importerzy aut szybko zareagowali na interpretację Ministra Finansów. Niezwłocznie po jej ogłoszeniu przystąpili do procedury homologowania osobówek jako pojazdy ciężarowe. Ich lista jest bardzo pokaźna i składa się z blisko 70 modeli.

Samochody osobowe "z kratką", dają obecnie przywileje podatkowe takie jak przed wejściem ustawy o VAT w roku 2004. Owe przywileje, przez ostatnie 5 lat, zarezerwowane były w zasadzie tylko dla samochodów typowo ciężarowych.

Czekać czy kupić?

Jest to jednak sytuacja ocierająca się o patologię. Nie chodzi tu nawet o kuriozalne wstawianie kraty, które rzekomo robi z samochodu ciężarówkę. Prawdziwym problemem jest to, że w obliczu koniecznych zmian w ustawie o VAT, rynek działa w sytuacji dużej niepewności. Zdezorientowani nabywcy odkładają decyzje o zakupie nowych samochodów lub wymianie floty do momentu, w którym pojawią się konkretne informacje ze strony ustawodawcy. Postępują tak również niektórzy producenci. Przykładem może być Volkswagen, który zrezygnował z homologowania swoich aut osobowych.

W ostatnim czasie pojawiły się również optymistyczne głosy mówiące o tym, że nowe rozwiązania mogą być bardzo korzystne dla podatników. Wprowadza to potencjalnych kupujących w jeszcze większą konsternację. Kupić teraz czy czekać? Jeśli czekać to jak długo?

Rzecznik Ministerstwa Finansów Magdalena Kobos w wypowiedzi dla serwisu forumleasing.pl spodziewa się, że konkrety powinny pojawić się w połowie czerwca. W tej chwili żadne ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły, trwają natomiast konsultacje prawne.

Powtórka z historii

Warto mieć przy okazji nadzieję, że optymistyczne głosy o zmianach na korzyść podatników okażą się prawdziwe. W przeciwnym razie czeka nas powtórka z roku 2004. Kto tylko miał wtedy możliwość, ten spieszył się z zakupem samochodów "z kratką" przed zmianą przepisów. Po wejściu w życie nowej ustawy o VAT nastąpiło gwałtowne załamanie rynku na długie miesiące.

Różnica między rokiem 2004, a 2009 polega jednak na tym, że tym razem owo załamanie mogłoby być jeszcze dotkliwsze z uwagi na trudną sytuację gospodarczą. Konsekwencje wprowadzenia rynku w tak dużą nierównowagę moglibyśmy odczuwać dużo dłużej niż 5 lat temu.

Czy czeka nas powtórka z historii? Dowiemy się już za kilka tygodni.