Auto Świat Wiadomości Aktualności Czesi stają w obronie silników spalinowych. Premier nie popiera unijnego zakazu

Czesi stają w obronie silników spalinowych. Premier nie popiera unijnego zakazu

Unia Europejska chce wprowadzić zakaz sprzedaży spalinowych samochodów już od 2035 r. Andrej Babiš, premier Czech, stanowczo przeciwstawia się takiemu rozwiązaniu. "Będziemy nadal je produkować, zakaz to tylko polityka" – powiedział w trakcie przedwyborczego wywiadu.

Skoda Fabia - produkcja w Mlada Boleslav
Skoda / Auto Świat
Skoda Fabia - produkcja w Mlada Boleslav

Kiedy wszyscy posłusznie mówią "tak", Andrej Babiš mówi "nie". Premier Czech nie patrzy przychylnie na planowany zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Unii Europejskiej. "Nie możemy poddać się dyktatowi tego, co zieloni fanatycy wymyślili w Parlamencie Europejskim" – stwierdził podczas rozmowy z portalem informacyjnym "iDnes.cz".

Przeczytaj też:

Babiš uważa, że transformacja napędowa jest w tym momencie po prostu niemożliwa. Planuje wspierać elektromobilność poprzez rozwój infrastruktury, ale nie będzie dotować produkcji aut na prąd i ograniczać wytwarzania pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi. "Normalne samochody będą nadal produkowane normalnie. Samochody elektryczne to luksus, nie są dostępne dla zwykłych ludzi" – wyjaśnił w wywiadzie.

Czeskie veto

Czechy nie są może największym i najbogatszym krajem Unii Europejskiej, ale w ostatnich latach notują spory wzrost PKB per capita. Duża w tym zasługa przemysłu motoryzacyjnego, który odpowiada za niemal jedną trzecią czeskiej gospodarki.

W przeliczeniu na mieszkańca nasi sąsiedzi są jednym z największych producentów aut na świecie – wytwarzają nie tylko Skody, ale też Toyoty i Hyundaie. Nic dziwnego, że Babiš nie chce z tego zrezygnować. "Nie zgodzimy się na zakaz sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi" – rozwiewa wątpliwości.

Po drugiej stronie barykady stoi Komisja Europejska dążąca do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. Jeden z jego punktów zakłada, że wszystkie auta rejestrowane po 2035 r. powinny być bezemisyjne. Veto naszych sąsiadów może być początkiem poważniejszej dyskusji o przyszłości silników spalinowych, tym bardziej że w drugiej połowie 2022 r. Czechy obejmą rotacyjną prezydencję UE.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków