Auto Świat Wiadomości Aktualności Kolejna partia chińskich aut rozbita. Jest ktoś, kogo dziwią te wyniki?

Kolejna partia chińskich aut rozbita. Jest ktoś, kogo dziwią te wyniki?

W najnowszej serii testów zderzeniowych organizacja Euro NCAP poddała próbie kolejne chińskie samochody (choć nie tylko). Wśród nich znalazł się nowy SUV Omody, który w czerwcu był najczęściej rejestrowanym nowym samochodem z napędem plug-in w Polsce. Są też inne nowości już dostępne w Polsce. Po ostatnich próbach zderzeniowych wykonanych przez Euro NCAP rezultaty chińskich aut nie powinny nikogo dziwić.

Chery Tiggo 7 - test zderzeniowy
Euro NCAP
Chery Tiggo 7 - test zderzeniowy

W najnowszej serii testów rozbito:

  • Chery Tiggo 7,
  • Chery Tiggo 8,
  • Forda Pumę Gen-E
  • Forda Tourneo Courier,
  • Hyundaia Instera,
  • Lynk & Co 02,
  • MG P9 EV,
  • Omodę 9,
  • Polestara 4,
  • Zeekr 7X.

Wyniki testów bezpieczeństwa chińskich samochodów

W najnowszych testach zderzeniowych niektóre modele osiągnęły imponujące wyniki, skutecznie chroniąc pasażerów i innych uczestników ruchu. Jednak inne, jak TIGGO 7 i TIGGO 8 chińskiej marki Chery, zostały skrytykowane za niedociągnięcia (np. problemy z kurtynowymi poduszkami powietrznymi).

Tak prezentują się wyniki ogólne i szczegółowe samochodów przetestowanych w ostatniej serii prób dokonanych przez Euro NCAP.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Marka i modelSystemy bezpieczeństwaOcena ogólna (liczba gwiazdek)Poziom bezpieczeństwa dorosłych pasażerów (w proc.)Poziom bezpieczeństwa dzieci (w proc.)Poziom bezpieczeństwa pieszych (w proc.)Działanie systemów bezpieczeństwa (w proc.)
CHERY TIGGO 7Standard480778078
CHERY TIGGO 8Standard481778078
Ford Puma Gen-EStandard475847069
Ford Tourneo CourierStandard485787866
Hyundai INSTERStandard470817067
Lynk & Co 02Standard590878389
MG P9 EVStandard591858483
OMODA 9Standard590858180
Polestar 4Standard592858179
ZEEKR 7XStandard591907883

Za co chińskim autom ucięto gwiazdki?

Podczas prób modeli TIGGO 7 i 8 wykryto poważny błąd w działaniu kurtynowych poduszek powietrznych. System stworzony z myślą o ochronie pasażerów nie działał prawidłowo, co dotyczy szczególnie tylnego rzędu siedzeń. Producentowi umożliwiono poprawienie konstrukcji wadliwego układu. Nic to jednak nie dało. Po ponownych testach kurtyna odczepiła się od szyny, co wzbudziło dalsze obawy dotyczące niezawodności tego elementu. To z tego powodu oba modele Chery nie otrzymały kompletu gwiazdek.

Chery Tiggo 7
Chery Tiggo 7Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Hyundai Inster też nie dostał kompletu gwiazdek. Czemu? Podczas zderzenia bocznego drzwi kierowcy zostały odblokowane, co mogło prowadzić do ich otwarcia podczas wypadku — sytuacji stwarzającej poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów.

Hyundai Inster
Hyundai InsterŻródło: BI

Ford Tourneo Courier to kolejny model, który uzyskał cztery gwiazdki i to już po wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych (wcześniej miał gorsze oceny). W pierwotnych testach w 2024 r. oceniono ochronę tylnych pasażerów jako słabą, co obniżyło końcowy wynik. Dzięki zmodernizowaniu pasa bezpieczeństwa, niedoskonałości zostały wyeliminowane, co pozwoliło na poprawienie oceny w najnowszych testach.

Crash test: Ford Tourneo Courier
Crash test: Ford Tourneo CourierEuro NCAP

Które chińskie samochody są najbezpieczniejsze?

Pięć innych modeli uzyskało najwyższe oceny. Wśród wyróżnionych znalazły się m.in. Polestar 4, MG P9 EV i Lynk & Co 02. Każdy zaprezentował wysoki standard ochrony podczas zderzeń. Polestar 4 uzyskał wynik 92 proc. za ochronę dorosłych pasażerów, wyprzedzając MG P9 EV i ZEEKR 7X, które uzyskały odpowiednio 91 proc.

Równocześnie, jeśli chodzi o systemy wspomagające kierowcę, Lynk & Co 02 okazał się liderem, zdobywając 89 proc. za skuteczność w unikaniu wypadków. Wyprzedził tym samym MG P9 i ZEEKR 7X, które osiągnęły wynik 83 proc.