Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy jest ślisko na drodze? Samochód sam to oceni

Czy jest ślisko na drodze? Samochód sam to oceni

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Śnieg, deszcz czy lód? Co nas czeka po drodze? Inżynierowie pracują nad systemem, który pomoże wykryć zagrożenia z możliwie jak największym wyprzedzeniem.

Continental system ostrzegania o zagrożeniach na drodze
Materiały prasowe
Continental system ostrzegania o zagrożeniach na drodze

Czasem bywa już za późno. Gdy już wpadniemy w groźny poślizg nawet najbardziej zaawansowane systemy mogą czasem już nie pomóc. Zamiast bezpiecznie wyhamować wylądujemy w rowie, na drzewie albo wpadniemy na inny pojazd. Oczywiście dobrze byłoby uniknąć sytuacji i zmniejszyć prędkość odpowiednio wcześniej. Tego zazwyczaj wymaga się od kierowcy, by możliwie jak najtrafniej ocenił sytuację na drodze. A czy tego samego można wymagać od systemów wspomagających kierowcę? Jak najbardziej.

Nad nowym systemem, który wspomoże kierowcę w ocenie zagrożenia pracują inżynierowie z firmy Continental. Firma nie obiecuje jednak cudów w postaci nowych magicznych czujników na które stać będzie nielicznych. Continental próbuje lepiej wykorzystać to, co już jest instalowane w wielu samochodach na całym świecie: przednią kamerę, ABS, ESP, GPS i podłączenie do internetu.

Continental nie kryje, że obecnie stosowane systemy w samochodach są dalekie od ideału w zakresie oceny współczynnika tarcia. Z polskiego na nasze: wciąż trudno ocenić jaka jest przyczepność opony do nawierzchni. Można jednak ocenić prawdopodobieństwo wystąpienia gorszych warunków. Jak? Inżynierowie przekonują, że wystarczy zsumować informacje z dotychczas dostępnych źródeł i przełożyć je na prognozy zrozumiałe dla komputera samochodu. Czyli?

System na bieżąco analizuje dane z ESP, ABS i kamery samochodu. Na tym nie koniec. Włączenie wycieraczek może zostać potraktowane jako początek opadów deszczu i zwiększone ryzyko śliskiej nawierzchni. Na tym nie koniec. Pod uwagę brane są także odczyty temperatury i szczegółowe prognozy pogody pobierane z internetu. Szczegółowe oznacza tyle, że samochód pobiera dane pogodowe nie tylko dla regionu ale nawet określonych lokalizacji. A to oznacza, że z tylu źródeł może z dużym prawdopodobieństwem ocenić, ze tuż za zakrętem możemy natknąć się na oblodzoną drogę lub inne warunki, które są poważnym zagrożeniem. Jakie wyciągnie wnioski? Zwolni i dostosuje prędkość. A przy okazji powiadomi kierowcę o realnym niebezpieczeństwie. I jeszcze pozostałych w najbliższej okolicy. Trzeba przyznać, że rozwiązanie ma sens.

Continental nie kryje, że system powstaje z myślą o samochodach autonomicznych. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by trafił również do modeli, które niebawem pojawią się w salonach.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków