Krótkoterminowy wynajem pojazdów, czyli usługa tzw. carsharingu staje się coraz popularniejsza. Charakterystycznie oznakowane samochody można spotkać na ulicach wielu miast świata. Także polskich (m.in. Warszawy, Wrocławia i Krakowa). Bez względu jednak na miejsce wszystkie pojazdy łączy jedno: są stale nadzorowane przez firmy wypożyczające. Po co?

„Trzeba pamiętać, że pierwotnym źródłem systemów telematycznych jest ochrona mienia przed kradzieżą, a konieczność stosowania takich systemów regulowana jest często polisami ubezpieczeniowymi. Wynajmujący nie śledzi jednak pojazdu na bieżąco, dostaje jedynie powiadomienia np. w przypadku przekroczenia granicy państwowej. Systemy, które są na wyposażeniu samochodu, mają też za zadanie wspierać użytkownika, kiedy potrzebuje dodatkowej pomocy np. w razie kolizji lub innych podobnych zdarzeń. Każdy użytkownik musi posiadać smartfona. Oznacza to, że jego lokalizacja jest rejestrowana nie tylko w trakcie korzystania z usług carsharing” – wyjaśnia Paweł Błaszczak z 4Mobility S.A.

Samochód wypożyczany w ramach programu 4Mobility
Samochód wypożyczany w ramach programu 4Mobility

Aby skorzystać z usługi wypożyczenia samochodu na godziny, trzeba podzielić się z usługodawcą swoimi danymi. Nie powinno to dziwić. Operator systemu musi wiedzieć komu pożycza pojazd. Zna zatem nasze imię i nazwisko, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz numer karty kredytowej. Wie zatem, kto pożycza i gdzie znajduje się, gdy korzysta z udostępnionego samochodu.

„Większość firm wykorzystuje w celu monitorowania aut najprostsze moduły GPS/GSM. Urządzenia tego typu pozwalają na sprawdzenie lokalizacji pojazdu zarówno na żądanie, w momencie zdalnego wywołania modułu, jak i przez cały czas użytkowania auta. Tym samym mogą kontrolować, gdzie porusza się dany samochód, a w związku z wynajmem przez konkretną zalogowaną osobę także stwierdzić, że w ciągu ostatnich dwóch dni Kowalski wynajmował auto trzy razy i pokonywał określone trasy. Jednak namierzanie przez GPS/GSM nie jest najdoskonalszą metodą. O wiele większą gwarancję ustalenia pozycji oferuje technologia radiowa, a jej połączenie z GPS/GSM daje nie tylko 98 proc. szans na odzyskanie pojazdu, ale także możliwość stałego monitorowania określonych parametrów samochodu” – mówi Dariusz Kwakszys z Gannet Guard Systems.

Na krótką jazdę można wypożyczyć m.in. Smarta. Samochód z GoGet
Na krótką jazdę można wypożyczyć m.in. Smarta. Samochód z GoGet

Czy jednak nadzór ogranicza się tylko do lokalizacji i stanu technicznego, czy też pracownicy firm wiedzą co kierowcy robią z pożyczonymi samochodami? Innymi słowy – czy śledzą nasze poczynania na drodze? Zapytaliśmy kilka firm.

Paweł Błaszczak z 4Mobility S.A. wyjaśnia: „Użytkownik korzysta z samochodów zgodnie ze swoją potrzebą i nie jest kontrolowany na bieżąco. System, który zarządza obszarem carsharingu w samochodzie, ma wspomagać osobę użytkującą samochód, a nie kontrolować, gdzie jedzie i jaki jest cel podróży. Klienci biznesowo korzystający z carsharingu, wykorzystują pewne funkcje systemu, które ułatwiają rozliczanie kosztów przejazdów, np. określając cel i miejsce wyjazdu. Warto podkreślić, że są to funkcje, którymi we własnym zakresie zarządzają wyłącznie korzystający”.

Traficar korzysta z małych samochodów Renault (Clio) oraz Opel (Corsa)
Traficar korzysta z małych samochodów Renault (Clio) oraz Opel (Corsa)

„System informatyczny, którego obecnie używamy, pozwala na monitorowanie zarówno bieżącej pozycji samochodu, jak i najważniejszych parametrów związanych z jego eksploatacją: stanu paliwa, przebiegu, stanu akumulatora. Jesteśmy też w stanie szybko zlokalizować i zdiagnozować większość problemów związanych z modułami instalowanymi w samochodach. Oczywiście usługa jest jeszcze w fazie testów i od czasu do czasu zdarzają się błędy, jednak na bieżąco staramy się je rozwiązywać i usprawniać aplikację” – wyjaśnia Piotr Boguszewski z Pol-Mot Auto i programu Omni.

„W chwili wypożyczenia samochodu staje się on niewidoczny dla innych użytkowników, tzn. znika z aplikacji. Jednak dane dotyczące lokalizacji i aktualny status pojazdu („jedzie” lub „parkuje”) są dla nas widoczne. Możemy również sprawdzić stan paliwa samochodu. Parametry, które możemy odczytać z systemu to: aktualny stan paliwa, szacowany zasięg, stan akumulatora, aktualny przebieg, pozycja oraz status pojazdu. Są to dane niezbędne z jednej strony do prawidłowego administrowania flotą, z drugiej umożliwiające nam udzielenie pomocy klientowi w przypadku problemów na drodze, ale też reakcję na próbę kradzieży auta lub złamania regulaminu (np. wyjazd samochodem poza granicę kraju). Nie odczytujemy bardziej zaawansowanej telemetrii” – dodaje Boguszewski.

W Polsce w ramach wynajmu krótkoterminowego udostępniane są m.in. elektryczne BMW i3. GoGet
W Polsce w ramach wynajmu krótkoterminowego udostępniane są m.in. elektryczne BMW i3. GoGet

„Wszystkie samochody udostępnione w carsharingowej usłudze Traficar są monitorowane. W czasie rzeczywistym nasz system obserwuje lokalizację pojazdu oraz wszystkie parametry, jakie możemy odczytać z pojazdu. Dzięki temu wiemy, jaka jest ilość paliwa w baku oraz na jaki dystans go wystarczy, widzimy też czy samochód jest włączony i jakie obroty ma silnik, a nawet czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte. Jesteśmy w stanie ustalić nie tylko prędkość poruszania czy trasy przejazdu, ale również siłę hamowania i przyspieszenia. Oczywiście to tylko niektóre parametry, jakie obserwujemy. Pełna kontrola nad pojazdem i stała informacja o jego stanie pozwala nam na udostępnienie pojazdów sprawnych technicznie, z odpowiednią ilością paliwa. Dodatkowo w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń drogowych, jak np. wypadek, jesteśmy w stanie szybko zareagować i skontaktować się z użytkownikiem” – mówi Konrad Karpiński z Traficar.

Grzegorz Jaworski z GoGet: „Każde auto wyposażone jest w gps i jego bieżący monitoring jest podstawą działania systemu car-sharing. Użytkownik w systemie ustawia w preferencjach, czy po skończonej jeździe chce otrzymać mapę z przebytą trasą, czy nie chce, aby taka mapa była generowana. Usługa zdalnego lokalizowania jest włączona 24/7. Mamy możliwość obserwowania na bieżąco, gdzie auto porusza się z użytkownikiem i korzystamy z tej możliwości w przypadku kilku rezerwacji na to samo auto w ciągu jednego dnia. Jest to związane z informacją dla następnego użytkownika, gdzie auto będzie dostępne”.