Dacia Jogger – łączy przeciwieństwa!
Dacia zdecydowanie potrafi zapełniać rynkowe nisze, a do tego robi to w sposób coraz ciekawszy. Jasne, że Jogger ma atrakcyjną cenę, ale wcale nie wygląda jak ubogi krewny Renault. Nadwozie bowiem ma kilka ciekawych dodatków, które czynią ten model atrakcyjnym wizualnie, zgodnie z panującą aktualnie modą. Producent chwali się, że nikt w segmencie aut osobowych, nie oferuje takiego stosunku ceny do przestronności i rzeczywiście coś w tym jest! Dacia ma bowiem bardzo długą kabinę, która gdyby nie szerokość naprawdę byłaby porównywalną wielkością do jakiegoś rodzinnego vana sprzed lat (bo dzisiaj ich już w zasadzie nie ma na rynku).
Dzięki temu udało się to zmieścić trzeci rząd siedzeń i Jogger może być 7-osobowy. Jeśli z niego zrezygnujemy, bagażnik ma pojemność 607 litrów, a z kompletem 7 pasażerów 160. Bagażnik jak w sporej wielkości kombi – kolejny punkt dla Dacii. Dodajmy do tego schowki w kabinie o pojemności 24 l i zaczynamy myśleć o Joggerze jak o typowym aucie rodzinnym.
Na tym jednak nie koniec, bo samochód ma całkiem spory, wynoszący 200 mm prześwit. Co prawda nie ma tu jak w Dusterze napędu na cztery koła, ale i tak poza asfaltem, na polnych drogach Jogger radzi sobie świetnie. Dużym atutem auta są plastikowe nakładki na nadwoziu, które sprawiają, że auto trudniej jest uszkodzić na polnych drogach.
Dacia Jogger – jeden silnik, dwa zasilania!
Pod maską Joggera montowana jest tylko jednak jednostka napędowa. To doskonale znany francuski silnik benzynowy R3 o pojemności jednego litra. W wersji z instalacją LPG jednostka ta ma oznaczenie ECO-G 100, a w odmianie bez instalacji TCe-110. Co ciekawe benzyna jest droższa a do tego niedostępna w podstawowej odmianie wyposażenia – Essemntial, ale ma za to więcej koni mechanicznych i lepsze osiągi. Zacznijmy jednak od wersji, która może być zasilana gazem. Warto dodać, że Dacia od lat stosuje w swoich modelach instalacje fabryczne.
Mamy więc tu nie tylko wzmocnione gniazda, ale także pełną integrację LPG z komputerem pokładowym auta. To ostatnie oznacza, że możemy śledzić np. spalanie LPG na wyświetlaczu komputera pokładowego. Odmiana ECO-G 100 ma też jeszcze wielopunktowy wtrysk, który lepiej sprawdza się w autach z LPG; wersja TCe 110 ma już jednopunktowy. Dacia z LPG dysponuje maksymalną mocą: 90 KM (na benzynie) i 100 (na LPG). Maksymalny moment obrotowy, gdy auto zasilane jest gazem to 170 Nm (2000-3500 obr./min) oraz 160 Nm (2100-3750 obr./min) na benzynie bezołowiowej. Prędkość maksymalna Joggera na LPG to 175 km/h, na benzynie 172. Wersja 5-miejscowa przyspiesza do "setki" w 12,3 (LPG) i 12,5 s. (benzyna), a 7-miejscowa jest gorsza o 0,7 s. Średnie spalanie LPG wynosi od 7,7 do 7,8 l na 100 km, benzyny zaś 6,1 l. Zbiornik gazu ma pojemność 50/40 l, a na benzynę 50.
Mocniejsza odmiana TCe 110 ma zgodnie z nazwą 110 KM i jest zasilana tylko benzyną. Ten silnik ma maksymalny moment obrotowy, który wynosi 200 Nm i jest osiągany od 2900 do 3500 obr./min. Samochód ma też nieco lepsze osiągi – jego prędkość maksymalna to 200 km/h a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,5 s (5-osobowy) i 11,2 (7-osobowy). Średnie spalanie waha się według danych producent od 5,6 do 5,7 l na 100 km, a zbiornik paliwa ma tam samo jak w tańszej wersji 50 litrów.
Dacia Jogger – ceny!
Najtańszy Jogger tak jak już wspomnieliśmy, wyceniony został na 77 300 zł. To wersja z LPG i pięcioma miejscami w kabinie w podstawowym wyposażeniu Exxential. Auto występuje także w odmianie z 7 miejscami i kosztuje wtedy 81 800 zł. Druga w cenniku wersja Expression dostępna jest już w dwóch konfiguracjach napędu – z LPG jej cena to 86 050 zł, a w odmianie 110-konnej 87 850 zł (wersje 5 miejscowe). Jeśli zależy Wam na dodatkowym rzędzie siedzeń, musicie zapłacić odpowiednio: 90 550 i 92 350 zł. W cenniku znajdziecie jeszcze wersje: SL Extreme i SL Extreme+. Pierwsza może być 5— i 7-miejscowa, druga tylko 7. Ceny SL Extreme stratują od 90 600 zł, a SL Extreme+ od 101 200 zł.
Dacia Jogger Essential:
- tylna kanapa z oparciem dzielonym 1/3-2/3
- ABS, ESP, HSA, AEBS
- system multimedialny Media Contror
- zderzaki w kolorze nadwozia
- światła dzienne i mijanie w technologii LED
- relingi dachowe
- roleta bagażnika w wersji 5-osobowej
- 6 poduszek powietrznych
- ISOFIX na dwóch bocznych miejscach 2. rzędu
- komputer pokładowy
- elektrycznie sterowane przednie szyby
- centralny zamek
Dacia Jogger Expression:
- klimatyzacja manualna
- modułowe relingi dachowe
- elektryczne lusterka
- szyby tylne elektryczne
- czujniki parkingowe tył
- system multimedialny Media Display z 8-calowym dotykowym ekranem
- klamki i lusterka boczne w kolorze nadwozia
- kierownica pokryta ekologiczną skórą
- materiałowe wstawki w desce rozdzielczej
- roleta bagażnika, także w wersji 7-oosbowej
- światła przeciwmgłowe
- automatyczne wycieraczki
- kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach (w Essential w jednej)
- gniazdo USB z przodu
- 4 głośniki
- Apple CarPlay i Android Auto
Dacia Jogger SL Extreme:
- klimatyzacja automatyczna
- kamera cofania
- karta Keyless Entry
- stoliki typu lotniczego
- antena typu "płetwa rekina"
- felgi aluminiowe 16" w kolorze czarnym
- tapicerka materiałowa w kolorze czarnym z czerwonymi przeszyciami
- uchylane okna w 3. rzędzie w wersji 7-osobowej
- zdejmowany uchwyt na smartfona na desce rozdzielczej
Dacia Jogger SL Extreme+:
- lakier metalizowany
- system kontroli martwego pola BSW
- koło zapasowe
- przednie czujniki parkingowe
- automatyczny hamulec postojowy
- podgrzewane przednie fotele
- nawigacja z 3-letnią subskrypcją mapy
- 6 głośników
Dacia Jogger – wyposażenie dodatkowe:
- lakier specjalny lub lakier metalizowany – od 2700 zł
- 16-calowe alufelgi do wersji Expression – 900 zł
- koło zapasowe – 700 zł
- manualna klimatyzacja do wersji Essential – 1900 zł
- automatyczna klimatyzacja do wersji Expression – 1200 zł
- przednie fotele podgrzewane (dostępne od wersji Expression) – 700 zł
Dacia Jogger – pakiety:
- Media NAV z nawigacją i 6 głośnikami – (dostępne od Expression) – 1600 zł
- Komfort (do Essential): tylne czujniki parkowania, kierownica regulowana w drugiej płaszczyźnie, ogranicznik prędkości – 1500 zł\City (do Expression): przednie czujniki parkowania, kamera cofania, system kontroli martwego pola – 1900 zł
- Komfort Plus (do Expression): konsola centralna z podłokietnikiem, automatyczny hamulec postojowy, karta Keyless Entry – 2500 zł
- Komfort Premium (do SL Extreme i SL Extreme+): podłokietnik, system kontroli martwego pola, automatyczny hamulce postojowy, tylne czujniki parkowania – 2500 zł
Dacia Jogger – polecana wersja
Naszym zdaniem optymalny wybór to wersja z LPG i 7 miejscami w drugim z kolei w cenniku wyposażeniem Expression za 90 550 zł z pakietem Komfort Plus za 2500 zł i lakierem metalizowanym za 2700 zł.