Na trendy dotyczące zysku korzystnie wpłynął przede wszystkim wynik Mercedes Car Group, która po raz kolejny osiągnęła wysoki wzrost zysku z działalności operacyjnej głównie dzięki poprawie jakości i wydajności oraz korzystnym zmianom w strukturze sprzedaży.

Mimo przewidywanego silnego spadku sprzedaży w regionie NAFTA, zysk operacyjny EBITTruck Group był również większy niż w drugim kwartale roku ub. Zysk operacyjny EBIT pionu Financial Services pozostał na ubiegłorocznym poziomie. Wyniki finansowe pionu Financial Services są po raz pierwszy prezentowane bez Chrysler Financial (NAFTA), a to ze względu na sprzedaż związanej z Chryslerem północno-amerykańskiej jednostki organizacyjnej świadczącej usługi finansowe, która nastąpiła z chwilą sfinalizowania transakcji sprzedaży 3 sierpnia 2007 r. Dane finansowe za rok poprzedzający zostały odpowiednio skorygowane.

Spadek zysku operacyjnego EBIT w Grupie wynika przede wszystkim z niższego udziału w zysku segmentu Van, Bus & Other. Na wynik finansowy tego segmentu w roku ub.korzystnie wpłynęły zyski z wyceny pochodnych instrumentów finansowych w kwocie 814 mln EUR, związane z przeniesieniem udziału w EADS. Jednak w bieżącym okresie sprawozdawczym ujęto niższe koszty z tytułu wdrażania nowego modelu zarządzania (w II kw. 2007 r.: 42 mln EUR; w II kw. 2006 r.: 137 mln EUR).

Zysk netto wyniósł w II kw. br. 1.849 mln EUR (w II kw. 2006 r.: 2.146 mln EUR),co odpowiada zyskowi na jedną akcję w wysokości 1,74 EUR (w II kw. 2006 r.: 2,07 EUR). Zysk netto na działalności kontynuowanej wyniósł 1.443 mln EUR (w II kw. 2006 r.: 1.804 mln EUR), co odpowiada zyskowi na jedną akcję w wysokości 1,35 EUR (w II kw. 2006 r.: 1,74 EUR).

Wolumen i wartość sprzedaży

Działy biznesowe Mercedes Car Group i Truck Group oraz Van, Bus & Other sprzedały w II kw. br. 516.400 pojazdów (w II kw. 2006 r.: 536.600 pojazdów).

Przychody Grupy ze sprzedaży zmalały w II kw. br. o 3%, do poziomu 23,8 mld EUR. Przy uwzględnieniu korekt z tytułu różnic kursowych i zmian składu konsolidowanej grupy, przychody ze sprzedaży pozostały na takim samym poziomie, jak w roku poprzedzającym.

Dział Mercedes Car Group osiągnął w omawianym kwartale zysk operacyjny EBIT w wysokości 1.204 mln EUR, co oznaczało znaczący wzrost w stosunku do II kw. ubiegłego roku (690 mln EUR). Wzrost zysku wynikał z korzystnych zmian w strukturze sprzedaży, a także z poprawy jakości i wydajności osiągniętej w ramach programu CORE. Na kwotę zysku operacyjnego EBIT za II kw. br. ujemnie wpłynęły jednak różnice kursowe.

W II kw. br. działTruck Group odnotował zysk operacyjny EBIT w kwocie 601 mln EUR (w II kw. 2006 r.: 585 mln EUR). Na poziom zysku wpłynął wzrost wolumenu sprzedaży w Europie i Ameryce Łacińskiej, lepsze pozycjonowanie produktów oraz dalsza poprawa wydajności. Z drugiej strony na kwotę zysku ujemnie wpłynęła niższa sprzedaż samochodów ciężarowych w regionie NAFTA i w Japonii. Działania zainicjowane w odniesieniu do zarządzania cyklami rynkowymi oraz pozostałe inicjatywy w ramach programu Global Excellence przyniosły pozytywne rezultaty. Sprzedaż nieruchomości w Japonii przyniosła Grupie w II kw. 2007 r. zysk w kwocie 68 mln EUR.

W II kw. 2007 r. pion Financial Services rozwijał się generalnie stabilnie i odnotował zysk operacyjny EBIT w wysokości 220 mln EUR (II kw. 2006 r.: 220 mln EUR). Mimo rosnących stóp procentowych w Europie, wyniki finansowe były, podobnie jak w roku poprzedzającym, na wysokim poziomie, co częściowo wynikało z rozwiązania niektórych rezerw na należności w niemotoryzacyjnym pionie usług finansowych.

W II kw. br. segment Van, Bus, Inne odnotował zysk operacyjny EBIT w kwocie 257 mln EUR (w II kw. 2006 r.: 1.121 mln EUR). W II kw. 2006 r. na zysk operacyjny EBIT segmentu Van, Bus, Other pozytywnie wpłynął zysk w kwocie 814 mln EUR z tytułu wyceny pochodnych instrumentów finansowych związanych z przeniesieniem udziału w EADS. Większość tego zysku z wyceny dotyczyła transakcji pochodnej, która została ostatecznie sfinalizowana w I kw. 2007 r. Łączna kwota przychodów z tytułu udziału w EADS wyniosła 56 mln EUR (w II kw. 2006 r.: 940 mln EUR).

Prognozy

DaimlerChrysler przewiduje, że sprzedaż w ujęciu ilościowym za cały rok obrotowy 2007 będzie zbliżona do sprzedaży za rok 2006 (w 2006 r.: 2,1 mln pojazdów).

Dział Mercedes Car Group zakłada, że w 2007 r. jego wolumen sprzedaży będzie się kształtował na co najmniej ubiegłorocznym, rekordowym poziomie. Po wprowadzeniu na rynek dwóch modeli sprzedawanych w dużych ilościach, tzn. nowego sedana klasy C i nowego dwuosobowego Smarta, w wrześniu tego roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zostanie zaprezentowana wersja kombi w klasie C, która do końca roku zostanie wprowadzona do sprzedaży. Segment nadal będzie wdrażał program poprawy wydajności CORE, służący rentownemu rozwojowi i trwałemu wzrostowi wartości. Segment Mercedes Car Group przewiduje, że jego wskaźnik rentowności ze sprzedaży za cały rok 2007 znacznie przekroczy 7%. Mimo wzrostu wydatków na opracowywanie wydajniejszych alternatywnych systemów napędowych, Mercedes Car Group zamierza do 2010 r. zwiększyć rentowność sprzedaży do 10%.

Dział Truck Group przewiduje, że jego wolumen sprzedaży będzie w 2007 r. znacznie mniejszy niż w roku poprzedzającym. Wynika to przede wszystkim z dużego spadku popytu, spowodowanego wprowadzeniem bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących emisji zanieczyszczeń w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii. Z drugiej strony wystąpią pozytywne skutki rosnącego wolumenu sprzedaży w Europie i Ameryce Łacińskiej oraz wdrażania programu Global Excellence. Przewiduje się, że zyski będą porównywalne z tymi osiągniętymi w roku 2006, mimo malejącego rynku w Stanach Zjednoczonych i Japonii.

Pion Financial Services przewiduje stabilny rozwój działalności i stabilne zyski przez pozostałą część roku. Oddzielenie działalności w zakresie usług finansowych w regionie NAFTA spowoduje powstanie dodatkowych kosztów. Pion Financial Services zakłada jednak, że za cały rok obrotowy 2007 ponownie osiągnie wskaźnik rentowności kapitału powyżej 14%.

W związku z wysokim popytem na Sprintery oraz bardzo korzystnymi trendami dotyczącymi modeli Vito/Viano, przewiduje się, że wolumen sprzedaży lekkich samochodów dostawczych będzie większy niż w roku 2006. Mimo cyklicznej dekoniunktury rynkowej na niektórych kluczowych rynkach autobusowych, przewiduje się, że wolumen sprzedaży autobusów pozostanie na wysokim ubiegłorocznym poziomie dzięki pozytywnym trendom rynkowym w Ameryce Łacińskiej.

Łączne przychody Grupy mają pozostać na podobnym poziomie jak w roku 2006 (99 mld EUR).

W ramach swojej nowej struktury, Grupa przewiduje osiągnięcie w 2007 r. zysku operacyjnego EBIT rzędu 8,5 mld EUR (w 2006 r.: 5,0 mld EUR). Znaczące czynniki specjalne, które wpływać będą na wynik finansowy za rok 2007 to zysk 1,4 mld EUR na przeniesieniu udziału w EADS oraz wydatki w kwocie 0,3 mld EUR z tytułu wdrażania nowego modelu zarządzania.