Jednym z punktów tego planu jest redukcja zatrudnienia w latach 2007-2009 aż o trzynaście tysięcy osób...

Założenia Planu Odnowy i Transformacji zostały przedstawione na dorocznej konferencji prasowej DaimlerChrysler AG w Auburn Hills (stan Michigan) przez Prezesa i Dyrektora Naczelnego Chrysler Group, Toma LaSorda.

- Plan Odnowy i Transformacji opiera się na wiedzy i zasobach posiadanych przez koncern DaimlerChrysler - powiedział Przewodniczący Rady Zarządu DaimlerChrysler, dr Dieter Zetsche. W celu optymalizacji i przyspieszenia wdrażania tego planu rozważamy inne opcje strategii i współpracy – także z innymi niż nasi obecni partnerzy. Pod tym względem nie wykluczamy żadnej możliwości znalezienia jak najlepszych rozwiązań tak dla Chrysler Group jak i firmy DaimlerChrysler.

Ogólnym celem Planu jest odzyskanie rentowności Chrysler Group, ze szczególnym zwróceniem uwagi na koszty działalności. Plan stworzony jest „z zapasem” na wypadek nieprzewidzianych problemów rynkowych i zakłada uzyskanie oszczędności rzędu 3,5 miliarda Euro (4,5 mld dolarów) oraz rentowności ze sprzedaży na poziomie 2,5 procent do roku 2009.

- Nasz plan składa się z dwóch ściśle powiązanych elementów -powiedział prezes LaSorda. Po pierwsze, Chrysler Group musi umocnić swą pozycję na rynku Ameryki Północnej. Po drugie, kluczem do prawdziwego sukcesu będzie nasza zdolność transformacji, mająca na celu osiągnięcie i utrzymanie rentowności w dłuższej skali czasowej.

W ramach planu podjęte zostaną inwestycje o wartości 2,3 mld Euro (3 mld dolarów) na uruchomienie produkcji nowych silników, skrzyń przekładniowych i mostów napędowych pod kątem ofensywy rynkowej obejmującej ponad 20 nowych oraz 13 zmodernizowanych modeli pojazdów – planowanej na lata 2007 – 2009.

Odnowa

Sam plan Odnowy zmierza do odzyskania rentowności koncernu poprzez połączenie programów zwiększenia przychodów ze zdecydowanym ograniczeniem kosztów działalności.

Do głównych zadań w tej dziedzinie należą:

- Zarządzanie przychodami: kontynuacja ofensywy rynkowej w roku 2007 z wykorzystaniem ośmiu nowych i pięciu zmodernizowanych produktów (nowe minivany Chrysler Town & Country iDodge Grand Caravan, średniej klasy sedan Dodge Avenger, kabriolet Chrysler Convertible oraz Jeep Liberty); poprawa proporcji sprzedaży detalicznej i flotowej, energicznewejście z nowymi produktami na rynki światowe oraz poprawa efektywności marketingu i wykorzystania nakładów finansowych w tym sektorze; redukcja i optymalizacja istniejącej sieci sprzedaży.- Obniżenie do roku 2009 kosztów materiałowych o około 1,15 miliarda Euro, zbadanie możliwości sprzedaży segmentu operacji wsparcia, w tym usług przewozowych (logistycznych).- Redukcja potencjału wytwórczego o 400 000 pojazdów rocznie; w roku 2007 eliminacja jednej zmiany w zakładzie Newark Assembly Plant (stan Delaware) oraz Warren Truck Plant (stan Michigan); w roku 2008 eliminacja jednej zmiany w zakładzie St. Luis South Assembly Plant (stan Missouri); w roku 2009 zatrzymanie produkcji w zakładzie Newark Assembly Plant; w grudniu 2007 wstrzymanie działalności centrum dystrybucji części zamiennych Cleveland Parts Distrubution Center (stan Ohio); odpowiednie ograniczenie wydajności tłoczni oraz zakładów produkujących silniki i inne komponenty.- Redukcja zatrudnienia: Chrysler Group zamierza zmniejszyć liczbę swych pracowników o 13000 osób, czyli o około 16 procent: redukcja zatrudnienia pracowników z wynagrodzeniem godzinowym wyniesie 11000 osób w okresie trzech lat, w tym 9 000 osób w USA i 2 000 osób w Kanadzie (w roku 2007 redukcje obejmą 4700 osób w USA i 1100 osób w Kanadzie); spośród pracowników z wynagrodzeniem godzinowym w USA liczba zwolnień w zakładach produkcyjnych wyniesie 4 000 osób. Kolejne 1.000 osób odejdzie w wyniku ograniczenia wydajności tłoczni, produkcji silników i innych komponentów; możliwa sprzedaż segmentu operacji wsparcia oznacza także zwolnienie tysiąca osób;efektem wdrożenia nowych rozwiązań technicznych oraz wzrostu wydajności będzie zwolnienie kolejnych 4000 osób; ogłoszone zostaną programy wcześniejszych emerytur, ekwiwalentów i kompensat związanych z redukcją zatrudnienia i likwidacją stanowisk pracy.

Prezes Tom LaSorda powiedział, iż powyższe działania są uzupełnieniem poprzednich kroków restrukturyzacyjnych podjętych już w roku 2001. Od tego czasu – a przed ogłoszeniem obecnego programu – zamknięto lub wstrzymano produkcję w 16 zakładach (5 zakładówprodukcji pojazdów i 11 produkcji komponentów), a zatrudnienie zmniejszono o jedną trzecią.

Efekty finansowe programu odnowy widoczne będą już od początku 2007 roku w postaci oszczędności rzędu 1 miliarda Euro oraz poprawy wpływów gotówkowych o około 800 mln Euro w skali roku.

Stosownie do skali popytu rynkowego w roku 2007 Chrysler Group zamierza kontynuować ograniczanie zapasów (stocków) dealerskich, co skutkować będzie spadkiem zysku operacyjnego o około 230 mln Euro.

Transformacja

Głównym założeniem transformacji jest zwiększenie obecności na rynkach światowych oraz zmiana gamy produkcji w kierunku pojazdów mniejszych i paliwo-oszczędnych.

W chwili obecnej 90 procent obrotów Chrysler Group koncentruje się w Ameryce Północnej a gama produktów tradycyjnie już obejmuje minivany, samochody półciężarowe (trucks) oraz rekreacyjno-użytkowe (SUV).

-Oba te czynniki były kiedyś korzystne dla Chrysler Group, ale czasy się zmieniły - mówił prezes LaSorda. Wysokie ceny paliw i przesunięcia na rynkach spowodowały zainteresowanie klienteli pojazdami mniejszymi i oszczędniejszymi. Musimy nasze strategie dostosować tak, by korzystając z tradycyjnych atutów nie tracić miejsca w globalnej konkurencji. Będzie to wymagać modyfikacji modelu biznesowego i wdrożenia trzech głównych obszarów strategicznego działania. Pierwszym jest podniesienie lojalności nabywców i koncentracja na marce jako lidera w segmencie danego produktu. Po drugie, musimy mądrze powiększać obecność na świecie i po trzecie - angażować się czynnie we współpracę i partnerstwa w celu racjonalizacji kosztów i poszukiwania optymalnych dróg wzrostu.

Szczególnej wagi nabierają następujące zagadnienia:

- Koncentracja na klientach i marce (m.in. trwająca aż do roku 2009 ofensywa produktu, obejmująca 20 nowych i 13 zmodernizowanych modeli pojazdów, wykorzystanie istniejących atutów we wprowadzaniu nowych modeli minivanów, pick-upów i niektórych modeli pełnowymiarowych pojazdów o napędzie tylnym, wchodzenie do nowych segmentów pojazdów użytkowych, zmiana proporcji gamy modelowej w celu zmniejszenia sprzedaży samochodów ciężarowych (na korzyść osobowych, stworzenie nowej platformy silnika V-6 i zmniejszenie ilości platform silnikowych z dzisiejszych czterech do jednej).- Wykorzystanie najnowszych technoligii (Dodge Durango 2008 będzie pierwszym pojazdem o napędzie hybrydowym produkcji Chrysler Group, a Chrysler Group będzie też rozwijał ofertę silników wysokoprężnych, w tym także wykorzystujących najczystszą obecnie ekologicznie technologię BLUETEC).- Zwiększonie obecność na świecie (urzymanie istniejącychproduktów Chrysler Group oraz tworzenie i wdrażanie programów promocji pojazdów Chrysler Group na rynkach światowych, uzyskiwania dostępu do rynków regionalnych, racjonalizowanie zaopatrzenia materiałowego poprzez przeznaczenie 3,8 mld Euro na zakupy ze źródeł nisko-kosztowych).

Współpraca i partnerstwo

Jeszcze efektywniej wykorzystywać należy współpracę i spółki partnerskie w skali światowej. Na mocy porozumienia z Volkswagenem nastąpi montaż minivanów w Ameryce Północnej dla sieci dealerskiej VW. Planuje się dystrybucję samochodów produkcji Hyundai pod nazwą Dodge Atos w Meksyku, a w najbliższej przyszłości małego furgonu produkowanego na Tajwanie. Zarząd DaimlerChrysler oraz rząd Chin planuja podpisanie umowy na na produkcję małego samochodu osobowego z przeznaczeniem na rynki Ameryki Północnej i Europy. Rozwujane też będa szczególne formy współpracy: m.in. wspólny z firmami Hyundai i Mitsubishi projekt GEMA na produkcję silników World Engine w Dundee (stan Michigan) lub konsorcjum stworzone łącznie z GM i BMW dla rozwoju systemów napędu hybrydowego.

Jakby nie patrzeć - rewolucja!