Auto Świat Wiadomości Aktualności Polacy wciąż preferują samochody spalinowe. Tylko 4 proc. woli auto elektryczne

Polacy wciąż preferują samochody spalinowe. Tylko 4 proc. woli auto elektryczne

Deloitte przeprowadził badanie "2022 Global Automotive Consumer Study". Uzyskane wyniki dotyczące preferencji Polaków potwierdzają w sumie to, co i tak wiadomo: nadal preferujemy tradycyjne rozwiązania, czyli samochody napędzane silnikami spalinowymi. I chociaż ponad 30 proc. ankietowanych rozważa kupno auta elektrycznego, to na przeszkodzie stoją ograniczony zasięg na jednym ładowaniu, mała liczba ogólnodostępnych punktów ładowania i wysoka cena zakupu takiego pojazdu.

Auto z silnikiem spalinowym
andrekoehn / Shutterstock
Auto z silnikiem spalinowym
  • Z przeprowadzonego przez Deloitte badania wynika, że 57 proc. Polaków nadal chce poruszać się autami spalinowymi
  • Nasi rodacy niezmiennie preferują swój samochód jako środek transportu, tylko 15 proc. jest gotowwych przesiąść się do komunikacji zbiorowej
  • O ile jesteśmy gotowi dopłacić za rozwiązania wpływające na bezpieczeństwo, o tyle nie widzimy sensu w dopłacaniu za systemy autonomiczne i informacyjno-rozrywkowe

Firma doradcza Deloitte już 13. raz przeprowadziła badanie "Global Automotive Consumer Study". Jego celem jest określenie preferencji klientów i kluczowych rozwiązań, które w danym roku w największym stopniu wpłyną na branżę motoryzacyjną. Najnowsze badanie zostało przygotowane na podstawie opinii ponad 26 tys. respondentów z 25 krajów, w tym jednego tysiąca Polaków i swoim zakresem objęło m.in. informacje dotyczące wykorzystania zaawansowanych rozwiązań technicznych, pojazdów elektrycznych oraz preferencji zakupowych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Polacy wciąż pozostają wierni tradycyjnym rodzajom napędu

Jedną z kwestii, którą wzięto pod uwagę w badaniu, było określenie preferencji ankietowanych w odniesieniu do alternatywnych rodzajów napędu samochodów. Za wyborem aut w pełni elektrycznych (BEV), hybryd plug-in (PHEV) oraz modeli hybrydowych (HEV) przemawiają m.in. niższe koszty eksploatacji i chęć ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Ale na przeszkodzie do spopularyzowanie tego typu rozwiązań stoją mocno ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych na jednym ładowaniu i wciąż mała liczba ogólnodostępnych punktów ładowania.

Nic zatem dziwnego, że w Polsce aż 57 proc. ankietowanych niezmiennie preferuje samochody z tradycyjnymi silnikami spalinowymi (benzyna/olej napędowy), a zaledwie 4 proc. optuje za autami czysto elektrycznymi (BEV). Nieco więcej, 9 proc., jako swój kolejny pojazd wybrałoby hybrydą plug-in (PHEV), a niemal co czwarty ankietowany (22 proc.) zwykłą hybrydę (HEV).

Badanie automotive global survey 2022 infografika
Badanie automotive global survey 2022 infografikaDeloitte

Nie chcemy rezygnować z możliwości poruszania się własnym autem

W swoim badaniu Deloitte zebrał również opinie dotyczące preferowanego środka transportu. Także i w tym aspekcie nie pojawiły się żadne niespodzianki. Okazuje się, że w Polsce do prywatnego użytku nadal najczęściej będzie wykorzystywany własny samochód — tak odpowiedziało 63 proc. ankietowanych. Tylko 15 proc. woli korzystać z transportu publicznego, a 9 proc. w roli środka transportu najchętniej wykorzysta swój rower. Zaledwie 6 proc. widzi taksówkę jako środek komunikacji, a 5 proc. jest za współdzieleniem transportu.

Badanie automotive global survey 2022 infografika
Badanie automotive global survey 2022 infografikaDeloitte

Kolejnym potwierdzeniem naszego tradycyjnego podejścia do spraw związanych z samochodami jest miejsce, w którym Polacy chcieliby kupić swoje auto. Chociaż masowo nabywamy różnego rodzaju produkty za pośrednictwem internetu, to aż 75 proc. ankietowanych swoje auto chce kupić w salonie. Warto jednak dodać, że niemal co czwarty pytany bierze pod uwagę możliwość zakupu pojazdu online w przyszłości. Co ciekawe, u podstaw chęci kupna auta u dealera leży nadzieja w uzyskaniu atrakcyjnego rabatu, na co wskazało 39 proc. pytanych.

Możemy dopłacić za bezpieczeństwo, ale nie za udogodnienia elektroniczne

Ciekawie prezentuje się podejście Polaków do kwestii bezpieczeństwa. Okazuje się, że dla aż 89 proc. badanych priorytetem jest dbanie o bezpieczeństwo najbliższych i gotowi są nawet zapłacić wyższą kwotę, byleby mieć dostęp do innowacyjnych rozwiązań poprawiających ochronę pasażerów. Z kolei 61 proc. ankietowanych stwierdziło, że może udostępnić swoje dane, aby wspomóc poprawę ogólnego bezpieczeństwa i zapobiec kolizjom.

Na przeciwnym biegunie znalazły się natomiast rozwiązania informacyjno-rozrywkowe. O ile najczęściej godzą się na wyższą cenę aut (o 5 tys. zł i więcej) z alternatywnymi rodzajami napędu, o tyle w ogóle nie chcą dopłacać za wspomniane systemy infotainment — tak stwierdziło 42 proc. ankietowanych. 31 proc. uznało, że niewarte dopłaty są systemy autonomiczne, a 26 proc. nie widzi sensu w dopłacaniu do rozwiązań z zakresu łączności.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków