Logo

Dla rodziny

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Kompaktowy model spod znaku Fiata wychodzi na prostą - po niezbyt udanym starcie, obecnie na rynku włoskim jest już najczęściej kupowanym samochodem w swojej klasie. Sprzedaż w tej grupie w całej Europie szacuje się na około 600 tys.

Dla rodziny
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Dla rodziny

aut - jest się więc o co bić. Odmiana Multi Wagon ma jeszcze bardziej wzmocnić pozycję Włochów. Przedstawiciele Fiata o swoim najmłodszym dziecku mówią, że jest syntezą dwóch koncepcji pojazdów - z jednej strony elegancki styl nowoczesnych kombi, z drugiej ładowność i duże możliwości aranżacji wnętrza charakterystyczne dla segmentu MPV, czyli coraz popularniejszych kompaktowych vanów. Włosi zastrzegają sobie, że samochód jest czymś więcej niż tylko wersją kombi Stilo - to pojazd, który w ciągu chwili może dostosować się do zmiennych potrzeb. W odróżnieniu od dotychczas produkowanych wersji zmieniła się pozycja osób siedzących wewnątrz auta - w MW fotele są wyżej umiejscowione, przez co poprawiła się widoczność. Przednie siedzenie pasażera można złożyć, co ułatwia przewożenie dłuższych przedmiotów. Dodatkowo dla narciarzy przewidziano stosowny rękaw w oparciu tylnych siedzeń. Jeśli do przewozu bagażu nie wystarczy pojemność bagażnika (ponad 500 l), możemy rozłożyć oparcie - uzyskana w ten sposób powierzchnia będzię zupełnie płaska. Deska rozdzielcza auta nie różni się niczym od tej zastosowanej w hatchbackach. Układ jezdny Stilo plasuje je w czołówce klasy. Niezależne zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi zapewnia doskonały komfort podróżowania. Auto nie jest przy tym przesadnie miękkie. Najlepszym testem sprawności tego układu staje się np. przejazd przez rondo, z torami tramwajowymi - auto nie zmienia toru jazdy nawet na centymetr. W wersji kombi zmieniono charakterystkę amortyzatorów (są twardsze), ale sportowych wrażeń raczej nie należy się po Multi Wagonie spodziewać, bo nie do tego został stworzony. Kierowcy spragnieni dynamicznej jazdy mogą wybrać wersję trzydrzwiową.W Stilo MW znalazły zastosowanie cztery jednostki napędowe - dwie benzynowe i dwa turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem Common Rail. W stosunku do hatchbacka zrezygnowano z najsłabszego, 16-zaworowego silnika 1.2 (80 KM). Podstawowym, choć nie najsłabszym motorem jest benzynowy 1.6 16V o mocy 103 KM. Dla bardziej wymagających pomyślano o mocniejszym o 30 KM silniku 1.8 (także 16-zaworowy). Najciekawszą naszym zdaniem propozycją jest jednak diesel JTD o mocy 115 KM. Przy umiarkowanym zużyciu paliwa auto ropędza się zaledwie o 0,4 sekundy wolniej niż najmocniejszy "benzynowiec". Za 115-konnym dieslem przemawia doskonała elastyczność. Najsłabsza jednostka to 80-konny diesel - w tym przypadku ważniejsze od osiągów jest zużycie paliwa. Samochód będzie dostępny jedynie z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. Auto jest seryjnie wyposażane w 4 poduszki powietrzne (kurtyny dostępne w opcji). Oprócz tego znajdziemy także obowiązkowy już ABS, system kontroli trakcji ASR oraz stabilności i toru jazdy ESP, jak również urządzenie zapobiegające poślizgowi kół przy hamowaniu silnikiem (MSR). Poza tym w samochodzie mogą się znaleźć światła ksenonowe i czujnik deszczu. Jaka będzie cena auta? Tego na razie nie wiadomo. Samochód na naszym rynku zadebiutuje w marcu przyszłego roku. Wtedy poznamy także pełne listy wyposażeniowe.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: