Dodge Caliber to interesujący wybór dla osób wchodzących w dorosłe życie zawodowe i chcących jeździć pojazdem, który wyróżni je z tłumu oraz będzie czymś więcej niż tylko środkiem transportu mogącym przewozićprzyjaciół i niezbędny bagaż. Dzięki wszechstronności i funkcjonalności, Dodge Caliber może się stać częścią ich stylu życia.

„Dodge Caliber to nie kolejny samochód segmentu C” – twierdzi Thomas Hausch, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu światowego w Chrysler Group. – „Ma doskonale rozplanowane nadwozie typu crossover i pomysłowe wyposażenie, daje swobodę aranżacji wnętrza i dobre osiągi, wart jest swojej ceny. Osobom aktywnym pozwala „chcieć i móc więcej”, być kimś wyjątkowym oraz używać pełni życia.

Na rynkach Europy Dodge Caliber jest około procent procent tańszy niż pojazdy konkurencyjne o identycznym wyposażeniu.

Po prostu Dodge

Dodge Caliber to pojazd 5-drzwiowy o mocnej sylwetce oraz funkcjonalności typowej dla SUV-a, lecz w sportowej stylizacji typu coupé. Uwagę zwraca linia nadwozia odwołująca się do atrybutów marki Dodge: śmiałości formy, drzemiącej siły, użyteczności oraz poręczności określanej mianem „street smart”’.

Imponujące szerokością, niczym wyrzeźbione nadkola i błotniki oraz przetłoczona maska silnika to oznaka pewności siebie. Dopełnieniem sportowej sylwetki pojazdu są wielkie, lecz precyzyjnie nakreślone klosze reflektorów i dodatkowe lampy przeciwmgielne po bokach chromowanej kraty chłodnicy.

Stylizację typu coupé podkreślają czarne listwy dachowe przechodzące w zintegrowany tylny spojler nadokienny. Dzięki unikalnym proporcjom powierzchni oszklonych do metalu Caliber wygląda opiekuńczo i bezpiecznie – a o sportowym zacięciu pojazdu świadczy spadzista tylna klapa nadwozia.

Od tyłu Caliber wygląda niemniej mocarnie. Uwagę zwraca czarny nadokienny spojler dachowy z centralną lampą Stop oraz modularne światła tylne, które wieńczą tylne narożniki karoserii jako dominujące punkty „rufy” pojazdu. Pokaźna tylna klapa zapewniająca łatwy dostęp do obszernego wnętrza jestpraktycznym zastosowaniem filozofii Dodge’a – „chcesz i możesz więcej”.

W dążeniu do podwyższenia stabilności, dynamiki oraz komfortu jazdy, rozstaw osi Dodge’a Caliber wynosi 2635 mm przy rozstawie kół 1520 mm. Oparte na kolumnach McPherson z przodu oraz układzie wielowahaczowym z tyłu niezależne zawieszenie kół jezdnych należy do bardziej zaawansowanych rozwiązań w segmencie C. To właśnie dzięki 17- lub 18-calowej średnicy kół i konstrukcji zawieszenia Caliber pochwalić się może 195-milimetrowym prześwitem podwozia.

Wygoda, frajda i użyteczność

W projektowaniu Dodge’a Caliber ogromną rolę odegrało zapotrzebowanie klienteli na pojazd kompaktowy o wysokiej funkcjonalności i użyteczności wnętrza, które w tym pojeździe pozwala komfortowo przewozić nawet pięć osób – z odpowiednią ilością miejsca na ich bagaż.

Wszystkie odmiany Dodge’a Caliber posiadają dwubarwny wystrój wnętrza, praktyczne schowki na desce rozdzielczej i konsoli podłogowej oraz składane płasko tylne siedzenia.

Zestaw wskaźników o pokaźnej jak na klasę kompaktową wielkości składa się z trzech segmentów. Elektroluminescencyjnie podświetlane „zegary” mają białe tło z czarnymi napisami i czerwonymi wskazówkami – a w wersjach Caliber SXT i R/T otoczone są chromowanymi pierścieniami.

Pakiet sportowy Sport Appearance Package – występujący w opcji dla wersji SXT oraz seryjnie dla R/T – obejmuje lakierowane na czarno słupki nadwozia B i C oraztkaninową tapicerkę siedzeń klasy Premium Alias/Albi II w barwie Pastel Slate Gray ze zgranymi kolorystycznie wstawkami siedzeń i konsoli centralnej oraz oprawy selektora automatycznej skrzyni przekładniowej (czerwone, żółte, pomarańczowe lub niebieskie, zależnie od lakieru karoserii).

Dodge Caliber posiada bogate wyposażenie wnętrza, między innymi:

- MusicGate Power – opcjonalny system audio Boston Acoustic klasy premium z dziewięcioma głośnikami i subwooferem, w tym dwoma odchylanymi głośnikami w tylnej klapie nadwozia (idealne na piknik w plenerze)'- dwufunkcyjną lampę oświetlenia bagażnika, którą można wyjąć z oprawy i używać jako akumulatorowej latarki;- Chill Zone – schowek chłodzący na cztery butelki lub puszki z napojami (standard w wersjach z klimatyzacją wnętrza);- przesuwany o 76 mm podłokietnik środkowy – z zamykanym schowkiem na telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3;- błękitno-zielone podświetlenie przednich uchwytów na kubki, identyczne jak kolor podświetlenia konsoli centralnej;- składane na płasko oparcie fotela przedniego pasażera – tworzy praktyczny podręczny stolik;- tylne siedzenia dzielone w proporcji 60/40 i składane, z możliwością komfortowego pochylania oparcia;- wyjmowana i łatwo zmywalna wykładzina winylowa bagażnika;- pokrycie siedzeń z tkaniny YES Essentials – łatwe w pielęgnacji, plamoodporne, niepłowiejące i antybakteryjne, niepochłaniające nieprzyjemnych zapachów (dostępne w terminie późniejszym).

Inżynieria klasy światowej

Caliber wyposażony jest w nowoczesne silniki i układy przeniesienia napędu odznaczające się dobrymi osiągami, niskim zużyciem paliwa.Niektóre elementy silników i układów przeniesienia napędu samochodu zostały przez Chrysler Group zastosowane po raz pierwszy w samochodzie klasy kompaktowej. Jest to pierwszy pojazd Chrysler Group tej klasy wyposażony w pełną gamę Silnika Światowego, bezstopniową skrzynię przekładniową drugiej generacji CVT oraz program stabilizacji toru jazdy ESP, zintegrowany z systemem kontroli trakcji.

W Europie i na innych rynkach światowych Dodge Caliber będzie także dostępny z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2.0 litrów. Ta nowoczesna, 16-zaworowa jednostka wysokoprężna, wyposażona w wysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic plasuje Dogde’a Caliber w czołówce segmentu pod względem rozwijanej mocy, momentu obrotowego, a także przyspieszenia.

Podstawowymi jednostkami napędowymi są trzy wersje Silnika Światowego o pojemności 1.8, 2.0 oraz 2.4 litra. Po raz pierwszy w silniku samochodu kompaktowego produkcji Chrysler Group zastosowano zdwojony układ zmiennych faz rozrządu Dual VVT oraz system zaworów przepływowych w kolektorze dolotowym.

Skrzynia biegów CVT jest bezstopniową przekładnią drugiej generacji, która pozwala wykorzystać w pełni potencjał silnika, także z użyciem funkcjiAutoStick umożliwiającej ręczną, sekwencyjną zmianę sześciu symulowanych przełożeń. W porównaniu z tradycyjną, automatyczną skrzynią biegów przekładnia CVT daje możliwość zaoszczędzenia około 6-8 procent zużywanego paliwa.

Bezpieczeństwo

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienteli segmentu C, Caliber posiada bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - w ponad 20 zaawansowanych systemów i rozwiązań w tym zakresie, m.in. seryjnie montowane boczne kurtynowe poduszki powietrzne, opcjonalne boczne poduszki fotelowe (dostępne w terminie późniejszym), standardowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu.

Wyjście na świat

Dodge Caliber będzie oferowany klientom w niemal 100 krajach świata poza Ameryką Północną. Produkcja samochodów Dodge Caliber 2007 rozpoczęła się na początku roku2006 roku w odnowionym zakładzie Belvidere Assembly Plant (stan Illinois). Gama czterocylindrowego Silnika Światowegopowstaje w zakładzie Global Engine Manufacturing Assembly (GEMA) w Dundee (stan Michigan).

Przez wprowadzenie marki Dodge do swego międzynarodowego portfolio Chrysler Group zamierza do 2009 roku osiągnąć procentowy udział na rynkach rynku Europy Zachodniej. Prowadzone w Europie badania rynkowe pozwoliły określić grupę potencjalnych nabywców, dla której cechy te mają istotniejsze znaczenie.

Dodge Caliber spodoba się nabywcom poszukującym pojazdu bazowego, który wyróżni ich z natłoku pojazdów i będzie czymś więcej niż tylko środkiem transportu mogącym przewozićprzyjaciół i cały niezbędny bagaż. Europejska grupa docelowa klientów to głównie kobiety i mężczyźni w wieku około 35 lat, wyraźnie identyfikujący się z wartościami podstawowymi marki Dodge, preferujący pojazdy nietuzinkowe lub produkcji amerykańskiej oraz osiągający średni dochód roczny w granicach 34 000 Euro.

CENY DODGE CALIBER W POLSCE

TypCena PLN (bez VAT) Cena PLN (z VAT)Dodge Caliber S 1.8L M5 (150 KM) 48361 59 000Dodge Caliber SE 1.8L M5 (150 KM)53 19764 900 Dodge Caliber SE 2.0L CRD M6 (140 KM)66 47581 100 Dodge Caliber SXT 1.8L M5 (150 KM)58 19771 000 Dodge Caliber SXT 2.0L CVT2 (156 KM)65 49279 900 Dodge Caliber SXT 2.0L CRD M6 (140 KM)71 47587 200Dodge Caliber RT 2.4L M5 (173KM)73 78989 900

CENY WYPOSAŻENIA DODATKOWEGO

DODGE CALIBER SE / SXT Cena PLN (bez VAT)Cena PLN (z VAT)radio AM/FM CD RDS (standard SE, SXT)1 5571 900 radio AM/FM CD/MP3 RDS zmieniacz na 6CD (tylko SE, SXT)1 9672 400System nawigacji satelitarnej GPS oparty na DVD (tylko SE, SXT)9 75411 900Klimatyzacja, schowek w desce rozdzielczej z chłodziarką napoi Chill Zone™ (standard SE, SXT)3 6074 400System nagłośnienia Musicgate Power - 6 głośników Boston Acoustic z subwooferem oraz dwa odchylane głośniki w klapie bagażnika (tylko SE)2 3772 900System nagłośnienia Musicgate Power - 6 głośników Boston Acoustic z subwooferem oraz dwa odchylane głośniki w klapie bagażnika, skórzane koło kierownicy i sterowanie radiem w kole kierownicy (tylko SXT)2 6233 200Pakiet DESIGN - felgi aluminiowe 17x6,5", radio AM/FM CD/MP3 RDS zmieniacz na 6CD, maty podłogowe przód i tył (tylko SE)3 0333 700Pakiet SPORT - wstawki na desce rozdzielczej oraz siedzenia z wykończeniem w kolorze czerownym / niebieskim / pomarańczowym / żółtym (tylko SXT, n/d z AFF) -wymaga tapicerki V8738900Pakiet SPORT AND SOUND - felgi aluminiowe 18x7,0", opony 215/55 R18 BSW Summer Performance, radio AM/FM CD/MP3 RDS zmieniacz na 6CD, system nagłośnienia Musicgate Power - w tym skórzane koło kierownicy i sterowanie radiem w kole kierownicy, wstawki na desce rozdzielczej oraz siedzenia z wykończeniem w kolorze czerownym / niebieskim / pomarańczowym / żółtym (tylko SXT, n/d z AFF) -wymaga tapicerki V85 4926 700Pakiet LEATHER - skórzane pokrycie siedzeń, podgrzewane fotele przednie, manualna regulacja lędźwiowa fotela kierowcy, skórzane koło kierownicy i sterowanie radiem w kole kierownicy6 4757 900Pakiet LUXURY - skórzane pokrycie siedzeń, podgrzewane fotele przednie, manualna regulacja lędźwiowa fotela kierowcy, skórzane koło kierownicy i sterowanie radiem w kole kierownicy, radio AM/FM CD/MP3 RDS zmieniacz na 6CD (tylko SXT, n/d z ACW) - wymaga tapicerki RL6 8038 300Podgrzewane fotele przednie (tylko SXT)1 3931 700elektrycznie otwierany i uchylany dach (tylko SXT)3 9344 800Maty podłogowe przód i tył (standard SXT)246300Felgi aluminiowe 18" (tylko SXT)2 7873 400Felgi aluminiowe 18" chromowane (tylko SXT)3 6074 400Przednie boczne poduszki powietrzne1 8032 200System stabilizacji toru jazdy ESP, zawiera system wspomagania hamowania awaryjnego BAS - standard 2.0 CRD (tylko SE, SXT)2 2132 700Lakier metaliczny lub perłowy (n/d czarny PX8, biały PW1)2 2132 700

Jak więc wyraźnie widać - polityka cenowa koncernu jest dość przejrzysta. Cena podstawowego modelu nie jest wygórowana, natomiast za wszelakie doposażenie trzeba zapłacić. Czasami nawet dość "słono".

Czy więc Dodge Caliber przyjmie sie na polskim runku?

Dowiemy się o tym zapewne dopiero za kilka miesięcy. Raczej nie będzie to łatwe - konkurencja w tym segmencie jest duża...

DANE TECHNICZNE

Silnik:Typ silnika:Benzynowy 1,8 l World EngineBenzynowy 2,0 l World EngineTurboDiesel 2,0Cylindry / zawory:4 / 44 / 44/ 4Pojemność skokowa (cm3):179819981968Moc (kW / obr./min):110 / 6500115 / 6300103 / 4000Maksymalny moment obrotowy (Nm /obr./min):168 / 5200190 / 5100310/ 2500Własności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):184186196Przyspieszenie (0 - 100 km/h):11,911,39,3Zużycie paliwa - miasto/poza/mieszany (l/100 km):9,6 / 6,0 / 7,310,1 / 6,9 / 8,17,9 / 5,1 / 6,1Hamulce:przód tył rozmiar (mm)292 x 25262 x 35zaciski (mm)56, pływające jednotłoczkowe35, pływające jednotłoczkowepowierzchnia czynna (cm2)1442895Wymiary i nośność:Bagażnik(l): bez / z rozłożonymitylnymi siedzeniami523,9 / 1339,4Pojemność zbiornika paliwa (l):51,1Masa pojazdu (kg):1320 - 13851425 - 14851360 - 1425