Do sprzedawanego już sportowego Vipera dołączy latem kompaktowy Caliber, a później także limuzyna klasy średniej i SUV (te auta będą oferowane również w polskich salonach). Chcąc być marką popularną i konkurencyjną w Europie, firma nie może jednak zapomnieć o małym samochodzie. Jego zapowiedź stanowi pokazany podczas marcowego salonu genewskiego studyjny Hornet (z ang. szerszeń) zaprojektowany zresztą specjalnie pod gusta klientów z naszego kontynentu.Auto powstało z myślą o młodych, aktywnych osobach, które doceniają oryginalną stylistykę i dobre osiągi. Inspiracją dla projektantów Dodge'a pod wodzą Marka Moushegiana podczas prac nad modelem były samochody rajdowe i sportowe. Charakterystyczne dwa pasy w kolorze szarym (Beryllium Gray) biegnące wzdłuż całego nadwozia od maski poprzez dach, tylny spoiler i klapę bagażnika aż po tylny zderzak budzą skojarzenia ze słynnym Viperem. Typowa dla marki kratownica atrapy, duże, łukowate nadkola i wysunięte na krańce karoserii potężne, 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 185/50 R 19 mają świadczyć o jego dynamicznym usposobieniu. Pięcioramienne felgi zaprojektowano w taki sposób, aby było przez nie widać elementy zawieszenia i zaciski hamulców malowane na złoty kolor.Same nadwozie kształtem przypomina pomniejszonego SUV-a i jest bardzo oryginalne. Indywidualizm auta dodatkowo podkreślają szyby w odcieniu głębokiego błekitu - pomysł zaczerpnięty z modnych okularów przeciwsłonecznych - kontrastujące ze srebrną barwą karoserii. W przyszłości klient miałby szansę zamawiać odcień szyb dopasowany do określonego koloru nadwozia.Hornet waży 1,4 t, ma długość 3846 mm, szerokość 1932 mm, wysokość 1566 mm i rozstaw osi 2534 mm. To parametry, z wyjątkiem ponadprzeciętnej szerokości, typowe dla segmentu B. Sportowo, praktycznie i nowocześnieDuży nacisk konstruktorzy modelu położyli na funkcjonalność wnętrza. Dostęp do niego ułatwiony jest dzięki szeroko otwieranym drzwiom (tylne odwrotnie niż przednie) i braku słupków środkowych (B). 5 dorosłych osób powinno czuć się tu dość komfortowo. Stosunkowo cienka konstrukcja piankowych foteli z aluminiowym szkieletem nie zajmuje dużo miejsca, a jednocześnie ma zapewniać właściwą wygodę podczas jazdy. Wszystkie fotele mają zintegrowane pasy bezpiecześntwa. Tylne siedzenia można przesuwać wzdłużnie nawet o 225 mm, co w zależności od potrzeb pozwala wygospodarować większą ilość miejsca dla pasażerów lub powiększać pojemność bagażnika. Tylna kanapa dzielona w stosunku 60:40 daje się łatwo składać, tworząc zupełnie płaską przestrzeń bagażową. Dodatkowo po złożeniu fotela pasażera można będzie przewozić nawet dość długie przedmioty. Drobiazgi zmieszczą się w licznych schowkach w kokpicie i drzwiach. W tych po stronie kierowcy umieszczono apteczkę pierwszej pomocy, kieszeń i zamykany, mały pojemnik, który można łatwo wyjąć i zabrać ze sobą. Osoby siedzące z tyłu mają do dyspozycji klimatyzowany schowek na napoje w drzwiach lewych i rozkładany stolik w prawych.Do wykończenia wnętrza użyto nowoczesnych materiałów, m.in. ciemnej tkaniny na bazie uretanu do tapicerki, do obić drzwi wysokiej jakości tworzywa, gumowej (w stukturze plastra miodu) wykładziny do podłóg i bagażnka oraz metalowych, chromowanych wstawek w desce rozdzielczej i konsoli środkowej.Sam kokpit jest dość surowy,techniczny, ale przez to czytelny i prosty w obsłudze. Łatwo można go będzie dostosować do ruchu lewo- lub prawostronnego. Trzy okrągłe zagary z chromowanymi obwódkamii sześcioma wskaźnikami umieszczono przy kolumnie kierownicy. Ta ostatnia kształtem nawiązuje do aluminiowych obręczy kół samochodu. Przyciski sterowania pokładowym audio oraz układem klimatyzacji znajdują się w rozbudowanej konsoli centralnej. W jej górnej części zainstalowano duży, kolorowy ekran systemu nawigacyjnego.Młodym klientom do gustu powinno przypaść wyposażenie Horneta w rozbudowany system informacyjno-rozrywkowy obejmujący 10 głośników i odtwarzacz CD. DVD z osobnymi, kolorowymi monitorami w zagłówkach przednich foteli pozwala na oglądanie filmów pasażerom tylnych siedzeń podczas jazdy.Dynamiczny i pewny siebie maluchHornet ma być samochodem o agresywnym i zadziornym usposobieniu. Kusić klientów nie tylko wyglądem, ale przedde wszystkim dawać frajdę z użytkowania auta. Gwarancją na spełnienie tych oczekiwań ma być wyposażenie modelu w benzynowy, turbodoładowanysilnik z intercoolerem, o pojemności 1,6 l, z 16-zaworową głowicą i pojedynczym, górnym wałkiem rozrządu (OHC). Ta 4-cylindrowa jednostka osiąga moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 224 Nm przy 4000 obr./min. Po przeprowadzonych symulacjach komputerowych okazało się, że mały Dodge z tym silnikiem byłby w stanie przyspieszać do "setki" w ciągu 6,7 s i osiągać maksymalną prędkość 209 km/h.Napęd na przednią oś będzie przenoszony za pośrednictwem 6-stopniowej, manualnej skrzyni biegów.Wysunięte maksymalnie na krańce nadwozia duże koła, krótkie zwisy i sportowa charakterystyka zawieszenia (przód kolumny McPhersona, tył półzależne) pozwalają przypuszczać, że dynamiczna jazda Hornetem dostarczy sporo przyjemności. Zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów auto powinno prowadzić się pewnie i stabilnie. W zbliżonej wersji mały Dodge mógłby stanowić potencjalną konkurencję dla kultowego już Mini Coopera S. Mógłby pod warunkiem, że koncern zdecyduje się na wdrożenie Horneta do produkcji.
Dodge Hornet - Zadziorny szerszeń
Należąca do grupy DaimlerChrysler firma Dodge dopiero w tym roku oficjalnie debiutuje na rynku europejskim. Na razie ma skromną ofertę, ale plany ambitne.