Auto Świat Wiadomości Aktualności Dodge Hornet - Zadziorny szerszeń

Dodge Hornet - Zadziorny szerszeń

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Należąca do grupy DaimlerChrysler firma Dodge dopiero w tym roku oficjalnie debiutuje na rynku europejskim. Na razie ma skromną ofertę, ale plany ambitne.

Dodge Hornet - Zadziorny szerszeń
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Dodge Hornet - Zadziorny szerszeń

Do sprzedawanego już sportowego Vipera dołączy latem kompaktowy Caliber, a później także limuzyna klasy średniej i SUV (te auta będą oferowane również w polskich salonach). Chcąc być marką popularną i konkurencyjną w Europie, firma nie może jednak zapomnieć o małym samochodzie. Jego zapowiedź stanowi pokazany podczas marcowego salonu genewskiego studyjny Hornet (z ang. szerszeń) zaprojektowany zresztą specjalnie pod gusta klientów z naszego kontynentu.Auto powstało z myślą o młodych, aktywnych osobach, które doceniają oryginalną stylistykę i dobre osiągi. Inspiracją dla projektantów Dodge'a pod wodzą Marka Moushegiana podczas prac nad modelem były samochody rajdowe i sportowe. Charakterystyczne dwa pasy w kolorze szarym (Beryllium Gray) biegnące wzdłuż całego nadwozia od maski poprzez dach, tylny spoiler i klapę bagażnika aż po tylny zderzak budzą skojarzenia ze słynnym Viperem. Typowa dla marki kratownica atrapy, duże, łukowate nadkola i wysunięte na krańce karoserii potężne, 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 185/50 R 19 mają świadczyć o jego dynamicznym usposobieniu. Pięcioramienne felgi zaprojektowano w taki sposób, aby było przez nie widać elementy zawieszenia i zaciski hamulców malowane na złoty kolor.Same nadwozie kształtem przypomina pomniejszonego SUV-a i jest bardzo oryginalne. Indywidualizm auta dodatkowo podkreślają szyby w odcieniu głębokiego błekitu - pomysł zaczerpnięty z modnych okularów przeciwsłonecznych - kontrastujące ze srebrną barwą karoserii. W przyszłości klient miałby szansę zamawiać odcień szyb dopasowany do określonego koloru nadwozia.Hornet waży 1,4 t, ma długość 3846 mm, szerokość 1932 mm, wysokość 1566 mm i rozstaw osi 2534 mm. To parametry, z wyjątkiem ponadprzeciętnej szerokości, typowe dla segmentu B. Sportowo, praktycznie i nowocześnieDuży nacisk konstruktorzy modelu położyli na funkcjonalność wnętrza. Dostęp do niego ułatwiony jest dzięki szeroko otwieranym drzwiom (tylne odwrotnie niż przednie) i braku słupków środkowych (B). 5 dorosłych osób powinno czuć się tu dość komfortowo. Stosunkowo cienka konstrukcja piankowych foteli z aluminiowym szkieletem nie zajmuje dużo miejsca, a jednocześnie ma zapewniać właściwą wygodę podczas jazdy. Wszystkie fotele mają zintegrowane pasy bezpiecześntwa. Tylne siedzenia można przesuwać wzdłużnie nawet o 225 mm, co w zależności od potrzeb pozwala wygospodarować większą ilość miejsca dla pasażerów lub powiększać pojemność bagażnika. Tylna kanapa dzielona w stosunku 60:40 daje się łatwo składać, tworząc zupełnie płaską przestrzeń bagażową. Dodatkowo po złożeniu fotela pasażera można będzie przewozić nawet dość długie przedmioty. Drobiazgi zmieszczą się w licznych schowkach w kokpicie i drzwiach. W tych po stronie kierowcy umieszczono apteczkę pierwszej pomocy, kieszeń i zamykany, mały pojemnik, który można łatwo wyjąć i zabrać ze sobą. Osoby siedzące z tyłu mają do dyspozycji klimatyzowany schowek na napoje w drzwiach lewych i rozkładany stolik w prawych.Do wykończenia wnętrza użyto nowoczesnych materiałów, m.in. ciemnej tkaniny na bazie uretanu do tapicerki, do obić drzwi wysokiej jakości tworzywa, gumowej (w stukturze plastra miodu) wykładziny do podłóg i bagażnka oraz metalowych, chromowanych wstawek w desce rozdzielczej i konsoli środkowej.Sam kokpit jest dość surowy,techniczny, ale przez to czytelny i prosty w obsłudze. Łatwo można go będzie dostosować do ruchu lewo- lub prawostronnego. Trzy okrągłe zagary z chromowanymi obwódkamii sześcioma wskaźnikami umieszczono przy kolumnie kierownicy. Ta ostatnia kształtem nawiązuje do aluminiowych obręczy kół samochodu. Przyciski sterowania pokładowym audio oraz układem klimatyzacji znajdują się w rozbudowanej konsoli centralnej. W jej górnej części zainstalowano duży, kolorowy ekran systemu nawigacyjnego.Młodym klientom do gustu powinno przypaść wyposażenie Horneta w rozbudowany system informacyjno-rozrywkowy obejmujący 10 głośników i odtwarzacz CD. DVD z osobnymi, kolorowymi monitorami w zagłówkach przednich foteli pozwala na oglądanie filmów pasażerom tylnych siedzeń podczas jazdy.Dynamiczny i pewny siebie maluchHornet ma być samochodem o agresywnym i zadziornym usposobieniu. Kusić klientów nie tylko wyglądem, ale przedde wszystkim dawać frajdę z użytkowania auta. Gwarancją na spełnienie tych oczekiwań ma być wyposażenie modelu w benzynowy, turbodoładowanysilnik z intercoolerem, o pojemności 1,6 l, z 16-zaworową głowicą i pojedynczym, górnym wałkiem rozrządu (OHC). Ta 4-cylindrowa jednostka osiąga moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 224 Nm przy 4000 obr./min. Po przeprowadzonych symulacjach komputerowych okazało się, że mały Dodge z tym silnikiem byłby w stanie przyspieszać do "setki" w ciągu 6,7 s i osiągać maksymalną prędkość 209 km/h.Napęd na przednią oś będzie przenoszony za pośrednictwem 6-stopniowej, manualnej skrzyni biegów.Wysunięte maksymalnie na krańce nadwozia duże koła, krótkie zwisy i sportowa charakterystyka zawieszenia (przód kolumny McPhersona, tył półzależne) pozwalają przypuszczać, że dynamiczna jazda Hornetem dostarczy sporo przyjemności. Zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów auto powinno prowadzić się pewnie i stabilnie. W zbliżonej wersji mały Dodge mógłby stanowić potencjalną konkurencję dla kultowego już Mini Coopera S. Mógłby pod warunkiem, że koncern zdecyduje się na wdrożenie Horneta do produkcji.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków