Wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę trasy ekspresowej S1 o długości ok. 15 km pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami – zakomunikowały w poniedziałek służby prasowe katowickiego oddziału GDDKiA.
"Decyzja opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwia w najbliższym czasie przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych na pierwszym z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą" – brzmi komunikat.
Droga S1: nowy odcinek powstanie w 2023 r.
GDDKiA podała, że umowa z wykonawcą na projekt i budowę odcinka z Oświęcimia do Dankowic została podpisana w maju 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Zakończył się już etap projektowania. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas, a także trzy węzły drogowe: w Oświęcimiu, Woli i Brzeszczach. Zakończenie robót przewidziano w trzecim kwartale 2023 r.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S1 z Oświęcimia do Dankowic został złożony w marcu 2021 r., a dla kolejnego – z Dankowic do Bielska-Białej – w czerwcu 2021 r.
Droga S1: wyboista droga odcinka S1 do Bielska-Białej
GDDKiA przypomniała, że w czasie procedury wydawania ZRID doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. "Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID" – zaznaczyła Dyrekcja.
Zobacz: Na autostradzie A1 zakończono układanie betonu. Wiemy, kiedy pojadą nim kierowcy
Jak wskazano w komunikacie, kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole w Oświęcimiu, wyznaczonej przez dyrekcję krakowskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej już po wydaniu DŚU przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach. "Potwierdzeniem prawidłowości działań GDDKiA w kwestii procedowania decyzji środowiskowej jest uzyskanie ZRID" – głosi komunikat.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNiebawem pojawi się zgoda na kolejny odcinek drogi S1
GDDKiA podała również, że aktualnie trwa procedowanie decyzji ZRID dla odcinka z Dankowic do Bielska-Białej. "Przewidujemy, że jej wydanie może nastąpić na przełomie września i października br. Również w październiku br. wykonawca odcinka z Bierunia do Oświęcimia planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Natomiast dla odcinka z Mysłowic do Bierunia planowany termin złożenia wniosku o wydanie ZRID to drugi kwartał 2023 r." – podano.
Sprawdź: Potężna rozbudowa odcinkowego pomiaru prędkości. Skończy się rumakowanie?
Ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka–Zwardoń.
Konieczne przebudowy na istniejących odcinkach drogi S1
Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – we wrześniu 2020 r. podpisano umowę) i przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie); przygotowywane są też remonty obecnej S1 na terenie Sosnowca.
Zerknij: Polska sieć dróg szybkiego ruchu ma mieć 8 tys. km. Przedstawiamy plany
Kolejna część S1 powstaje w formule "projektuj i buduj" w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu. (PAP)
Autor: Marek Szafrański
szf/ mtb/ skr/