Wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę trasy ekspresowej S1 o długości ok. 15 km pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami – zakomunikowały w poniedziałek służby prasowe katowickiego oddziału GDDKiA.

"Decyzja opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwia w najbliższym czasie przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych na pierwszym z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą" – brzmi komunikat.

Droga S1: nowy odcinek powstanie w 2023 r.

GDDKiA podała, że umowa z wykonawcą na projekt i budowę odcinka z Oświęcimia do Dankowic została podpisana w maju 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Zakończył się już etap projektowania. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas, a także trzy węzły drogowe: w Oświęcimiu, Woli i Brzeszczach. Zakończenie robót przewidziano w trzecim kwartale 2023 r.

Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S1 z Oświęcimia do Dankowic został złożony w marcu 2021 r., a dla kolejnego – z Dankowic do Bielska-Białej – w czerwcu 2021 r.

Planowane odcinko drogi S1 do Bielska-Białej Foto: GDDKiA
Planowane odcinko drogi S1 do Bielska-Białej

Droga S1: wyboista droga odcinka S1 do Bielska-Białej

GDDKiA przypomniała, że w czasie procedury wydawania ZRID doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. "Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID" – zaznaczyła Dyrekcja.

Zobacz: Na autostradzie A1 zakończono układanie betonu. Wiemy, kiedy pojadą nim kierowcy

Jak wskazano w komunikacie, kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole w Oświęcimiu, wyznaczonej przez dyrekcję krakowskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej już po wydaniu DŚU przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach. "Potwierdzeniem prawidłowości działań GDDKiA w kwestii procedowania decyzji środowiskowej jest uzyskanie ZRID" – głosi komunikat.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

Niebawem pojawi się zgoda na kolejny odcinek drogi S1

GDDKiA podała również, że aktualnie trwa procedowanie decyzji ZRID dla odcinka z Dankowic do Bielska-Białej. "Przewidujemy, że jej wydanie może nastąpić na przełomie września i października br. Również w październiku br. wykonawca odcinka z Bierunia do Oświęcimia planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Natomiast dla odcinka z Mysłowic do Bierunia planowany termin złożenia wniosku o wydanie ZRID to drugi kwartał 2023 r." – podano.

Sprawdź: Potężna rozbudowa odcinkowego pomiaru prędkości. Skończy się rumakowanie?

Ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka–Zwardoń.

Istniejący fragment drogi ekspresowej S1 Foto: GDDKiA
Istniejący fragment drogi ekspresowej S1

Konieczne przebudowy na istniejących odcinkach drogi S1

Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – we wrześniu 2020 r. podpisano umowę) i przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie); przygotowywane są też remonty obecnej S1 na terenie Sosnowca.

Zerknij: Polska sieć dróg szybkiego ruchu ma mieć 8 tys. km. Przedstawiamy plany

Kolejna część S1 powstaje w formule "projektuj i buduj" w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu. (PAP)

Autor: Marek Szafrański

szf/ mtb/ skr/