Auto Świat Wiadomości Aktualności Polska sieć dróg szybkiego ruchu ma mieć blisko 8 tys. km

Polska sieć dróg szybkiego ruchu ma mieć blisko 8 tys. km

Jeszcze 20 lat temu poruszający się po Polsce kierowcy mieli do dyspozycji niemal 520 km dróg szybkiego ruchu. Teraz długość tych odcinków zwiększyła się ponad dziewięciokrotnie, tj. do 4685,9 km, na które składają się autostrady (1753,6 km) i drogi ekspresowe (2932,3 km). Docelowo polska sieć dróg szybkiego ruchu ma mieć łączną długość blisko 8 tys. km.

Droga ekspresowa | zdj. ilustracyjne
GDDKiA
Droga ekspresowa | zdj. ilustracyjne

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) to najbardziej znana kierowcom państwowa instytucja, która często kojarzona jest z głównym zarządcą dróg krajowych. W rzeczywistości spośród wszystkich polskich dróg publicznych, których długość wynosi niemal 420 tys. km, w zarządzie GDDKiA pozostaje ok. 17 800 km dróg krajowych, a długość dróg krajowych we wszystkich zarządach wynosi 19 393 km.

Nowe drogi ekspresowe i autostrady w 2022 r. w Polsce
Nowe drogi ekspresowe i autostrady w 2022 r. w PolsceGDDKiA

Budowa nowych dróg krajowych i obwodnic

Obecnie generalna dyrekcja realizuje szereg inwestycji związanych z budową dróg, tj. 99 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) o łącznej długości 1342,5 km i wartości 52 mld zł oraz 14 obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 113,9 km i wartości 2 mld zł.

Spośród wszystkich zadań w ramach PBDK w przypadku 50 już trwają prace budowlane, 31 czeka na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dla 18 trwają prace projektowe. Dużo mniej zaawansowana jest budowa obwodnic. Obecnie tylko trzy są w budowie, dziewięć czeka na decyzję ZRID, a w przypadku pozostałych 85 trwa przygotowywanie dokumentacji.

Jak informuje GDDKiA, sukcesywnie podpisywane są umowy na realizację kolejnych odcinków dróg krajowych i od początku 2022 r. podpisano 14 umów na zadania o łącznej długości 160,6 km. Z kolei w przetargu pozostaje 16 zadań (PBDK oraz S19 Sokołów Małopolski — Jasionka) o łącznej długości 234,5 km.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przetargi planowane do końca 2022 r.

W 2022 r. GDDKiA zamierzała ogłosić przetargi na odcinki z PBDK oraz PB100 o łącznej długości 183 km. Z tej puli ogłoszono przetargi dla blisko 79 km dróg:

  • S12 Chełm — Dorohusk — 23 km;
  • S19 Jawornik — Lutcza — 5,2 km;
  • S19 Lutcza — Domaradz — 6,4 km;
  • S19 Domaradz — Iskrzynia — 12,5 km;
  • S74 Kielce Zachód — Kielce (DK73) — 5 km;
  • DK11 rondo Janiska — Kołobrzeg Wschód — 1,5 km;
  • DK79 obwodnica Zabierzowa — 10,3 km;
  • S19 Sokołów Małopolski Północ — Jasionka (dobudowa II jezdni, poza PBDK) — ok. 15 km.

Do końca 2022 r. ruszą postępowania na wyłonienie wykonawców kolejnych jedenastu odcinków o łącznej długości ok. 102 km:

  • S12 Piaski — Dorohucza — 9,8 km;
  • S12 Dorohucza — Chełm — 22,5 km;
  • S17 Piaski Wschód — Łopiennik — 16,7 km;
  • S17 Krasnystaw Północ — Izbica — 18,8 km;
  • S17 Izbica — Zamość Sitaniec — 9,9 km;
  • DK28 obwodnica Zatora — 2,1 km;
  • DK65 obwodnica Gąsek — 3,2 km;
  • DK74 obwodnica Dzwoli (realizacja obwodnicy połączona będzie z rozbudową DK74 Janów Lubelski — Frampol) — łącznie 11,9 km;
  • DK74 obwodnica Gorajca — 6,7 km.

Dzięki przyjęciu nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) jeszcze w 2022 r. będzie można ogłosić przetargi na kolejne odcinki nowych dróg:

  • S7 Czosnów — Kiełpin — 22,1 km;
  • S10 Szczecin Kijewo — Szczecin Zdunowo — 6 km;
  • S11 Bobolice – Szczecinek — 25,1 km;
  • S16 Olsztyn Wschód — Barczewo (II jezdnia) — 11,4 km;
  • S16 Barczewo — Biskupiec (II jezdnia) — 18,2 km;
  • S74 Cedzyna — Łagów wraz z obw. Łagowa — 30 km;
  • S74 Łagów — Jałowęsy — Tomaszów — 18,3 km;
  • S74 granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego — Przełom/Mniów — 27,5 km;
  • S7 Kiełpin — Warszawa — 12,9 km;
  • A2 Łódź Północ — Konotopa — 88 km poszerzenia o dodatkowy pas ruchu.

Inwestycje w przygotowaniu

  • 78 zadań (z PBDK) o łącznej długości 1746,4 km;
  • 85 obwodnic (z PB100) o łącznej długości 748,8 km;
  • S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina ok. 50 km;
  • S5 Wirwajdy — Nowe Marzy ok. 90 km;
  • S16 Ełk — Knyszyn ok. 69 km;
  • S50/A50 Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ok. 96 km.

Plan na 2022 rok

Jeszcze w bieżącym roku ma zostać oddanych do ruchu łącznie 345,5 km nowych dróg:

  • 46,1 km autostrad;
  • 253,1 km dróg ekspresowych;
  • 46,3 km dróg klasy GP (obwodnic).

Odcinki oddane do ruchu od początku 2022 r.

  • DK73 Kielce — Brzeziny/Morawica 4,20 km;
  • S19 Zdziary — Rudnik nad Sanem 8,23 km;
  • S19 Niedrzwica Duża — Kraśnik 19,95 km;
  • DK35 obw. Wałbrzycha (odc. pozamiejski) 1,10 km
  • S3 węzeł Kijewo 1,69 km;
  • S14 Łódź Lublinek — Aleksandrów Łódzki 12,18 km;
  • S7 Napierki — Mława 13,97 km (dwie jezdnie, obecnie z ograniczeniem prędkości, trwają jeszcze prace);
  • S7 Pieńki — Płońsk 13,75 km (dwie jezdnie, obecnie z ograniczeniem prędkości, trwają jeszcze prace);
  • DK51 obwodnica Smolajn 1,75 km (pierwsza z Programu budowy 100 obwodnic)
  • DK9 obwodnica Iłży 7,2 km;
  • S7 Warszawa Lotnisko — Lesznowola 6,48 km.

Drogi, które mają zostać oddane do końca 2022 r.

  • A1 Piotrków Trybunalski Południe — Kamieńsk 24,20 km;
  • A18 od km 11+860 do 33+760 21,90 km;
  • S3 Kamienna Góra Północ — Lubawka (granica państwa) 15,31 km;
  • S5 Nowe Marzy — Świecie Południe 23,31 km;
  • S5 Świecie Południe — Bydgoszcz Północ 22,36 km;
  • S6 Bożepole Wielkie — Luzino 10,40 km;
  • S6 Luzino — Szemud 10,30 km;
  • S6 Szemud — Gdynia Wielki Kack 20,19 km;
  • S7 Lesznowola — Tarczyn Północ 14,80 km (planowana przejezdność na ciągu głównym, zakończenie budowy w 2023 r.);
  • S7 Naprawa — Skomielna Biała 3,05 km;
  • S17 Warszawa Wschód — Lubelska 2,5 km;
  • S61 Szczuczyn — Ełk Południe 23,26 km;
  • S61 koniec obw. Suwałk — Budzisko z obw. Szypliszek 24,16 km;
  • DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego 17,73 km;
  • DK40 obwodnica Kędzierzyna Koźla (etap II) 14,33 km.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) — zaktualizowany 16 czerwca 2020 r.

Zakłada wybudowanie 3767,9 km oraz wydatki na poziomie ok. 166,5 mld zł, w tym:

  • 324,2 km autostrad,;
  • 2948,9 km dróg ekspresowych (w tym dla S8 Wrocław (Magnice) — Kłodzko 74,5 km oraz S5 Sobótka (S8) — Bolków (S3) 50 km rozpoczęcie realizacji);
  • 43 obwodnice o łącznej długości 447,2 km;

— oraz budowę drogi klasy GP długości 47,7 km.

W ramach realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 oddano do ruchu już 1764,5 km (A 132,5 km, S 1444 km i GP 188,1km).

Poza Programem Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 GDDKiA dodatkowo oddała do ruchu 107,6 km (A 81 km, S 18,9 km i GP 7,7 km).

W Programie Budowy Dróg Krajowych znajdują się zadania poza limitem finansowym, dla których realizowany jest obecnie proces przygotowawczy:

  • 32,1 km autostrad;
  • 1257,8 km dróg ekspresowych;
  • 1 obwodnica o długości 12,2 km;
  • oraz przebudowa drogi do klasy GP o długości 64 km.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030

Zakłada wybudowanie 100 obwodnic o łącznej długości ok. 830 km i szacunkowej wartości ok. 28 mld zł, w tym:

  • oddano do użytku obwodnicę Smolajn na DK51;
  • w realizacji jest 14 inwestycji o łącznej długości 113,9 km i wartości 2 mld zł;
  • w przygotowaniu jest 85 inwestycji o łącznej długości ok. 748,8 km.
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków