- Kierowcy mogą już korzystać z fragmentu drogi ekspresowej S12 — to odcinek pomiędzy Puławami a węzłem Piaski Wschód
- Pozostałe fragmenty S12 są na etapie realizacji lub dopiero w fazie przygotowań
- Droga ekspresowa S12 ułatwi przejazd pomiędzy centralną Polską i przejściem granicznym z Ukrainą w Dorohusku
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Już teraz kierowcy mają do dyspozycji ponad 93 km drogi ekspresowej S12. Mowa o odcinku pomiędzy Puławami a węzłem Piaski Wschód na południowy wschód od Lublina. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), 13,6 km tej trasy jest w realizacji, a 55,1 km na etapie przetargu. Obecnie w przygotowaniu pozostaje ponad 175 km drogi S12. Jeszcze w br. GDDKiA zamierza ogłosić przetargi na realizację ok. 30 km tej ekspresówki — będzie to fragment od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Wieniawa (woj. mazowieckie).
Droga ekspresowa S12 w woj. łódzkim
61,2 km będzie miał odcinek drogi S12 od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, który teraz jest na etapie przygotowania. Na południe od Piotrkowa Trybunalskiego trasa będzie łączyła się z autostradą A1, a następnie prowadziła przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia.
GDDKiA informuje, że teraz m.in. prowadzona jest inwentaryzacja przyrodnicza i według szacunków generalnej dyrekcji gotowy dokument powinien trafić do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) w maju 2024 r. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na początku 2025 r. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna się stać prawomocna, co pozwoli podjąć kolejne kroki.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDroga ekspresowa S12 w woj. mazowieckim
Obecnie przygotowywana jest dokumentacja dla drogi ekspresowej S12 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do Radomia i dalej do obwodnicy Puław w woj. lubelskim.
W przypadku odcinka na zachód od Radomia GDDKiA dysponuje już DŚU dla wariantu 2, który instytucja ta wskazywała jako rekomendowany. Przyszła trasa będzie miała ok. 41,3 km długości i będzie przebiegała przez teren gmin Gielniów, Przysucha (gm. wiejska), miasto Przysucha, Wieniawa, Wolanów i Orońsko.
Na tym odcinku droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a wjazd będzie możliwy poprzez trzy węzły: Gielniów, Przysucha i Wieniawa. Wszystkie prace geodezyjne zostały zakończone, kończą się również prace geologiczne. Jeszcze w 2023 r. GDDKiA planuje ogłosić przetarg na zaprojektowanie i realizację 29,5 km S12 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do planowanego węzła Wieniawa (z węzłem).
Dla odcinka S12 biegnącego na wschód od Radomia toczy się postępowanie administracyjne, które prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie. GDDKiA jako preferowany wskazała wariant B z podwariantem AB. Jeśli ten zostanie wybrany, na tym odcinku S12 będzie miał ok. 67 km długości, a sama trasa będzie prowadziła przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy.
Przyszła trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu na każdej z nich. Na 67-kilometrowym odcinku zaplanowano siedem węzłów: Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód (dawniej Bronowice).
Droga ekspresowa S12 w woj. lubelskim
Tuż za granicą województw mazowieckiego i lubelskiego zaczyna się funkcjonujący obecnie odcinek drogi ekspresowej S12. Początkowy, ok. 6-kilometrowy fragment, na razie ma jedną jezdnię, ale w ramach budowy trasy pomiędzy Radomiem i Puławami zostanie dobudowana druga jezdnia. Dalszy fragmento ekspresówki o długości ok. 87 km — od okolic węzła Puławy Zachód do węzła Piaski Wschód — jest już w docelowym, dwujezdniowym układzie.
GDDKiA zapowiada, że droga zostanie wydłużona na wschód o ok. 75 km i będzie prowadziła do przejścia granicznego z Ukrainą w Dorohusku. Obecnie prowadzone jest postępowanie, które ma zakończyć się wydaniem decyzji ZRID (o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) dla 13,6-kilometrowej obwodnicy Chełma. Jej uzyskanie pozwoli rozpocząć prace w terenie. Te powinny ruszyć jeszcze w 2023 r.
"Dla trzech odcinków S12 między Piaskami a Dorohuskiem (Piaski — Dorohucza, Dorohucza — Chełm, Chełm — Dorohusk), toczą się postępowania przetargowe na realizację. Obecnie trwa badanie ofert, które złożyli wykonawcy. Wyłonienie najkorzystniejszych i podpisanie umów na zaprojektowanie i budowę trasy również planujemy w tym roku" — informuje GDDKiA.
Pomiędzy Piaskami i Chełmem droga S12 będzie przebiegała nowym śladem. W ramach inwestycji zostaną wybudowane dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Ponadto powstaną drogi do obsługi ruchu lokalnego, mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Stołpie i MOP Teosin).