• Obecnie w realizacji pozostają 92 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK) o łącznej długości niemal 1240 km
  • Plany na 2023 r. przewidują wybudowanie niemal 260 km dróg i ogłoszenie przetargów na budowę kolejnych prawie 565 km
  • Rząd zapowiada, że zostaną zrealizowane wszystkie obecnie planowane drogi szybkiego ruchu, co ułatwi podróże pomiędzy regionami Polski i miastami wojewódzkimi
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Za rozwój sieci drogowej w Polsce odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Do zadań tej instytucji należy przygotowanie inwestycji — od etapu koncepcyjnego do etapu końcowego — a także nadzór nad budową. Już po zakończeniu inwestycji zadaniem GDDKiA jest zapewnienie bezpieczeństwa i płynności ruchu na drogach, którym zarządza generalna dyrekcja.

Mapa stanu budowy dróg krajowych w Polsce Foto: GDDKiA
Mapa stanu budowy dróg krajowych w Polsce

Obecnie GDDKiA zarządza ok. 17,8 tys. km dróg. Niemal 4,9 tys. km to trasy szybkiego ruchu, tj. autostrady (1799,7 km) oraz drogi ekspresowe (3086,9 km). Już wkrótce te liczby przestaną być aktualne, bo w realizacji pozostaje szereg nowych dróg. GDDKiA przedstawia najważniejsze statystyki.

Aktualnie realizowane są:

  • 92 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK) o łącznej długości 1238,9 km i wartości 50,8 mld zł;
  • 13 obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 105,3 km i wartości 1,9 mld zł.

W przetargu mamy:

  • 17 zadań z RPBDK o łącznej długości 263,2 km;
  • 3 zadania z PB100 o łącznej długości 21,9 km.

W przygotowaniu pozostaje:

  • 80 zadań z RPBDK o łącznej długości 1877,7 km;
  • 82 zadania z PB100 o łącznej długości 746 km.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Plany na 2023 r.

W br. GDDKiA planuje zrealizować 18 zadań o łącznej długości 256,6 km oraz ogłosić przetargi na 38 zadań, których łączna długość wyniesie 564,2 km. Wśród tych pierwszych znajduje się:

49,4 km autostrad:

  • A18 granica państwa — Żary (11,7 km);
  • A18 Iłowa — gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km);
  • A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego — Golnice (21,5 km).

192,9 km dróg ekspresowych:

  • S3 Kamienna Góra Północ — Lubawka (ok. 12 km);
  • S7 Lesznowola — Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn);
  • S7 Moczydło — Miechów (18,7 km);
  • S11 Koszalin Zachód — Zegrze Pomorskie (16,9 km);
  • S11 Zegrze Pomorskie — Kłanino (19,3 km);
  • S11 Kłanino — Bobolice (11,6 km);
  • S11 obwodnica Olesna (24,8 km);
  • S14 Aleksandrów Łódzki — Słowik (14,5 km);
  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego — II jezdnia (5,4 km);
  • S52 Węgrzce — Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km);
  • S61 Ełk Południe — Kalinowo (22,9 km);
  • S61 Podborze — Śniadowo (19,5 km);
  • S61 Łomża Zachód — Łomża Południe (7,2 km — budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód).

14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:

  • DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km);
  • DK45 obwodnica Praszki (12,8 km).
Drogi planowane do oddania do ruchu w 2023 r. Foto: GDDKiA
Drogi planowane do oddania do ruchu w 2023 r.

Przetargi zaplanowane na 2023 r. obejmą odcinki dróg z przyjętego 13 grudnia 2022 r. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) o długości ok. 480 km oraz te zaplanowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic (ok. 85 km). Są to:

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (480 km)

  • S7 Czosnów — Kiełpin;
  • S8 Bardo — Wrocław (Magnice);
  • S10 Szczecin — Piła;
  • S11 Bobolice — Szczecinek;
  • S11 Oborniki — Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik;
  • S11 Ostrów Wielkopolski — Kępno;
  • S11 Kępno — początek obwodnicy Olesna;
  • S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego — węzeł Wieniawa;
  • S19 Sokółka Północ — Dobrzyniewo;
  • S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego — Przełom/Mniów;
  • S74 Cedzyna — Łagów wraz z obwodnicą Łagowa;
  • S74 Łagów — Jałowęsy — początek obwodnicy Opatowa;
  • DK13 Siadło Górne — Szczecin Zachód (II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia);
  • DK25 obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego;
  • DK78 Kromołów — Żerkowice (II etap obwodnicy Poręby i Zawiercia).

Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (85 km)

  • DK8 obwodnica Białobrzegów;
  • DK12 obwodnica Głogowa;
  • DK12 obwodnica Srocka;
  • DK13 obwodnica Kołbaskowa;
  • DK20 obwodnica Stargardu;
  • DK22 obwodnica Rusinowa;
  • DK22 obwodnica Szwecji;
  • DK22 obwodnica Wałcza;
  • DK28 obwodnica Sanoka (II etap);
  • DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego;
  • DK78 obwodnica Kroczyc;
  • DK78 obwodnica Pradeł.
Planowane przetargi na drogi w 2023 r.
Planowane przetargi na drogi w 2023 r.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

13 grudnia 2022 r. przyjęty został Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Założenia przewidują sfinalizowanie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu, co pozwoli połączyć wszystkie regiony kraju i miasta wojewódzkie siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Rządowy program obejmuje m.in. Zachodnią Obwodnicę Szczecina, drogę ekspresową S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, drogę S10 od Szczecina do Warszawy oraz Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030

W ramach programu ma powstać 100 obwodnic, których łączna długość wyniesie ponad 800 km. Obecny stan:

  • w realizacji jest 13 inwestycji o łącznej długości 105,3 km i wartości 1,9 mld zł;
  • w przygotowaniu są 82 inwestycje o łącznej długości ok. 746 km.