Droga nr 16 łączy zachodnią część regionu Warmii i Mazur ze wschodnią. Jest nazywana kręgosłupem województwa. W ostatnich latach zmodernizowany został odcinek od Olsztyna do Borek Wielkich koło Mrągowa. Obecnie trwają zabiegi, by przebudową objąć odcinek Mrągowo-Orzysz-Ełk.

Droga S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk Foto: GDDKiA
Droga S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk

To wąska, pełna zakrętów droga, z poboczami obsadzonymi drzewami, biegnąca blisko zabudowań. Drogowcy opracowali przebieg trasy w trzech wariantach. Największe kontrowersje wzbudził odcinek między Mrągowem a Woźnicami koło Mikołajek, ponieważ z uwagi na jeziora teren jest trudny.

Jak poinformował PAP rzecznik GDDKiA w Olsztynie Karol Głębocki, podczas posiedzenia w środę Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zarekomendowała do dalszej realizacji wariant B przebiegu drogi ekspresowej 16 od Mrągowa do Ełku.

"Protokół posiedzenia tej komisji musi zatwierdzić Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i po tym złożymy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie o wydanie decyzji środowiskowej dla tego wariantu"- wyjaśnił Karol Głębocki.

Warianty przebiegu trasy S16 Foto: GDDKiA
Warianty przebiegu trasy S16

Spośród trzech propozycji, warianty A i B przebiegają bliżej obecnej drogi 16 i zakładają budowę mostu przez południową część jeziora Tałty tuż obok Mikołajek. Wariant C drogi przebiega od Mrągowa na północ, w pobliżu Muntowa przecina jezioro Juksty, a niedaleko Notystu Wielkiego przechodzi przez jezioro Tałty, po tym przechodzi na południe do miejscowości Woźnice. Największe protesty wzbudził wariant C, najbardziej wysunięty na północ przebieg trasy w pobliżu miejscowości Ryn.

Jak podkreślali aktywiści, którzy składali petycję z podpisami mieszkańców do oddziału olsztyńskiego GDDKiA, lokalna społeczność nie sprzeciwia się modernizacji drogi, ale nie chce się zgodzić na najdroższy, najbardziej ingerujący w środowisko wariant.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekonuje, że nie ma sprzeczności pomiędzy interesem mieszkańców regionu, a planowaną inwestycją. Budowa drogi ma służyć mieszkańcom województwa warmińsko-mazurskiego oraz turystom. Od lat o jej budowę zabiegają lokalne samorządy i lokalni politycy, ponieważ Warmia i Mazury są najbardziej wykluczonym komunikacyjnie regionem Polski. Rozbudowa "szesnastki" jest wpisana w strategię rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego. Od kilkunastu lat działa Stowarzyszenie "Szesnastka", skupiające lobbujących na rzecz budowy drogi ekspresowej S16- wskazuje GDDKiA w Olsztynie.

Ładowanie formularza...