Droga nr 16 łączy zachodnią część regionu Warmii i Mazur ze wschodnią. Jest nazywana kręgosłupem województwa. W ostatnich latach zmodernizowany został odcinek od Olsztyna do Borek Wielkich koło Mrągowa. Obecnie trwają zabiegi, by przebudową objąć odcinek Mrągowo-Orzysz-Ełk.

{ "uuid": "7402bc69-8eae-4238-946f-cfb4d660b1cd", "caption": "Droga S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDk7MDA_/07b6a42bf8807067c90783555af30cdd.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859", "name": "GDDKiA", "idref": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859" } ], "available": { "start": "2020-09-10 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "GDDKiA" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "07b6a42bf8807067c90783555af30cdd", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1083, "width": 1608, "bytes": 631327 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/07b6a42bf8807067c90783555af30cdd.jpg", "caption": { "main": "Droga S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk" }, "source": { "uuid": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859", "name": "GDDKiA" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [] }, "asyncAdSlot": null } Droga S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk Foto: GDDKiA
Droga S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk

To wąska, pełna zakrętów droga, z poboczami obsadzonymi drzewami, biegnąca blisko zabudowań. Drogowcy opracowali przebieg trasy w trzech wariantach. Największe kontrowersje wzbudził odcinek między Mrągowem a Woźnicami koło Mikołajek, ponieważ z uwagi na jeziora teren jest trudny.

Jak poinformował PAP rzecznik GDDKiA w Olsztynie Karol Głębocki, podczas posiedzenia w środę Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zarekomendowała do dalszej realizacji wariant B przebiegu drogi ekspresowej 16 od Mrągowa do Ełku.

"Protokół posiedzenia tej komisji musi zatwierdzić Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i po tym złożymy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie o wydanie decyzji środowiskowej dla tego wariantu"- wyjaśnił Karol Głębocki.

{ "uuid": "21e7bc3c-0725-4a88-beeb-836112b56c2d", "caption": "Warianty przebiegu trasy S16", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YzU7MDA_/805e6921381f9c314c00c6e906b689a1.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859", "name": "GDDKiA", "idref": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859" } ], "available": { "start": "2020-09-10 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "GDDKiA" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "805e6921381f9c314c00c6e906b689a1", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1665, "width": 8000, "bytes": 8944331 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/805e6921381f9c314c00c6e906b689a1.jpg", "caption": { "main": "Warianty przebiegu trasy S16" }, "source": { "uuid": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859", "name": "GDDKiA" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [] }, "asyncAdSlot": null } Warianty przebiegu trasy S16 Foto: GDDKiA
Warianty przebiegu trasy S16

Spośród trzech propozycji, warianty A i B przebiegają bliżej obecnej drogi 16 i zakładają budowę mostu przez południową część jeziora Tałty tuż obok Mikołajek. Wariant C drogi przebiega od Mrągowa na północ, w pobliżu Muntowa przecina jezioro Juksty, a niedaleko Notystu Wielkiego przechodzi przez jezioro Tałty, po tym przechodzi na południe do miejscowości Woźnice. Największe protesty wzbudził wariant C, najbardziej wysunięty na północ przebieg trasy w pobliżu miejscowości Ryn.

Jak podkreślali aktywiści, którzy składali petycję z podpisami mieszkańców do oddziału olsztyńskiego GDDKiA, lokalna społeczność nie sprzeciwia się modernizacji drogi, ale nie chce się zgodzić na najdroższy, najbardziej ingerujący w środowisko wariant.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekonuje, że nie ma sprzeczności pomiędzy interesem mieszkańców regionu, a planowaną inwestycją. Budowa drogi ma służyć mieszkańcom województwa warmińsko-mazurskiego oraz turystom. Od lat o jej budowę zabiegają lokalne samorządy i lokalni politycy, ponieważ Warmia i Mazury są najbardziej wykluczonym komunikacyjnie regionem Polski. Rozbudowa "szesnastki" jest wpisana w strategię rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego. Od kilkunastu lat działa Stowarzyszenie "Szesnastka", skupiające lobbujących na rzecz budowy drogi ekspresowej S16- wskazuje GDDKiA w Olsztynie.

Ładowanie formularza...