- Nowy odcinek drogi ekspresowej S19 w ciągu międzynarodowego korytarza Via Carpatia połączy węzły Rzeszów Południe i Babica
- W ramach inwestycji wybudowany zostanie 2,2-kilometrowy tunel, a także sześć estakad, trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt, dwa MOP-y i dwa lądowiska
- Inwestycja ma być gotowa w 2026 r. i pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miejscowości położonych przy DK19
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Przed prawdziwym wyzwaniem staje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, które jest wykonawcą realizowanego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Po opracowaniu dokumentacji technicznej i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) właśnie rozpoczynają się prace budowlane przy tym fragmencie korytarza międzynarodowego Via Carpatia.
Jak podkreśla GDDKiA, z racji terenu, przez który poprowadzi droga, będzie to jedna z trudniejszych budów infrastrukturalnych w Polsce i prawdziwe wyzwanie inżynieryjne. Całość ma być gotowa w 2026 r.
Budowa S19 - tunel, sześć estakad, dwa wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt i przejazd pod drogą
Zakres prac związany z budową nowego odcinka Via Carpatii jest bardzo szeroki. W ramach inwestycji powstanie ponad 10-kilometrowa droga ekspresowa o dwujezdniowym przekroju z dwoma pasami ruchu na każdej z nich. Oprócz tego wykonawca wybuduje węzeł Babica (węzeł typu trąbka), który zlokalizowany będzie w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Na nowy fragment S19 złoży się również szereg obiektów inżynierskich, tj. tunel o długości ponad 2 km, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu obecnej DK19, trzy przejścia dla zwierząt, a także jeden przejazd pod S19.
Jak informuje GDDKiA, realizowana obecnie umowa przewiduje również wybudowanie pierwszego w woj. podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem, a także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP), czyli MOP kat. II Lutoryż przy jezdni prowadzącej do Rzeszowa i MOP kat. I Lutoryż na jezdni w kierunku Barwinka. Dodatkowo powstaną dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR). Jedno będzie zlokalizowane przy MOP II Lutoryż, drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.
Droga S19 - wyzwania inżynieryjne przy budowie
Jeszcze zanim zaczęły się pierwsze prace w terenie przy realizacji nowego odcinka S19 w ciągu Via Carpatii, już wiadomo, że będzie to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. GDDKiA zwraca uwagę, że pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza budowę wysokich estakad oraz tunelu, który będzie znajdował się 100 m pod ziemią. Dodatkowo całość utrudnią skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) obecne w miejscu planowanej inwestycji.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWspomniany tunel będzie miał długość 2255 m i składał się z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie miała średnicę 12,4 m. Obiekt zostanie wykonany metodą mechanicznego drążenia za pomocą maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Konstrukcję tunelu utworzą pierścienie, tzw. tubingi, z prefabrykowanych elementów żelbetowych.
Droga S19 — wygoda i bezpieczeństwo podróży
Jedną z największych korzyści, jakie zapewni droga ekspresowa S19, jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości położonych wzdłuż drogi DK19. Ponadto nowy fragment Via Carpatii skróci czas przejazdu na osi północ-południe, a także korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo zarówno podróżujących, jak i mieszkańców w okolicznych miejscowościach.
Cały przebiegający przez Polskę fragment Via Carpatii będzie miał ponad 700 km długości i będzie prowadził przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W tym ostatnim docelowa długość S19 wyniesie ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 75,7 km — oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie — Zdziary, Rudnik nad Sanem — Rzeszów Południe);
- 50,5 km — w realizacji (w budowie: Zdziary — Rudnik nad Sanem i Rzeszów Południe — Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica — Jawornik, Iskrzynia — Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe — Dukla);
- 42,3 km — w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza — Domaradz i Dukla — Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik — Lutcza i Domaradz — Iskrzynia).