Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Drogi 2+1 miały być fenomenem w Polsce, ale wyszło, jak wyszło. Odpowiadamy, czym są i po co powstały

Drogi 2+1 miały być fenomenem w Polsce, ale wyszło, jak wyszło. Odpowiadamy, czym są i po co powstały

Widziałeś drogę 2+1 w Polsce? Na kilku drogach są popularnym rozwiązaniem, które miało być remedium na bezpieczne upłynnienie ruchu. Niestety, okazało się, że było na odwrót. Na czym polega ten specyficzny układ drogi?

Droga 2+1 w Polsce
Droga 2+1 w PolsceŹródło: GDDKiA
  • Drogi 2+1 to popularne rozwiązanie w Europie, które miało zostać szeroko stosowane w Polsce
  • Model ten pozwala na bezpieczne wyprzedzanie dzięki trzeciemu pasowi zmieniającemu kierunek co kilka kilometrów
  • Pomimo planów rozbudowy sieci dróg 2+1, powstało zaledwie ok. 150 km takich tras

W Szwecji, gdzie bezpieczeństwo ruchu drogowego jest priorytetem, drogi o przekroju 2+1 zyskały uznanie już kilkadziesiąt lat temu. Ten model, który pozwala na bezpieczne wyprzedzanie dzięki trzeciemu pasowi zmieniającemu kierunek co kilka kilometrów, jest również stosowany w Niemczech, Irlandii czy Holandii.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga 2+1 miała być zastępstwem dla dróg ekspresowych

Drogi 2+1 w pewnym momencie również w Polsce miały być świetną alternatywą dla droższych i wymagających więcej miejsca dróg o dwóch pasach w każdą stronę. Wielu kierowców i mieszkańców jednak protestowało przeciwko przebudowie istniejących dróg na system 2+1, domagając się pełnoprawnych dwupasmówek. To pokazuje, że bezpieczeństwo i komfort jazdy są dla nich ważniejsze niż argumenty finansowe.

Chociaż w 2015 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała rozbudowę sieci dróg 2+1 do niemal 4 tys. km, to w rzeczywistości powstało zaledwie 150 km takich tras, z których część została już nawet rozebrana, a w zamian powstały odcinki ekspresowe lub autostradowe. Drogowcy sami przyznali, że układ 2+1 powoduje, wzrost liczby wypadków, a efektywność ruchowa jest podobna do układu dla jednego pasa w każdą stronę.

Znak F-15 „niesymetryczny podział jezdni dla przeciwnych kierunków ruchu”
Znak F-15 „niesymetryczny podział jezdni dla przeciwnych kierunków ruchu”Źródło: Wikimedia Commons

Drogi 2+1 w Polsce dla bardzo specyficznych warunków

Mimo wszystko taki układ dróg nie zostaje zupełnie skreślony. Okazuje się, że może być on dobrym rozwiązaniem w krętych miejscach, gdzie nie ma szans na dwa pasy w jedną stronę, a dodatkowo wyprzedzanie jest trudne z powodu ciągłych zakrętów. Chodzi więc głównie o miejsca górzyste.

Drogi 2+1 miały być tanim i bezpiecznym rozwiązaniem dla polskich dróg, jednak praktyka pokazała, że nie zawsze teoria idzie w parze z oczekiwaniami użytkowników. Czy w przyszłości znajdą one szersze zastosowanie, czy pozostaną jedynie małymi fragmentami naszej drogowej infrastruktury? Raczej to drugie, choć nie można ich całkowicie skreślać.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków