Pojazd ten był jednym z polskich symboli socjalizmu i produkowany był przez 27 lat. Ostatni egzemplarz Fiata 126p wyjechał z fabryki 22 września 2000 roku. Maluch odegrał jednak kluczową rolę w rozwoju polskiej motoryzacji. Od początku jego produkcji powstało prawie 3,5 mln egzemplarzy, z których większość trafiła na rynek rodzimy. Pobito nim wiele rekordów – w liczbie pasażerów czy bagażu. Nadal można to auto spotkać nie tylko na polskich drogach.
Fiat 126 był następcą legendarnego modelu 500 i po raz pierwszy został zaprezentowany w 1972 roku w Turynie. Licencję szybko zakupiła Polska. Auto produkowano we Włoszech, a od 1972 roku w Bielsku-Białej i nieco później w nowej fabryce w Tychach.
W 1987 roku powstał Bis z silnikiem chłodzonym wodą, a w 1991 - kabriolet. Inne wersje jak m.in. kombi, pozostały jedynie na etapie prototypów. Mała moc silnika dwucylindrowego była wielokrotnie podwyższana, ale i tak temu modelowi towarzyszyły często drwiny innych użytkowników.
We Włoszech produkcję Fiata 126 ukończono w 1980 roku i od tego czasu powstawał już tylko w Polsce. W ostatniej fazie modernizacji otrzymał także katalizator. W 2000 roku powstała seria 1 tys. egz, o nazwie Happy End, o od 1997 roku oficjalną nazwą stał się Maluch.
Ostatni egzemplarz opuścił fabrykę 22 września 2000 roku. Łącznie wyprodukowano 4,7 mln egzemplarzy, z czego 3,3 mln w Polsce. Poza Włochami, niewielka seria powstała w Austrii, gdzie Styer-Puch do importowanych nadwozi montował własny silnik.
Następcą modelu 126 zostało Cinquecento, które miało premierę w 1991.
Galeria zdjęć
Dziesięć lat temu powstał ostatni Maluch
Dziesięć lat temu powstał ostatni Maluch
Dziesięć lat temu powstał ostatni Maluch
Dziesięć lat temu powstał ostatni Maluch
Dziesięć lat temu powstał ostatni Maluch
Dziesięć lat temu powstał ostatni Maluch