Jest to szósty, kolejny miesiąc sprzedaży w całej Europie - najwyższy, jak dotąd odnotowany spadek w bieżącym roku. Uderzający efekt tego spadku widzimy przyglądając się liczbom obrazującym spadki narastająco , od początku roku - w zestawieniu z ubiegłorocznymi. Całkowita sprzedaż w pierwszych dziesięciu miesiącach bieżącego roku wynosi 12, 573, 257 sztuk - mniej o 5,8% (775, 091 sztuk) niż w roku ubiegłym.
Nie będziemy zaskoczeni , jeśli nastąpi dalszy spadek rynku, jeśli kryzys ekonomiczny będzie nadal trwał - mówi Nasir Shah, Dyrektor d.s. Global Business Development w JATO Dynamics - aczkolwiek, w tych trudnych czasach Volkswagenowi udaje się nadal utrzymać swoją pozycję najlepiej sprzedawanej marki w Europie.
Wyniki poszczególnych marek
Volkswagen zajmuje czołową pozycję najlepiej sprzedawanej marki w Europie przed Fordem, Renault, Oplem / Vauxhallem oraz Peugeotem.
Narastająco od początku roku najlepsze wyniki osiąga Volkswagen, Ford, Opel/Vauxhall i Peugeot.
Podczas gdy dziewięć ze znajdujących się w pierwszej dziesiątce marek zanotowało spadek sprzedaży w porównaniu do pierwszych 10 miesięcy roku 2007, Fiat zajmujący szóstą pozycję zanotował niewielki wzrost sprzedaży (o 0.3%) w omawianym okresie.
Ze wzrostu sprzedaży o 2,3% może cieszyć się Audi (sprzedaż wzrosła z 55,894 do 57, 189 sztuk) -głównie dzięki świetnym wynikom nowego A4.
Inne marki, które odnotowały w październiku wzrosty, głównie z powodu wprowadzenia ostatnio na rynek nowych produktów - poza Audi A4, Dacia rozpoczęła sprzedaż Sandero, Lancia - Nową Deltę, Subaru - nowego Forstera oraz nowy silnik Diesla, wreszcie Jaguar - wprowadzając nowego XF na rynek.
Jakkolwiek, inne marki spoza pierwszej dziesiątki producentów, zanotowały wzrost udziału w rynku w 2008 roku. Już drugi miesiąc z rzędu Nissan odnotowuje robiący wrażenie wzrost o 13,1% (narastająco w 2008) - łącznie 300, 169 sztuk, w porównaniu z 265,338 szt. - sprzedając prawie o 35000 samochodów więcej niż przed rokiem.
Mazda, Mini oraz Smart również zanotowały wzrosty - odpowiednio o 8,185 szt., 6,782 szt. oraz 13,673 szt.
Top Modele
Volkswagen Golf utrzymał pozycję lidera jako najlepiej sprzedawany samochód w Europie w październiku (wzrost o 8,7% narastająco). Golf otwiera ranking, za nim podąża Peugeot 207, Ford Fokus, Renault Clio, Ford Fiesta, Opel/Vauxhall Corsa, Volkswagen Polo, Audi A4, Volkswagen Passat oraz BMW serii 3.
Przy spadającym rynku, również nowa Fiesta zanotowała 2% wzrost sprzedaży, w stosunku do wyniku ubiegłorocznego jej poprzedniczki.
Patrząc na wielkości narastająco, Golf nadal przoduje, a za nim plasują się Peugeot 207, Ford Focus, Opel/Vauxhall Corsa, Renault Clio, Opel/Vauxhall Astra, Ford Fiesta, Fiat Punto, Volkswagen Polo i Audi A4. Ten ostatni samochód robi wrażenie wzrostem sprzedaży o 45,2% w październiku, zajmując ósme miejsce na rynku europejski, narastająco sprzedaż A4 wzrosła o 15,3% w roku 2008 - lokując ten model na 10 miejscu w skali całego rynku.
Inne dobrze się sprzedające modele to: Volkswagen Tiguan, Hyundai i10, Suzuki Splash, Ford Kuga, Dacia Sandero, Renault Koleos, Lancia Delta, Jaguar XF, BMW X6, Mercedes-Benz CLC, Alfa Romeo Mito, Volkswagen Scirocco oraz Mercedes-Benz GLK.
Niewykluczone, że jako wynik reakcji na obecną, trudną sytuację ekonomiczną w Europie, wzrosła październikowa sprzedaż dwóch modeli "low cost" - Fiata Panda ( wzrost o 1,946 szt.) oraz Citroen C1 (wzrost o 621 szt.)